Jaha, då är man utan körkort, jä**a lastbil.

• Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Jepp, du ska inte köra om vid korsningar och påfarter...före eller efter en korsning ska man köra om inte mitt framför. Men som alltid är det ju lätt att vara efterklok. Hade du å andra sidan kört in i honom då hade det varit ditt fel oxå och du hade förutom skadat dig alvarligt oxå blivit av med kortet troligen.

Om alternativet var att smälla eller gasa då väljer alla att gasa hoppas jag....

Om han svänger av vänster och kör i 50 då måste han bromsat innan han svängde. Hur kom du bara upp till mitten av honom då? Om du kör 70 och han i 50 då du börjar omkörningen och han dessutom måste bromsa ner för att kunna svänga då borde du kunnat passera de metrarna utan att tok accelerera men eftersom jag inte vet hur avfarten ser ut så kan jag inte anta för mycket men underligt tyckte jag det verkar av det jag kan läsa. Och som sagt lätt att säga vad man ska göra efteråt och om det inte är en själv det gäller....alltid lätt att vara världsmästare i soffan! :)

Det är väl inte olagligt att köra om vid korsning???
Har aldrig hört talas om det :va
Fakta tack

Hudik du får helt enkelt ta och överklaga, dra din version av det hela och försök få polisen att vitna om att det faktiskt var en lastbil! Om polismannen kan styrka att det var en lastbil som svängde vänster så finns det en möjlighet att du klarar dig, kanske inte från böter men kortet kan man få behålla! Sedan får du försöka ljuga ihop att det är det enda fordonet du har förtillfället och då ska myndigheten försöka se genom fingrarna om du inte är straffad vid tidigare tillfälle.

Min bror fick behålla sitt bil-kort när han hade kört 58km/h för fort eftersom hans chef skrev ett rekomendationsbrev till nån polis eller myndighet och sa att han måste få ha kvar sitt kort pga. jobbet kräver att han använder sig av bilen. Han fick 5400 kr i böter men fick behålla kortet!

Fel. Du har skyldighet att kolla FRAMFÖR. Det ska INTE komma trafik bakom då är det den bakomvarande. Läs om lagboken

Ja men det var väl fan. Läs din körskolebok.

Jag gjorde i princip samma sak som TS förra året. Jag låg på en 90väg där bilarna framför låg i 70. Jag körde om 2 bilar och sedan fortsatte om lastbilen. Han svängde då vänster och jag fick hoppa. Cykeln gick in i sidan på lastbilen.
Jag såg aldrig nån blinkers. Chaffisen blev vållande för han var ouppmärksam. Du är VISST skyldig att kolla i backspegeln.

Sen precis som NR:18 säger. Det hjälper ju inte att ha rätt när man ligger i sjukhussäng/nergrävd. Men :fakta

Det är väl inte olagligt att köra om vid korsning???
Har aldrig hört talas om det :va
Fakta tack

Nej inte olagligt men man får lära sig att aldrig göra det och du får inte köra om om det inte kan ske säkert....hur kan du köra om säkert i en korsning? Dels kan den du kör om svänga vänster men framför allt det kan komma en från vänsterkorsningen och svänger höger! Vad ska du säga då när du frontar mot en bil på fel sida vägen? Han som svänger ut gör inget olagligt.

Och eftersom folk döms olika så är det en bra regel att ha att inte göra omkörningar i korsningar då antar jag

Bägge har ansvar!

Vänstersvängande att det går och omkörande likaså.

Sen kan det ansvaret delas 50/50 eller 100 på ena parten beroende på omständigheterna.

Henrik

Hudik du får helt enkelt ta och överklaga, dra din version av det hela och försök få polisen att vitna om att det faktiskt var en lastbil! Om polismannen kan styrka att det var en lastbil som svängde vänster så finns det en möjlighet att du klarar dig, kanske inte från böter men kortet kan man få behålla! Sedan får du försöka ljuga ihop att det är det enda fordonet du har förtillfället och då ska myndigheten försöka se genom fingrarna om du inte är straffad vid tidigare tillfälle.

Min bror fick behålla sitt bil-kort när han hade kört 58km/h för fort eftersom hans chef skrev ett rekomendationsbrev till nån polis eller myndighet och sa att han måste få ha kvar sitt kort pga. jobbet kräver att han använder sig av bilen. Han fick 5400 kr i böter men fick behålla kortet!

Ja jag är ju yrkeschaffis, kör tradare så att få chefen att skriva något är nög inte omöjligt, jag BEHÖVER mitt kk i jobbet.......

Du får inte köra om i en korsning där det finns dragna linjer har jag för mig. inte helt säker dock

Nej självklart får man inte korsa dragen linje. Men om man kör om någon som inte ger tecken utan bara svänger borde det inte vara "omkörarens" fel...

