Jarla eller Artrec's körskola?

peoni887

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
Ducati 1098
Jarla rockar, tog mitt kort där för 3 år sedan och det var stabilt lärande inkl motstyrning som jag inte hört någon annan lära sig på körskolan.

Japp det var den omtalade OLA som jag körde med...
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
När jag tog kk, någonstans mellan Krita och Juraperioden:näsblod i mitten på -80talet, så var det fanimig ingen metodik eller beröm som gällde, hamnade hos någon galen dansk vid namn Birger som huserade i Bredäng..
Varför då?
Jo, farsan gick med på att sponsra på villkoret att jag, efter hans efterforskningar som visade att det var den galnaste jäveln i stan, just gick där..
Här plöjde man kurvtagning och vid varje gång man gjorde fel åkte han upp jämnsides och kängade till hojen så man höll på att vurpa..
Man kan ju vurpa pep jag, skiter jag i sa han, antingen kör du ordentligt eller så åker du i backen , i don´t give a shit..

Exempel på 80-tals medotik ala Birger:
-Körövning på grusväg med landsvägshoj:
Idag ska vi köra grusväg..det står 70 på skylten, ni håller 100 oavsett
Men?
Du kör som jag säger, vurpar du, i don´t give a shit, håll spåret för ihelvitieee

Efteråt, man kom ut helskinnad efter övningen kände man att, fan, det där var nyttigt, trots pennalismen och dom danska svordomarna..

Bromsövningar ala Birger:
Svenska fjollskolor kör bromsövningar på asfalt, vilket skit!
Idag ska vi också träna bromsningar, vi ska till en grusplan här borta..
Ja just det! hojarna ni ska köra på är för dagen flång nya, klota inte!
Men skulle ni klota, så får ni lära er att vurpa så det är vinst ändå!
Då kör vi, sätt fart era maskar!

Och så höll det på..gissa om många sluta?
Några kom en lektion och sprang därifrån med tårarna rinnandes nedför kinderna..
Vi som tog oss igenom bootcamp då?
Tja, den stora D-dayen, uppkörning, kom..vid lineupen fick alla uppge vilken körskola man kom ifrån..
Ni där, vilken skola?
Birger... suck..
Ställ er där borta!
Ni andra, ut på plan..
Vi då?
Äsch, har den där jävla dåren släppt igenom er och ni har överlevt, då har ni redan lappen klar, vänta tills dom där andra har fumlat klart så kör vi en snabbis här på banan, en repa runt kvarteret så är ni home free!
Grattis!

Öhh..tack?

Så kunde det gå till på gränsen när man bara var ett par år ifrån att man fick A med på B-körkortet for free..:D

Tiderna förändras..:D

Men en sak är säker, med dom tomtar som man stött på som har genomlevt Ola så känns det som han är en snällare version utav Birger den Onde, hård men rättvis, och vad jag vet så har dom allra flest som överlevt hans kärringsgnat också fått sin lapp!

Så go for Ola newbees!:tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Haninge
Hoj
1000RR
men va e grejen......

samma sak vart man än går , hoj, asfallt=ont, grej i örat som skaver, svettas som en gris, stress, mer tjat, svettas som en gris enu mer, skämmas, köra, svettas som en gris enu en gång, köra upp, kugga eller ?????

ps om alla hade åkte hoj på sommaren, fan va kul det skulle vara utan köer och race vart man en skulle?

Ja ja känn er fria att kritisera mitt skrivande för jag kommer endå inte gå tillbax o titta i tråden......

PS: finns det inte en körplan/skolplan som alla SKA följa på en körskola , men det e väl bara rykten...
 

offa

Guest
När jag tog kk, någonstans mellan Krita och Juraperioden:näsblod i mitten på -80talet, så var det fanimig ingen metodik eller beröm som gällde, hamnade hos någon galen dansk vid namn Birger som huserade i Bredäng..

Tja om det inte är samma Birger som var min lärare i fjol när jag tog kortet. Numera så har han Körkortsexperten i Karlskoga i alla fall. Kan inte påstå att det var så mycket till beröm, men vad fan ska man med det till?
Vill ju veta vad jag behöver bli bättre på, inte vad jag kan redan :D

[EDIT] Kan man inte ta kritik på rätt sätt bör man undvika Birger.
 
Last edited:

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Är det alltid är 2 som kör samtidigt under körlektionerna i sthlm? Verkar ju vrickat att man skall sitta och titta på halva tiden man betalar för?! Det borde ju kosta dubbelt så mycket med kortet då? I Malmö kör man alltid själv med läraren.. skriv in dig här... ;)
 

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
ola rules! för övrigt de andra grabbarna med! Ola har lärt mig allt jag kan......:tummenupp


sen om jag är ett skolexempel av hans utbildade elever vette faaan:rolleyes:
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jag och min sambo tog kortet på Artrec. Bor i tyresö men det var värt att åka genom hela stan för att köra där. Jag har tagit 3 körkort på olika skolor, men jag rekomenderar helt klart Artrec.

