Jaha, ännu ett dassigt Honda-år...

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
En ny NT1100 är väl inte så att man går banans och klirrar spargrisen?!
Är det inte dags snart för gubbmärket framför alla att lämna den svenska marknaden? Det börjar bli riktigt pinsamt nu!
Just sayin.
 
Haha.

Äntligen en fajt värd att ta på sporthoj, tänkte jag. Så jag kollade upp nyheterna på Hondas sajt…

…och måste erkänna att du har rätt.

Utöver NT1100 vilket tydligen är landsvägsversionen av Africa twin, som har ett modellnamn från åttiotalet med sikte på att plocka marknadsandelar i GS-segmentet, så skryter dom med parallelltwinnar i mellanklassen.

Samt att monkey 125 fått större växellåda.

Vart är gamla Sverige på väg?!
 
Ja, dom har ju helt gått bort sig. I dessa äventyrstider skulle dom behövt en Dominator för att konkurrera med 690/701 och baby-AT/transalp för att konkurrera med T700. Och trenden med parallelltwinar i dom stora hojarna är sjukt trist. Vad hände med V4:eek:rna?
 
Last edited:
Jag gillar ju Honda, men det de håller på med är ju bara så trist.
Nya färgschemat på Fireblade är ju iofs väldigt snyggt, men går det i produktion? Blir det enbart SP-versionen, och framför allt, tar KGK in den? Eller skiter de i det lilla roliga fabriken klämmer ur sig i vanlig ordning?
 
Har Honda släppt något hårigt sedan 900 Fireblade -92 eller när den nu kom?
Jag älskar Honda som biltillverkare. Körglada, pålitliga, praktiska och prisvärda, dvs precis vad man vill att en bruksbil ska vara. Men hojarna? Nya (2020) Firebladen är visserligen krallig, men 300 000 kr?
 
Blir bara en begränsad upplaga av Fireblade SP som får Hiroaki Tsukui designen. Hoppas några landar i sverige.
 
Det känns som att Honda håller på att göra vad Yamaha gjorde på snöskotermarknaden för lite drygt tio år sedan...bygga den perfekta och mest genomtänkta konstruktionen...som ingen vill köpa.
 
Utom 929 och sexhundrorna fanns dessutom den perfekta leksaken i sortimentet… XR 650.

Om dom bara släppte en uppdaterad version av den så skulle allt vara förlåtet, till och med dom där automatarna med hjälmbehållare mellan benen
 
Har Honda släppt något hårigt sedan 900 Fireblade -92 eller när den nu kom?
Jag älskar Honda som biltillverkare. Körglada, pålitliga, praktiska och prisvärda, dvs precis vad man vill att en bruksbil ska vara. Men hojarna? Nya (2020) Firebladen är visserligen krallig, men 300 000 kr?
CBR600RR tyckte jag var rätt hårig när den kom, och snygg! Liksom den samtida stor-blejden, även om den kanske inte var helt så vass som någon av de samtida konkurrenterna.
 
Ja, dom har ju helt gått bort sig. I dessa äventyrstider skulle dom behövt en Dominator för att konkurrera med 690/701 och baby-AT/transalp för att konkurrera med T700. Och trenden med parallelltwinar i dom stora hojarna är sjukt trist. Vad hände med V4:eek:rna?
Fast motsvarande Dominator finns väl bra nära i crf300l rallye? Om man bortser från kubiken, NX650 var ju knappast någon prestandamaskin ens i slutet av åttiotalet. Det är ju ingen 690 rival men det hade knappast originalet varit heller.
Egentligen en lite intressant maskin, om det inte var för det alldeles hiskeliga priset.
 
2002 är liiite drygt tio år sedan, men visst har du rätt.

Jag skulle nog bestämt påstå att Yamaha var en faktor i snöskotervärlden och framförallt att de hade allt serverat för succe, just runt 2002. Den bästa och tekniskt mest utvecklade tvåtaktaren i full produktion, en 150 hk fyrtaktare redo runt hörnet och allt detta kombinerat med en oslagbar kvalitet.

Sedan hände något mot slutet av 00-talet. Inte med motorerna eller kvaliteten, men med deras chassien och framförallt deras modellutbud. Yamaha lyckades på något underligt sätt att totalt slarva bort hela succen med högpresterande fyrtaktsmotorer. Eller det som borde blivit succe, men istället blev en kavalkad av bra motorer i chassien som ingen ville köpa...

Hela historien kanske inte är exakt likadan som Honda och deras nuvarande hojar, men just detta med att bygga konstiga modeller som ingen vill köpa känns synnerligen bekant...

Det som dessutom känns bekant och väldigt oroande är kundernas syn på byggkvalitet...eller snarare den nuvarande avsaknaden av efterfrågad byggkvalitet. Att KTM säljer flera gånger fler hojar än Honda känns precis som att vissa andra märken säljer fler snöskotrar än Yamaha. Kidsen letar helt enkelt efter andra saker än byggkvalitet...
 
Läste en bra artikel i nån engelsk MC-tidning om Yamahas utvecklingsavdelning 1982-1989 ca. De vräkte ut nyheter i sådan grad att Honda (eller om det var Suzuki, eller om det var alla andra japaner som deltog i rallyt) sände ut en delegation med budskapet att dra ned på tempot lite grann…

Sedan är inte byggkvalitet allt… men nästan. ;) Yamaha slarvade bort väldigt mycket pga att de envisades med 19mm kammar på mattorna när alla andra gick över på 38mm och sedermera 44mm. Svenska generalagenten bönade och bad om riktiga matton men nej. När Nytro XTX kom (med 32mm Ripsaw ledmatta) så bytte nästan alla till 44mm och nya 365 cm mattor fanns i mängder på blocket för 1500 kr. Jag köpte en och förlängde min Venture 700 (med redtopmotorn), satte breda lappbelag och det blev en helt annan skoter, särskilt med de SXR-dämpare jag monterade runtom. Varför gjorde man inte det från början kan man ju fråga sig. Sålde den häromåret, allt funkade fortfarande trots 20 år med fullgas…
 
Last edited:
Det spelar ingen roll hur bra prylar håller om man inte vill använda dem.
 
Har Honda släppt något hårigt sedan 900 Fireblade -92 eller när den nu kom?
Jag älskar Honda som biltillverkare. Körglada, pålitliga, praktiska och prisvärda, dvs precis vad man vill att en bruksbil ska vara. Men hojarna? Nya (2020) Firebladen är visserligen krallig, men 300 000 kr?

De behöver nödvändigtvis inte rikta in sig på de hårigaste hojarna heller i min bok. Räcker gott med nämnda Hondakvalitet, fast förpackat i mer attraktiva paket med karaktär.

Under 80/90-talen var i princip allt Honda gjorde helrätt. En strid ström av klassiker i diverse kategorier. VFR, Transalp, Africa Twin, Pan European, Goldwing. De var inte nödvändigtvis snabbast eller roligast, men de var alla riktigt bra maskiner med både intressant teknik och verklig kvalitet. Ikoner. De behöver mer sådant, mindre pendlarfordon.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top