Jakt med pilbåge

Enligt mitt TV-tittande på discovery så är den naturliga döden för de afrikanska djuren tämligen plågsam. Brukar vara en 3-4 lejon som äter på levandes zebror, gnuer osv.

ah17 skrev:
2297305 Enligt mitt TV-tittande på discovery så är den naturliga döden för de afrikanska djuren tämligen plågsam. Brukar vara en 3-4 lejon som äter på levandes zebror, gnuer osv.

Jakt ar bra

he he

Okej...det vart lite o läsa detta.

Då ställer jag först en fråga till er i denna tråden:

Låt säj att vi är två stycken som jagar vildsvin.
En skjuter med en 30-06 (7,62mm 63mm hylsa och 53gr norma 203B krut) med en SPEER Grand Slam 11,7gr kula (med lödd sammanhållning mellan mantel och blykärnan) utg. hastighet ca 800m/s.

Den andre jagar med en compoundbåge 80lb styrka och kolfiberpilar med 4 bladigt jakt-skär. (Hastigheten vet jag inte på bågen)

Vilken av dom kommer att få genomskott på galtgrisen? (Mest så ni förstår mitt senare inlägg)
Avstånd: 50m

JKay skrev:
2299904
Vilken av dom kommer att få genomskott på galtgrisen? (Mest så ni förstår mitt senare inlägg)
Avstånd: 50m

Jag gissar han med jiväret.
Eller nej förresten, tar tillnaka, jag gissar på han med bågen för det låter som en kuggfråga.

Markus skrev:
2299945 Jag gissar han med jiväret.
Eller nej förresten, tar tillnaka, jag gissar på han med bågen för det låter som en kuggfråga.

Är det ditt slutgiltiga svar?

Isf har du rätt. Bågen ger till 95% genomskott. Vilket en kula INTE gör!
Det drar då nästa slutsats: Det kommer inte att springa djur med utstickande pilar i skogen och vandra runt i veckor.

En kula fungerar på så vis att den ger en Hydrodynamisk chock. Fungerar ungefär som ringarna på vattnet och samtidigt sliter sönder vävnaden. Hyfsad urblödning samt kollaps av lungor och hjärta.

En pil skär sig igenom vävnaden och skapar så stora snitt så blödningen blir total. Vilket i sig ger en enorm urblödning och ett snabbt avslut. Med mindre smärta (eniligt forskare).

Fördelen med ett gevär och en skicklig skytt är att djur kan fällas med ett skott på LÄNGRE avstånd. Vi snackar på MAX 100m för en "normal" jägare!!

Jag förespråkar gärna bågjakt MEN som andra redan har sagt, det kräver MKT duktiga jägare!

Rocky skrev:

En längre variant på det jag har skrivit! :tummenupp

EDIT: Stvafle

he he

Bara man får skjuta nått o sen säga att det är samhällsnyttigt så är jag nöjd.

:yoparty

Kajan skrev:
2300524 he he

Bara man får skjuta nått o sen säga att det är samhällsnyttigt så är jag nöjd.

:yoparty

Jag anser att jag utför samhällsnytta genom att jaga. :mattias

På fars mark finns vildsvin,
vildsvin går igenom åkermarken som en armé jordfräsar,
det är inte uppskattat då skörden blir förstörd.
blir den det får far mindre i börsen,
blir det så får far gå i från hus och hem, blir skuldsatt, hamnar på gatan,
får socialbidrag, ny lädersoffa i den nya lägenheten med vulgär inredning.
Klipper jag ett vildsvin då och då behöver detta scenario inte inträffa =
Vinst för samhället.

Sen att det inte finns bättre sätt att bli av med lite aggresioner genom att placera en kula från min 30-06 i nåt relativt oskyldigt är bara en bonus.

Thermal skrev:
2300574 Jag anser att jag utför samhällsnytta genom att jaga. :mattias

Vinst för samhället.

Sen att det inte finns bättre sätt att bli av med lite aggresioner genom att placera en kula från min 30-06 i nåt relativt oskyldigt är bara en bonus.

:fakta

Instämmer till fullo.

Thermal skrev:
2300574 Jag anser att jag utför samhällsnytta genom att jaga. :mattias

Vinst för samhället.

He,he den var bra. :hihi
Rådjur ar ocksa bra, de är rent samhälls farliga har jag hört. he he Bambi!

Jag skulle nog kunna tänka mig att pröva med pilbåge om jag var säker på att jag kunde avge ett snabbt dödande skott (eller pil). Blir lite mer utmaning så att säga.

Last edited:
Markus skrev:
2301207 Har du också svart skinnsoffa?

Min syster är inrednigsarkitekt så hon har haft ett visst inflytande över mitt hem.

Därmed ingen svart skinnsoffa, vilket du nu trodde.

Dessutom är vi "slemmiga-spaggar" världsledande inom möbeldesign.

Nyteknik skrev:
2291068 Vad tycker ni om detta? Nordamerikaner som åker till afrika och skjuter flodhästar, elefanter och gud vet vad men pilbåge.

Länk

:3freak

Kyligt att skjuta flodhästar med pilbåge. Dpm e ju rätt stora och jä-ligt aggresiva. Har ihjäl mer människor än något annat djur i Afrika. :3freak

Problemet med pilbågsjakt är väl att alla jaktmotståndare får lite mer att gnälla om. Rent tekniskt med anslagsenergier hit o dit så är pilbågen inget dåligt vapen men det sticker väl lite i folks ögon antar jag.

KristianAE86 skrev:
2291715 En jaktpil som färdas i kanske 1/4 del av hastigheten, har en 3-4delat spets & en lång pinne hängande efter sig, kommer knappast att döda djuret direkt.
& defenitift inte att genomborra en flodhäst´s revben - snarare fasta lite lätt i den som en dartpil...

Varför dog flodhästen då? Dartpilad till döds?

ah17 skrev:
2297305 Enligt mitt TV-tittande på discovery så är den naturliga döden för de afrikanska djuren tämligen plågsam. Brukar vara en 3-4 lejon som äter på levandes zebror, gnuer osv.

Det kanske är fritt fram att ge sig på en älg med bara händerna och tänderna. Kan man bedriva jakt utan vapen?
Däremot kanske man blir hämtad av en plingplongtaxi och värmd av en vit tröja med långa ärmar om inte älgen gör slut på skådespelet.

Jag gjorde min första "kill" idag :yoparty Mitt garage har hemsökts av 2 djävla svalor som suttet och skitet på våra hojar, så nu var det nog. Plocka fram blåsröret och pricka ner dem ifrån taknockarna. Dock tvärdog de inte av blåsrörspilarna...Den ena fick jag ordentligt, så det var bara att klubba den med en spade, men den andra fintade mig lite. Tydligen tog pilen bara lite i vingen eller nått, för han tvärdök och låg fan helt still, sen när jag siktade på den andra flög han in och gömde sig bakom en brädhög, och när jag väl rotat fram den så drog han helt fräckt framför näsan på mig, utan pil, så honom var det nog inget fel på.
Men han verka fatta vinken, för jag har inte sett till den sen dess.

Men som sagt, detta var ju inte nöjesjakt, dom där hade fan förtjänat vad dom fick... :död

/Pajje

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...