Jakt med pilbåge

Psychobiker skrev:
2302210 Jag gjorde min första "kill" idag :yoparty Mitt garage har hemsökts av 2 djävla svalor som suttet och skitet på våra hojar, så nu var det nog. Plocka fram blåsröret och pricka ner dem ifrån taknockarna. Men som sagt, detta var ju inte nöjesjakt, dom där hade fan förtjänat vad dom fick... :död

/Pajje

Blasrorsjakt !! Manligt :tummenupp

Klart det var noje. Gick inte pulsen upp lite nar du smog fram for att pricka den bajande lille javeln.

Edit, Ar det sasong pa svalor nu? Bryn i smor o vitlok!

Last edited:
Kajan skrev:
2302347 Blasrorsjakt !! Manligt :tummenupp

Klart det var noje. Gick inte pulsen upp lite nar du smog fram for att pricka den bajande lille javeln.

Edit, Ar det sasong pa svalor nu? Bryn i smor o vitlok!

Jo, Det var rätt kul faktiskt, speciellt som jag bara behövde ett skott/fågel, även om den ena smet sen, så värmde det gott i ett gammalt luftvärnshjärta att se den rackarna singla till backen :banana

Men som sagt, nu fanns det ju en orsak, skulle inte falla mig in att skjuta på de stackarna för skojs skull, att få till ett direkt dödande skott är inte lätt. Den jag klubba satt med pilen genom halsen (eller vad man skall kalla det) och genom vingen, men förutom att pilen liksom låste honom, så såg han rätt pigg ut...tills han skallade spaden :hihi

Och jag kommer inte att käka upp den, det får grannens katt eller nån göra...

Har även en igelkott i garaget, men dom är ju coola, och skiter inte på hojarna...

/Pajje

Matin skrev:
2293029 En kula har högre anslagsenergi samt lämnar större sårkanal än en pil :mattias

Nä, en pil kan i bästa fall om den träffar absolut rätt döda lika snabbt som en kula, men om träffen inte är absolut rätt ger en pil mindre skada vilket ökar risken för skadeskjutning. Sedan ger en pilskada mindre blodspår, eftersom pilens uppbyggnad gör att den skär in, vilket gör att såret blodar mindre än efter en kula, såret har lättare att gå ihop. (En kula trasar sönder och lämnar en stor sårkanal)

Att jämföra anslagsenergi är meningslöst, det saknar i det närmaste betydelse. En kula lämnar uppemot 100 gånger mer anslagsenergi än en jaktpil som fäller en noshörning. Att pilen är så dödlig beror på dess goda penetrationsegenskaper och att egen är skärande istället för slitande. En jaktpil dödar mycket snabbt precis som GuW skriver.

Nu har jag inte läst igenom all poster i den här tråden men jag kan säga att i stort sett alla jägare jag känner (en hel jävla bunt) jagar för att i första hand åka ut i skogen och dricka kaffe med jaktlaget i andra hand få kött på bordet och i tredje hand döda ett djur. Känner 2 trofejägare men de är inte så hemskt aktiva.

Den som äter kött och samtidigt säger att jakt är oetiskt/grymt bla bla är en hycklare av högsta rang. Och som tidigare sagts trofejakten i afrika har gjort stammarna större.

Quest skrev:
2305541 Nu har jag inte läst igenom all poster i den här tråden men jag kan säga att i stort sett alla jägare jag känner (en hel jävla bunt) jagar för att i första hand åka ut i skogen och dricka kaffe med jaktlaget i andra hand få kött på bordet och i tredje hand döda ett djur. Känner 2 trofejägare men de är inte så hemskt aktiva.

...

Kan de inte bara gå med i scouterna eller nåt?

Vad är det för fel på att vara vapenfetishist och tycka om att döda (oskyldiga) djur och utsläcka liv?

Det var jag som sköt bambi... och jag gillade det! Dessutom smakade det bra.

