Jaha, ännu ett dassigt Honda-år...

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
En ny NT1100 är väl inte så att man går banans och klirrar spargrisen?!
Är det inte dags snart för gubbmärket framför alla att lämna den svenska marknaden? Det börjar bli riktigt pinsamt nu!
Just sayin.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Haha.

Äntligen en fajt värd att ta på sporthoj, tänkte jag. Så jag kollade upp nyheterna på Hondas sajt…

…och måste erkänna att du har rätt.

Utöver NT1100 vilket tydligen är landsvägsversionen av Africa twin, som har ett modellnamn från åttiotalet med sikte på att plocka marknadsandelar i GS-segmentet, så skryter dom med parallelltwinnar i mellanklassen.

Samt att monkey 125 fått större växellåda.

Vart är gamla Sverige på väg?!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hoppades på en ny Transalp. De har ju en parallell-tvåa på 750cc..
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja, dom har ju helt gått bort sig. I dessa äventyrstider skulle dom behövt en Dominator för att konkurrera med 690/701 och baby-AT/transalp för att konkurrera med T700. Och trenden med parallelltwinar i dom stora hojarna är sjukt trist. Vad hände med V4:eek:rna?
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag gillar ju Honda, men det de håller på med är ju bara så trist.
Nya färgschemat på Fireblade är ju iofs väldigt snyggt, men går det i produktion? Blir det enbart SP-versionen, och framför allt, tar KGK in den? Eller skiter de i det lilla roliga fabriken klämmer ur sig i vanlig ordning?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Har Honda släppt något hårigt sedan 900 Fireblade -92 eller när den nu kom?
Jag älskar Honda som biltillverkare. Körglada, pålitliga, praktiska och prisvärda, dvs precis vad man vill att en bruksbil ska vara. Men hojarna? Nya (2020) Firebladen är visserligen krallig, men 300 000 kr?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Blir bara en begränsad upplaga av Fireblade SP som får Hiroaki Tsukui designen. Hoppas några landar i sverige.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det känns som att Honda håller på att göra vad Yamaha gjorde på snöskotermarknaden för lite drygt tio år sedan...bygga den perfekta och mest genomtänkta konstruktionen...som ingen vill köpa.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Utom 929 och sexhundrorna fanns dessutom den perfekta leksaken i sortimentet… XR 650.

Om dom bara släppte en uppdaterad version av den så skulle allt vara förlåtet, till och med dom där automatarna med hjälmbehållare mellan benen
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har Honda släppt något hårigt sedan 900 Fireblade -92 eller när den nu kom?
Jag älskar Honda som biltillverkare. Körglada, pålitliga, praktiska och prisvärda, dvs precis vad man vill att en bruksbil ska vara. Men hojarna? Nya (2020) Firebladen är visserligen krallig, men 300 000 kr?
CBR600RR tyckte jag var rätt hårig när den kom, och snygg! Liksom den samtida stor-blejden, även om den kanske inte var helt så vass som någon av de samtida konkurrenterna.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, dom har ju helt gått bort sig. I dessa äventyrstider skulle dom behövt en Dominator för att konkurrera med 690/701 och baby-AT/transalp för att konkurrera med T700. Och trenden med parallelltwinar i dom stora hojarna är sjukt trist. Vad hände med V4:eek:rna?
Fast motsvarande Dominator finns väl bra nära i crf300l rallye? Om man bortser från kubiken, NX650 var ju knappast någon prestandamaskin ens i slutet av åttiotalet. Det är ju ingen 690 rival men det hade knappast originalet varit heller.
Egentligen en lite intressant maskin, om det inte var för det alldeles hiskeliga priset.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
2002 är liiite drygt tio år sedan, men visst har du rätt.

Jag skulle nog bestämt påstå att Yamaha var en faktor i snöskotervärlden och framförallt att de hade allt serverat för succe, just runt 2002. Den bästa och tekniskt mest utvecklade tvåtaktaren i full produktion, en 150 hk fyrtaktare redo runt hörnet och allt detta kombinerat med en oslagbar kvalitet.

Sedan hände något mot slutet av 00-talet. Inte med motorerna eller kvaliteten, men med deras chassien och framförallt deras modellutbud. Yamaha lyckades på något underligt sätt att totalt slarva bort hela succen med högpresterande fyrtaktsmotorer. Eller det som borde blivit succe, men istället blev en kavalkad av bra motorer i chassien som ingen ville köpa...

Hela historien kanske inte är exakt likadan som Honda och deras nuvarande hojar, men just detta med att bygga konstiga modeller som ingen vill köpa känns synnerligen bekant...

Det som dessutom känns bekant och väldigt oroande är kundernas syn på byggkvalitet...eller snarare den nuvarande avsaknaden av efterfrågad byggkvalitet. Att KTM säljer flera gånger fler hojar än Honda känns precis som att vissa andra märken säljer fler snöskotrar än Yamaha. Kidsen letar helt enkelt efter andra saker än byggkvalitet...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Läste en bra artikel i nån engelsk MC-tidning om Yamahas utvecklingsavdelning 1982-1989 ca. De vräkte ut nyheter i sådan grad att Honda (eller om det var Suzuki, eller om det var alla andra japaner som deltog i rallyt) sände ut en delegation med budskapet att dra ned på tempot lite grann…

Sedan är inte byggkvalitet allt… men nästan. ;) Yamaha slarvade bort väldigt mycket pga att de envisades med 19mm kammar på mattorna när alla andra gick över på 38mm och sedermera 44mm. Svenska generalagenten bönade och bad om riktiga matton men nej. När Nytro XTX kom (med 32mm Ripsaw ledmatta) så bytte nästan alla till 44mm och nya 365 cm mattor fanns i mängder på blocket för 1500 kr. Jag köpte en och förlängde min Venture 700 (med redtopmotorn), satte breda lappbelag och det blev en helt annan skoter, särskilt med de SXR-dämpare jag monterade runtom. Varför gjorde man inte det från början kan man ju fråga sig. Sålde den häromåret, allt funkade fortfarande trots 20 år med fullgas…
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det spelar ingen roll hur bra prylar håller om man inte vill använda dem.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Har Honda släppt något hårigt sedan 900 Fireblade -92 eller när den nu kom?
Jag älskar Honda som biltillverkare. Körglada, pålitliga, praktiska och prisvärda, dvs precis vad man vill att en bruksbil ska vara. Men hojarna? Nya (2020) Firebladen är visserligen krallig, men 300 000 kr?

De behöver nödvändigtvis inte rikta in sig på de hårigaste hojarna heller i min bok. Räcker gott med nämnda Hondakvalitet, fast förpackat i mer attraktiva paket med karaktär.

Under 80/90-talen var i princip allt Honda gjorde helrätt. En strid ström av klassiker i diverse kategorier. VFR, Transalp, Africa Twin, Pan European, Goldwing. De var inte nödvändigtvis snabbast eller roligast, men de var alla riktigt bra maskiner med både intressant teknik och verklig kvalitet. Ikoner. De behöver mer sådant, mindre pendlarfordon.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top