Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Markus skrev:2291089Jägare är ju generellt förlorare, men att detta skulle vara värre än värmlänningar som skjuter älg med gevär ser jag inte riktigt, och i synnerhet inte värre än itaslienare som åker med lappar ut i svensk vildmark för att skjuta av massvis med fågel.
Men det är ju som vanligt, så snart en amerikan är inblandad så är det lätt att gnälla.
GuW skrev:2291134Jo, det är värre.
Det är värre så tillvida att man måste vara fan så mycket bättre jägare för att döda ett djur snabbt och smärtfritt med en pilbåge än med en bössa.
Det bäddar för att många av djuren lider innan dom dör, ett lidande som är onödigt.
En duktig jägare med en jaktbåge och rätt pilar för ändamålet dödar djuren lika snabbt och effektivt som en genomsnittlig jägare med bössa.
Jag är inte alls emot pilbågsjakt, jag är emot att göra pilbågsjakt tillgängligt för folk som inte klarar av det.
Själv skulle jag aldrig skjuta en pil mot levande mål, då jag inte innehar kompetensen.
GuW skrev:2291134Jo, det är värre.
Det är värre så tillvida att man måste vara fan så mycket bättre jägare för att döda ett djur snabbt och smärtfritt med en pilbåge än med en bössa.
Det bäddar för att många av djuren lider innan dom dör, ett lidande som är onödigt.
En duktig jägare med en jaktbåge och rätt pilar för ändamålet dödar djuren lika snabbt och effektivt som en genomsnittlig jägare med bössa.
Jag är inte alls emot pilbågsjakt, jag är emot att göra pilbågsjakt tillgängligt för folk som inte klarar av det.
Själv skulle jag aldrig skjuta en pil mot levande mål, då jag inte innehar kompetensen.
Markus skrev:2291165Kan man sammanfatta ditt inlägg som att du inte är upprörd över detta fenomen, så till vida jägarna är kompetenta?
Menar du att det finns olika vapen som du skulle vilja bli skjuten med olika mycket? Hur kan du bedöma skillnaden och vad gör att du väljer det ena framför det andra?Biturbo skrev:2291144Jag, personligen, skulle hellre bli skjuten med en pilåbåge än en älgstudsare eller hagelbrakare..
GuW skrev:2291169Ungefär så, inte mer upprörd än över annan jaktturism.
Fast helst hade jag ju sett att all "game-hunting" hade upphört, då det inte finns något behov av att skjuta av storvilt i större utsträckning än vad lokalbefolkningen klarar av att göra själva.
KristianAE86 skrev:2291715Hur lätt tror ni det är att fälla ett djur som en flodhäst med en pilbåge - Har nån av er sett tjockleken på huden på ett sådant djur ?
En kula från en 222/30-06 eller värre, ett "elefantgevär", tar sig genom halva kroppen & några skelettdelar utan problem.
En jaktpil som färdas i kanske 1/4 del av hastigheten, har en 3-4delat spets & en lång pinne hängande efter sig, kommer knappast att döda djuret direkt.
& defenitift inte att genomborra en flodhäst´s revben - snarare fasta lite lätt i den som en dartpil...
Sedan är det säkerheten - hur långt bort tror folk det går att stå & skjuta med pilbåge - ? 200 meter ? nej - snarare max 50m.
K
Eller så är piljakt förbjudet i det egna landet och man är hänvisad att söka sig utomlans för att bedriva sitt jaktintresse med pilbåge. För oss svenskar är det närmaste Danmark tror jag och när man ändå reser kan man lika gärna resa till Afrika. Det kostar också som bekant mycket pengar för de individer som ger sig ut på jakt med gevär i dessa typer av länder, och jag vet inte om man alltid kan säga att det är de bästa jägarna som åker iväg på troféjakt. Många vill bara få en trofé att hänga på väggen och råkar man till detta intresse även ha bra kapital på banken, så är resan inte så långt borta.SSB skrev:2291992Personligen tror jag att om man är så frälst av bågskytte att man vill åka till Afrika för att jaga med pilbåge så är man nog en rätt god skytt.
Därför är nog det här inget stort problem.
Markus skrev:2292054Man får jaga med pilbåge i Finland, tror det är dåligt med lejon där dock.
Pyhis skrev:2292289Man får inte jaga med pilbåge i Finland! Man måste minst ha ett miniatyrgevär för att döda en liten fågel.
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|