Japan - Vad bör man tänka på?

Det där med alla seder är överdrivet. Det räcker att föra sig med normal vett och etikett och artighet och inte vara bufflig. Visa mycket respekt för riktigt gamla. Djupa bugningar gäller mot de gamla.

"Japan" från Första klass reseguider var ovärderlig för oss fast vi jobbade ju inte där utan var på bröllopsresa. Vill du få vip-behandling så säger du att du är på Honeymoon. Det enda engelska ord alla japaner kan. De blir helt till sig och börjar komma med presenter och efterrätter och bugar och har sig. Det är tydligen trendigt med bröllop i Japan, eller torendi som de uttrycker det. :)

Jag har inte vart där men pluggar japanska nu och passade på att fråga min lärare idag när jag sett din tråd och svaret va typ som BoSoZoKu sa här ovan.
det finns för mkt seder att lära in på kortare tid så det är bara att uppföra sig med hyffs, föra sig, vara hövlig och ge akt på rang och ålder.
Ett par dagar i veckan går man ut efter jobbet och äter / dricker, som besökare förväntas du följa med och din klädkod då är i stort sett som deras, vilket är samma som på jobbet med lite mer avslappnad.

Får man gåvor, så gäller det att ha med sig något likvärdigt (lika dyrt). Visitkorten inte bara ges, med båda händerna, utan ska tas emot med båda och hanteras med vördnad och en gillande uppsyn (visar därmed respekt för givaren).

Låt den andre få sista bugningen - annars kan det bli en lång stunds bockande :)

De säger sällan nej i en butik (det är oartigt att säga nej till en kund) om du frågar om det finns hemma, utan springer runt och låtsas leta. Det är en fin vink om att man ska låta förstå att man "kan komma tillbaka vid ett senare tillfälle" och butiken har inte den efterfrågade varan.

Män och kvinnor pratar olika, så lär dig inte språk av en kvinna (blir väldigt fel och väldigt roligt).

Köp deras inhemska whisky - brukar vara riktigt fin!

Kanon! Tack för alla tipsen grabbar. Köpte en bok i helgen som verkar vettig (Japan for dummies, ungefär...). Börjar de fram emot första resan nu, även om flygresan på 15 timmar inte lockar direkt...... :gnissla

Det är inte så dramatisk skillnad som man tror och japaner är rätt trevliga överlag. Var noga med titlar och visitkort lämnas över med texten rättvänd (mot personen) och med båda händerna.

Tala långsamt och tydligt för de erkänner sällan om de är dåliga på engelska och det kan ibland bli pinsamt. Jag hade en stackare som var livrädd i början när hans chef var med, anledningen var att många har "certifikat" i engelska och det hade blivit otroligt pinsamt om jag inte förstod honom. Räkna även med att de gärna ofta pratar bakom ryggen, för att enas om de har förstått dig eller ej. När man kommer förbi formalian är de flesta japaner väldigt trevliga och måna om att nå bra resultat. Samarbete är uppskattat och de brukar ha en skön om än lite barnslig humor.

Se till att använda dem som restaurangguider, de bästa ställen jag ätit på i Tokyo hade jag aldrig hittat utan guide (23 våningen i ett hyreshus låg en stjärnkrog som ett exempel).

Vad jobbar du med för att lyckas med detta nöje?

Jobbar som processförbättringschef för en större koncern inom biotech-industrin. Mestadels i USA, men även en del i Europa, och nu också Japan.
Kanonjobb om man tycker om att jobba med mycket olika människor, lösa problem och inte är rädd för att tala inför en grupp (undervisar även i ämnet inom företaget). :tummenupp

Jag har inte vart där men pluggar japanska nu och passade på att fråga min lärare idag när jag sett din tråd och svaret va typ som BoSoZoKu sa här ovan.
det finns för mkt seder att lära in på kortare tid så det är bara att uppföra sig med hyffs, föra sig, vara hövlig och ge akt på rang och ålder.
Ett par dagar i veckan går man ut efter jobbet och äter / dricker, som besökare förväntas du följa med och din klädkod då är i stort sett som deras, vilket är samma som på jobbet med lite mer avslappnad.

Tackar! Inget lätt språk att lära sig, eller? Som västerlänning verkar det näst intill obegripligt... :)

Kanon! Tack för alla tipsen grabbar. Köpte en bok i helgen som verkar vettig (Japan for dummies, ungefär...). Börjar de fram emot första resan nu, även om flygresan på 15 timmar inte lockar direkt...... :gnissla

Jobbar som processförbättringschef för en större koncern inom biotech-industrin. Mestadels i USA, men även en del i Europa, och nu också Japan.
Kanonjobb om man tycker om att jobba med mycket olika människor, lösa problem och inte är rädd för att tala inför en grupp (undervisar även i ämnet inom företaget). :tummenupp

Tackar! Inget lätt språk att lära sig, eller? Som västerlänning verkar det näst intill obegripligt... :)

Nej de e jäkligt svårt men när man väl får ihop en mening eller förstår en så är det skitkul.
Vissa saker som att räkna till 100 lär man sig snabbt och godmorgon jag heter bla bla ursäkta mig vart ligger affären är inte så jäkla svårt, men sen börjar det bli knivigt, iaf i min ålder.

Nej de e jäkligt svårt men när man väl får ihop en mening eller förstår en så är det skitkul.
Vissa saker som att räkna till 100 lär man sig snabbt och godmorgon jag heter bla bla ursäkta mig vart ligger affären är inte så jäkla svårt, men sen börjar det bli knivigt, iaf i min ålder.
Syrrans amerikanska pojkvän kan kinesiska flytande i tal, skrift och förståelse. Jag vart lagom imponerad över det då en själv knackar sig fram med att förstå danska typ :näsblod

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg