Jaldung friad i hovrätten

Markus skrev:
Det var väl inte direkt SSU ungdomar som låstes in, som SÄPO påstod utgöra en risk för "inhemsk terrorism" ?

Nej, men det var knappast heller uteslutande kravallungar.... Fanns säkert en tillräckligt stor del idioter det är en av anledningarna till att jag inte brytt mig om den här tråden men i hans liknelse verkar han dra ett likhetstecken mellan de som var där och brottslingar..

Markus skrev:
Det var väl inte direkt SSU ungdomar som låstes in, som SÄPO påstod utgöra en risk för "inhemsk terrorism" ?

Kan du redogöra för vilka terrorister som greps på skolan? Jag vet inte ett enda fall. Fann polisen öht nånting på skolan som antydde att någon höll på att förbereda brott?

Svensk rättvisa går visst att kringå på de mest märkliga sätt.Han var ansvarig,dom spärrade in människor = berövade dom friheten,för det ska man också straffas.Vi har demostrationsfrihet i sverige,den ska man inte fråntas.

twinner skrev:
Han var ansvarig,dom spärrade in människor = berövade dom friheten,för det ska man också straffas.

Vadå "ska"? Tydligen ska man inte det, eller så har du fel i din händelsebeskrivning. Något av dessa altertnativ är det, då han blivit friadx2.

twinner skrev:
Vi har demostrationsfrihet i sverige,den ska man inte fråntas.

Låstes alla demonstranter in? Om inte så faller väl ditt resonemang här och nu?

Coola Ola skrev:
Kan du redogöra för vilka terrorister som greps på skolan? Jag vet inte ett enda fall. Fann polisen öht nånting på skolan som antydde att någon höll på att förbereda brott?

Nej det kan jag inte och nej det vet jag inte. Men varför gjorde polisen som de gjorde då? För att vara taskiga?

korvgubbe skrev:
Det var skönt att höra att du ser på alla politiskt aktiva på vänsterkanten som potentiella terrorister och brottslingar.... :rolleyes:
Klart som fan man är misstänksam mot någon som är aktiv på vänsterkanten. :hihi Min jämförelse var för att passa in mer på Olas sporthojsjämförelse och samtidigt i ämnet för tråden men vi kan väl ta ett annat exempel, du blir stoppad av dörrvakten vid favoritkrogen. Han anser att du är för packad och vill inte släppa in dig. Du har inte spytt ner någon eller börjat slåss men det är hans bedömning och du får rätta dig efter den. Det är j-t naivt att tro att detta gäng var några fredsälskande stackare som tog stor skada av att tvingas vara på samma ställe i flera timmar. Demonstrationerna har varit våldsamma vartän i världen de har hållits men som vanligt är det väl bara i Svedala vi måste förödmjuka oss själva genom att dra ordningsmakten inför rätta i stället för upprorsmakarna.

För övrigt ansåg väl inte bara jag och polisen att de var potentiella terrorister, det var ju ganska exakt den beteckning SÄPO la på dem.

Ninjaboy skrev:
För övrigt ansåg väl inte bara jag och polisen att de var potentiella terrorister, det var ju ganska exakt den beteckning SÄPO la på dem.

Jag anser att polisen ska ha befogenheter. Därför har jag inte deltagit i själva kärnfrågan i det här fallet eftersom jag anser att svensk domstol friat honom.

Däremot återstår anklagelsen om de som drabbades... Och enligt allt jag hört har man inte funnit NÅGOT ENDASTE bevis för att NÅGON på plats förberett kravaller eller terrorhandlingar..... Så det drar ett löjets skimmer över dina liknelser eftersom de de facto inte gjorde något annat än hade just vanliga politiska möten.

korvgubbe skrev:
Jag anser att polisen ska ha befogenheter. Därför har jag inte deltagit i själva kärnfrågan i det här fallet eftersom jag anser att svensk domstol friat honom.

Däremot återstår anklagelsen om de som drabbades... Och enligt allt jag hört har man inte funnit NÅGOT ENDASTE bevis för att NÅGON på plats förberett kravaller eller terrorhandlingar..... Så det drar ett löjets skimmer över dina liknelser eftersom de de facto inte gjorde något annat än hade just vanliga politiska möten.

Jag tror mina liknelser är betydligt närmare sanningen än din uppfattning som får anses som väl naiv i mina ögon. Den där Hannes eller vad han hette som blev skjuten under dessa "politiska möten" hånskrattade ju åt rätten efter sin dom och erkände glatt att han ljugit om allt. Om nu de fina ungdomarna på skolan bara skulle delta i politiska möten så hindrade väl polisen inte dem att ha det, de hade ju enligt dig kommit till skolan av det skälet och om polisen höll dem kvar där kunde de väl fortsätta sin fredliga gärning. Ingen skada skedd.