Flyer skrev:
2305678 Vad är det för fel på att vara vapenfetishist och tycka om att döda (oskyldiga) djur och utsläcka liv?

Det var jag som sköt bambi... och jag gillade det! Dessutom smakade det bra.

Det ar helt ok, BARA DU INTE PÅSTÅR ATT DET AR SAMHÄLLSNYTTIGT

Ref tidigare inlaggs duell Kajan VS Marcus i denna tråd.

Sen försökte jag trigga några veganer men det fanns inga, eller så var dom mot all formodan vettiga. (Jo, jag har faktiskt träffat på några sådana men dom är på NVV rödlista. "Dr Livingstone, I presume")

Jag instämmer i tråden http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=127556

det var bättre förr när folk fick tokjuck

Markus skrev:
2305948 Så otroligt befogad fråga, att säga att man vill ut i naturen är så korkat att man häpnar.

Orkar jag? Ok, jag orkar lite!

Ref tidigare diskusioner

Bla bla.. icke bara for att doda, bla bla spänning, bla bla naturen... bla bla, meningen med jakten är jakte, bla bla men tjälknölen då? Bla bla gemenskap, bla bla,..

Men va FAN, Det är en kombination! Om jag bara vill gå ut i naturen så hade jag gått med i skogsmulle som andra köttätande hycklande asfaltsfödda helveten.
Hade jag bara önskat döda saker hade jag skaffat jobb på Scan i forsta steget.

Inte fan knullar ni bara for att jucka? Det är ju utlösningen och nöjet att somna ifrån gos-tjafset efter väl utfört värv som är kul också.

he he :hihi

Kajan skrev:
2305998 Det är en kombination! Om jag bara vill gå ut i naturen så hade jag gått med i skogsmulle...

Exakt min poäng, att det är vansinnigt löjligt att snacka om naturupplevelsen, precis lika korkat som om något pucko svarar att den gillar att vara i naturen som svar på frågan varför han våldtog någon i en buske.

Markus skrev:
2306019 Exakt min poäng, att det är vansinnigt löjligt att snacka om naturupplevelsen, precis lika korkat som om något pucko svarar att den gillar att vara i naturen som svar på frågan varför han våldtog någon i en buske.

Så nu jämför du jakt med våldtäkt?? Den var ny! Vanligtvis är det mord. Miljöpartiet??

Nu ska jag gå ut o :öl :öl :öl

men vi hörs imorgon.

PS Du funderade ju på att ta jägarexamen själv (det skulle du aldrig ha avslöjat) hur motiverar du själv det intresset??

he he :hihi

Kajan skrev:
2306033 Så nu jämför du jakt med våldtäkt?

Naturligtvis inte, men jämförelsen är relevant eftersom man kan vara i skogen utan att varken våldta eller jaga eller göra något särskilt över huvud taget.

Markus skrev:
2306046 Naturligtvis inte, men jämförelsen är relevant eftersom man kan vara i skogen utan att varken våldta eller jaga eller göra något särskilt över huvud taget.

Naturligtvis!
Man kan plocka bär också men för mig är det inte samma upplevelse.

Du kan vara på vägen utan att åka hoj med, i en Mazda till exempel.

nöff säd 4 2najt

(jag har plugga på fjortis språket i Lunarstorm tråden)

He he :hihi

Kajan skrev:
2305862 Det ar helt ok, BARA DU INTE PÅSTÅR ATT DET AR SAMHÄLLSNYTTIGT

Ref tidigare inlaggs duell Kajan VS Marcus i denna tråd.

det var bättre förr när folk fick tokjuck

Det är samhällsnyttigt. Och roligt. Dessutom nyttigt att äta viltkött.

Flyer skrev:
2307539 Det är samhällsnyttigt. Och roligt. Dessutom nyttigt att äta viltkött.

HE HE :hihi

:klappar

Klart det är det. bara en månad tills säsongen börjar! :banana

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...