Annars är det nog delat ansvar.
Men om man gasar om för att förhindra en olycka och Polisen drar kortet, tycker jag man borde ta jobbet ifrån Polisen!

Ja jag är ju yrkeschaffis, kör tradare så att få chefen att skriva något är nög inte omöjligt, jag BEHÖVER mitt kk i jobbet.......

Jag vet att min far som är tradarchaffis fick lov att köra i arbetet men inte privat efter att han blev av med lappen. Det var ju iofs när lillbabs var snygg så nu vet jag inte.

Nej inte olagligt men man får lära sig att aldrig göra det och du får inte köra om om det inte kan ske säkert....hur kan du köra om säkert i en korsning? Dels kan den du kör om svänga vänster men framför allt det kan komma en från vänsterkorsningen och svänger höger! Vad ska du säga då när du frontar mot en bil på fel sida vägen? Han som svänger ut gör inget olagligt.

Och eftersom folk döms olika så är det en bra regel att ha att inte göra omkörningar i korsningar då antar jag

Nej men det är ändå lagen som gäller oberoende av vad som är lämpligt!
Han kanske inte borde ha kört om men han gör inget olagligt...
Däremot kanske det var olämpligt. Men att polisen sätter dit honom för att han undviker en olycka är helt ofattbart!

I det exemplet ovan som du skriver om är det faktiskt han som svänger ut på vägen (höger) som blir vållande (om det är huvudled han ska svänga ut på)
Dessutom får man lära sig att inte svänga vänster om man inte är exremt uppmärksam bakåt och inte har mer än max 2 fordon bakom sig. Återigen inte "lämpligt".

Last edited:
Nej självklart får man inte korsa dragen linje. Men om man kör om någon som inte ger tecken utan bara svänger borde det inte vara "omkörarens" fel...

Annars är det nog delat ansvar.
Men om man gasar om för att förhindra en olycka och Polisen drar kortet, tycker jag man borde ta jobbet ifrån Polisen!

Allting beror nog på omständigheterna runt olyckan. Den jag nämnde då blev lastbilen vållande just pga att rätten sa att han inte kunde göra en säker omkörning förbi en korsning och därför var det att bedömma som vårdslöshet i trafik.

Synd att du blev av med kortet. :tummenner
Men jag tänkte på en sak...Om lastbilen svängde vänster, då antar jag att det var i en korsning han gjorde detta...
Köra om innan korsning???:va:confused:

Oavsett vilket så hjälper knappast någon historia om lastbilen för att behålla kortet. Har själv fått en fortkörningsböter som mätte under omkörning. Klarade kortet men fick en bergspredikan från trafikpolisen som klargjorde att man under inga omstädnigheter fick köra fortare än hastighetsbegränsingen ens under omkörning.

Kan man inte köra om utan att hålla fartbegränsning skall man inte köra om överhuvudtaget (tydligen).

Bara att hoppas på ett bra intyg från arbetsgivaren, men samtidigt är det svårt. Att ha förlorat körkortet som yrkesförare är grund för uppsägning om man inte kan erbjudas arbetsuppgifter utan körning. Länsrätterna har blivit hårdare med bedömningar av intyg, de flesta går nog ner i papperskorgen rätt så snabbt idag. Som yrkeschaufför antas man älska sitt körkort lite mer än svensson, så det kan i vissa fall bli hårdare bedömningar. (typ alla skriver intyg)

Hoppas det går bra iallafall

Jag förstår inte diskussionen. Det är ju omöjligt att köra lagligt med en gixxer, så det är klart att han ljuger :va

Jag förstår inte diskussionen. Det är ju omöjligt att köra lagligt med en gixxer, så det är klart att han ljuger :va

Jo då, det går faktiskt...

Det är inte lätt men det går...kräver en erfaren förare.. :2cool

Nu ska jag vara :6surkart och :fyllisar hela sommaren och ha :tråkad medans polarna :hojbusa

Fy f*n jag kommer att bli :galen och ha :cpparty

Lider med dig, skulle kunnat varit vem som helst härinne..men ändå tänk positivt på det hela, hade du inte gjort som du gjort i ditt handlande så har du kunnat varit en i statestiken i sommar. Hur du än vrider och vänder på det hela även om det är tråkigt att loosa lappen ett tag, så har du gått ur detta som en vinnare anser jag

Åk med polarna på bönpallen i sommar annars:)

Nej men det är ändå lagen som gäller oberoende av vad som är lämpligt!
Han kanske inte borde ha kört om men han gör inget olagligt...
Däremot kanske det var olämpligt. Men att polisen sätter dit honom för att han undviker en olycka är helt ofattbart!

Nu säger du emot dig själv lite. Om du anser att det är lagen som gäller oberoende av vad som är lämpligt så är det ju helt rätt att han blir av med kortet för att ha kört för fort. Det står i lagboken. Hastighetsöverträdelser är olagligt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman