Jarla eller Artrec's körskola?

Jag är lite förbryllad här, hur kan man lovorda en trafikskola (i detta fall Jarla). för i sämsta fall 30min kvalitativkörtid för 660kr?. Det låter inte speciellt prisvärt oavsett om det är sverigesbästa körlärare eller inte.

De har rätt i att det är nyttigt att åka med på bönpallen, men inte ska det tas från betald körtid. Som jämförelse kan ges att jag och en annan person när vi gick superintensivkursen i västerås. körde varannan timme under en hel dag, och växlade mellan att köra och att åka med. och vi betalade bara för körtiden. Nu var detta för att trafikläraren var schysst och ingår egentligen inte i upplägget, men om vi nu skulle prata om bra trafiklärare så :-)

Min uppfattning om jarla vad man sett vid solvallaparkeringen är att det är några elever som kör runt lite hip som happ runt de olika konerna som står uppställda, det verkar inte ha varit 1lärare=1elev på manöverbaneträningen iallafall.

Hoppas jag inte låter för klagande, men förstår bara inte varför folk tror de får så mkt bättre utbildning bara för att det kostar 2ggr mer.

//Mvh Joakim.J
 
Kan oxå bara instämma om att Jarla är kanon! Och speciellt Ola, han är en grym instruktör, förklarar & visar så tom en åsna som jag förstår:tummenupp

Lycka till!

//

Jonas
 
..med detta sagt har jag fått intrycket att Jarla mjölkar lektioner en del. Jag tror jag körde tre lektioner innan jag var ute i trafik.

Först att Jarla mjölkar elever vet i tusan.. om jag inte minns fel va det Roffe? som kliv in i "stugan" å drog bort mitt namn på förbokade körningar med orden "ge dig nu du behöver inga flera lektioner." då hade jag kört 10 pass å hade 5 till uppbokade.

så mjölka tror jag inte på.
___________________________________________________________

Ola is the man the myt bla bla bla....

Ola för mig är en skön pajas.. hans galna upptåg att lura ut elever till brostugan osv var juh uppskattat förr i tiden.
 
Körde själv på Jarla och ganska mycket med Ola. Myckert bra instruktörer på den skolan överhuvudtaget. Bra hojar och bra koll.

Jag skulle rekommendera dom varmt. En ganska stor fördel är ju att en del av övningskörningen är förlagd i just det området där man kör upp sedan, så man har redan fått en koll på de ställen där uppkörningskontrollanterna har tillfälle att "luras" lite
 
Körde på Jarla under våren med olika instruktörer, mest med Janne, Ola och Roffe. Jag måste säga att de var mycket kompetenta att lära ut, och även om det blev en del lektioner (runt 12 på körgården och kanske 8 i trafiken), så kände jag mej inte alls "överutbildad" vid uppkörningen eller efterråt. För min egen del skulle jag vilja kört mer landsväg och mindre Sundbyberg, fick t.ex inte öva på att köra om eller svänga vänster, men det handlar ju förstås om att i första hand klara uppkörningen.

Naturligtvis vill ju körskolan att man ska köra många lektioner, de vill få bra statistik på godkända elever och de vill utbilda trafiksäkra förare, och sedan vill de förstås tjäna pengar också. Jag tycker inte det är så stor motsättning mellan det och mitt eget syfte med utbildningen.

Upplägget med att åka med därbak halva passet var kanske inte så skoj, men jag upplevde det ändå som nyttigt. Slutsatsen är väl att jag kan rekommendera dem, det tog en del tid och kostade en slant, men jag tror jag skulle vara en sämre förare (eller inte klarat uppkörningen) om jag skulle övat mindre.
 
De har rätt i att det är nyttigt att åka med på bönpallen, men inte ska det tas från betald körtid. Som jämförelse kan ges att jag och en annan person när vi gick superintensivkursen i västerås. körde varannan timme under en hel dag, och växlade mellan att köra och att åka med. och vi betalade bara för körtiden. Nu var detta för att trafikläraren var schysst och ingår egentligen inte i upplägget, men om vi nu skulle prata om bra trafiklärare så :-)
hur kan man ens jämföra med ett upplägg som skolan inte har utan ni fick en specialdeal????

Min uppfattning om jarla vad man sett vid solvallaparkeringen är att det är några elever som kör runt lite hip som happ runt de olika konerna som står uppställda, det verkar inte ha varit 1lärare=1elev på manöverbaneträningen iallafall.
nix det är inte en lärare/elev på banan.

Det var ett par år sen jag tog kortet där men min fru tog sitt förra sommaren och det finns ingen som helst anledning att ha en lärare/elev på gården.

En lärare kollar bromsdelen, en konbanan o s v. Man kan ju ändå bara köra en åt gången i serpentinbanan eller på bromsningen.

Hoppas jag inte låter för klagande, men förstår bara inte varför folk tror de får så mkt bättre utbildning bara för att det kostar 2ggr mer.
Tror knappast jarla kostar 2 gånger mer än någon annan skola i detta område. Jämför nu inte med västerås eller pajala för det är två helt olika saker.
 
hur kan man ens jämföra med ett upplägg som skolan inte har utan ni fick en specialdeal????

nix det är inte en lärare/elev på banan.

Det var ett par år sen jag tog kortet där men min fru tog sitt förra sommaren och det finns ingen som helst anledning att ha en lärare/elev på gården.

En lärare kollar bromsdelen, en konbanan o s v. Man kan ju ändå bara köra en åt gången i serpentinbanan eller på bromsningen.

Tror knappast jarla kostar 2 gånger mer än någon annan skola i detta område. Jämför nu inte med västerås eller pajala för det är två helt olika saker.

Det jag var kritiskt mot var att man fick 30min körtid för 650kr på jarla, när andra körskolor även i stockholm ger 60min körtid för runt 650kr. så nog är jarla väldigt mkt dyrare även i stockholm sett.

Sen var det prat om att jarlas körskolelärare är så trevliga och schyssta och bra att ha att göra med, då ville jag bara sätta det i relation till hur jag har upplevt körlärare från andra körskolor som ger "specialdeal" som du uttrycker det.

Självklart är behovet inte lika stort på körgården att ha en egen körlärare. men nog är det mer effektivt att ha 60min effektiv tid med en lärare som hela tiden kommenterar och rättar till ens fel.

Men nog pratat om allt detta. Blev bara chockad att någon ville betala 650kr för 30minuter körtid och sen lovordade dem. Var därför jag ens yppade mig i denna tråd. skitsamma finns folk till allt. Lycka till med körkortet alla, Båge är kanonskoj att köra oavsett körskolan man gått i.

//Mvh Joakim.J
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top