Markus skrev:
Vadå "ska"? Tydligen ska man inte det, eller så har du fel i din händelsebeskrivning. Något av dessa altertnativ är det, då han blivit friadx2.

Låstes alla demonstranter in? Om inte så faller väl ditt resonemang här och nu?

Iom att han var ansvarig ledare så "borde" han fällas,då frihetsberövande i sverige anses vara ett brott.

Nä!.. nu har du missat lite om vad som hände under demonstartionerna.Det var några av demostranterna som fick sin frihet beröva under X antal timmar,inte alla med en åsikt.

twinner skrev:
Iom att han var ansvarig ledare så "borde" han fällas,då frihetsberövande i sverige anses vara ett brott.

Han borde absolut fällas om han begått ett brott, du verkar påstå att han verkligen är kriminell. Jag undrar då bara, vad vet du som inte tings- och hovrätten vet?

twinner skrev:
Nä!.. nu har du missat lite om vad som hände under demonstartionerna.Det var några av demostranterna som fick sin frihet beröva under X antal timmar,inte alla med en åsikt.

Jag vet, därför kan man inte tala om hotad de4monstrationsrätt.

Markus skrev:
Han borde absolut fällas om han begått ett brott, du verkar påstå att han verkligen är kriminell. Jag undrar då bara, vad vet du som inte tings- och hovrätten vet?

Jag vet, därför kan man inte tala om hotad de4monstrationsrätt.

Det är ett brott,så står det i lagen,men det var väl flera faktorer som spelade in i hovrätens beslut.Om te.x du (eller ditt gäng/underordnade) under några timmar håller Ninjaboy fången,så skulle du dömmas för det.

Man kan tala om berövad demonstartionsrätt för de individer som hölls nedtryckta på backen och således berövades rätten att fritt skrika sin åsikt.

twinner skrev:
Det är ett brott,så står det i lagen,men det var väl flera faktorer som spelade in i hovrätens beslut.Om te.x du (eller ditt gäng/underordnade) under några timmar håller Ninjaboy fången,så skulle du dömmas för det.

Ja, men jag är inte Polis. Polisen i Sverige är de med ensamrätt (give or take) på frihetsberövande insatser.

Begår man brott så döms man, om det inte saknas bevis. Vilket det tydligen inte gjorde här.

twinner skrev:
Man kan tala om berövad demonstartionsrätt för de individer som hölls nedtryckta på backen och således berövades rätten att fritt skrika sin åsikt.

Självklart, och du kan tala om berövad demonstrationsrätt för alla i fängelse eller alla som gör lumpen.

Demonstrationsrätten är inte absolut, dvs du får inte demonstrera hur du vill, när du vill, med vilket budskap du vill.

Brea eller dåligt? Annan diskussion.

Nu går jag hem, hej då.

Summa summarum så var det nog lugnare att bunta ihop gänget än att släppa dom. Tror att skadegörelsen hade varit ännu större annars.
För första gången håller jag med Markus...

Markus skrev:
Ja, men jag är inte Polis. Polisen i Sverige är de med ensamrätt (give or take) på frihetsberövande insatser.

Begår man brott så döms man, om det inte saknas bevis. Vilket det tydligen inte gjorde här.

Självklart, och du kan tala om berövad demonstrationsrätt för alla i fängelse eller alla som gör lumpen.

Demonstrationsrätten är inte absolut, dvs du får inte demonstrera hur du vill, när du vill, med vilket budskap du vill.

Brea eller dåligt? Annan diskussion.

Nu går jag hem, hej då.

Vi tar det nån annan dag Markus,eller på nästa Reclaim. :fatta!

:gnissla :)

juha01 skrev:
Summa summarum så var det nog lugnare att bunta ihop gänget än att släppa dom. Tror att skadegörelsen hade varit ännu större annars.
För första gången håller jag med Markus...

Tack!!
:)

Såg bla en amatörvideo som en demonstrant hade spelat in från whidtfeltska (eller hur det nu stavas) som inte gjorde saken bättre.
En bunt knastrumpeter som överlade plan efter plan vad dom skulle göra mot polisen. Skadegörelsen inne på skolan var inte så mild heller...

Att polisen höll sig så lugn är för mig ett mirakel!

Markus skrev:

hur är det då? jag trodde man fick demonstrera med vilket budskap man ville? Vad får man och vad får man inte demonstrera om?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back