Lycka till!

/Pippi
 

Fizzle

Born to be diffrent!
Gick med
18 Nov 2007
Ort
Solna
Hoj
Arbetar på det...
Övningskörde nyss med ola och jag måste säga att han verkligen har ett grymt bra utlärningssätt...och gasa det gillar han:p
 

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Har en polare som håller på att ta kort nu och har kört ca 5 lektioner på Jarla.

Han har hittills bara kört på övningsbanan, men är inte särskilt nöjd. Dels så är det olika lärare varje gång och stora delar av tiden har han gnetat runt själv utan att fått särskilt mycket tips. Efter lektion 4 ringde han och sa: "Idag har jag lärt mig nåt för idag var det en ny lärare som faktiskt brydde sig och gav mig bra tips".

Låter det normalt, och därmed blir bättre så fort han får komma ut och köra i trafik, eller har han haft oflyt/blivit illa omhändertagen på något sätt?

Brukar man ha samma lärare sedan när man kör trafik eller?

Försöker ju hjälpa honom så gott det går så han får komma med och gasa snart... :yoparty
 

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Solna
Hoj
SP-1 -01
Har en polare som håller på att ta kort nu och har kört ca 5 lektioner på Jarla.

Han har hittills bara kört på övningsbanan, men är inte särskilt nöjd. Dels så är det olika lärare varje gång och stora delar av tiden har han gnetat runt själv utan att fått särskilt mycket tips. Efter lektion 4 ringde han och sa: "Idag har jag lärt mig nåt för idag var det en ny lärare som faktiskt brydde sig och gav mig bra tips".

Låter det normalt, och därmed blir bättre så fort han får komma ut och köra i trafik, eller har han haft oflyt/blivit illa omhändertagen på något sätt?

Brukar man ha samma lärare sedan när man kör trafik eller?

Försöker ju hjälpa honom så gott det går så han får komma med och gasa snart... :yoparty[/QUO



Tycker det låter märkligt att man ska betala för att sitta på bönepallen. Kanske är bra nån lektion men jag hade då aldrig stått ut. Learning by doing finns det nåt som heter....
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
De släpper nog inte ut någon i trafik, framförallt inne i stan, innan de är säkra på att han kan hantera hojen. Att han känner det behöver inte betyda att så faktiskt är fallet..

..med detta sagt har jag fått intrycket att Jarla mjölkar lektioner en del. Jag tror jag körde tre lektioner innan jag var ute i trafik.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag kände också att det blev för mycket gård på Jarla och kände mig lite ensam där ibland. Tycker i efterhand fortfarande inte att det var positivt, blev bara dyrare kort. Är dock också väldigt nöjd med Ola! Hade inte gillat att få åka bönpall för 1260 per tim. Slapp det då jag tog kortet 2002.

De släpper nog inte ut någon i trafik, framförallt inne i stan, innan de är säkra på att han kan hantera hojen. Att han känner det behöver inte betyda att så faktiskt är fallet..

..med detta sagt har jag fått intrycket att Jarla mjölkar lektioner en del. Jag tror jag körde tre lektioner innan jag var ute i trafik.
 

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
De släpper nog inte ut någon i trafik, framförallt inne i stan, innan de är säkra på att han kan hantera hojen. Att han känner det behöver inte betyda att så faktiskt är fallet..

..med detta sagt har jag fått intrycket att Jarla mjölkar lektioner en del. Jag tror jag körde tre lektioner innan jag var ute i trafik.

Jag är absolut med på att det kan ta olika lång tid innan man klarar att hantera hojen på ett sätt som är säkert nog för att börja köra trafik (förutom hemma i Gävle då där man fick sätta sig på hojen och köra iväg mitt på gatan direkt på första lektionen...).

Polaren är nu uppe i 7 lektioner på gården, men det är egentligen inte antalet som är det konstigaste utan att han haft 4 olika lärare (som hela tiden givit olika tips så klart) på dessa lektioner och under väldigt stora delar av lektionerna inte haft någon hjälp alls.

Det klart att en del av tricket är att nöta tills det funkar. Men man behöver ju ha nån som kollar hela tiden ändå som ser vad man gör för fel och kan ge instruktioner. Det är väl det man betalar för? Inte bara för hyra av en hoj och en bit asfalt att köra på.

Jag tycker det verkar oseriöst och precis som du säger ett sätt att mjölka pengar från eleverna. Det verkar iaf som att man tar emot fler elever än man kan ta hand om tycker jag.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top