Jag ville så gärna köpa lokalt men...

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Ebay och framförallt USA har en ofantligt mycket större marknad än vad den lokala däcksnasaren har, stor marknad = mycket pengar i rörelse = priserna sjunker, liten marknad = lite pengar i rörelse = priserna stiger.

Själv tycker jag också det är fånigt av vissa däcksfirmor när de inte kan bjuda/ge rabatt om man köper däck hos dem och också vill ha en montering men så är det. En gång kommer ebay ha tagit över det mesta och då kommer man troligtvis få montera däcken själv.
 

Boouy

Medlem
Gick med
16 Oct 2011
Ort
Sundets Pärla
Hoj
2019 Yamaha MT09
Vad kostar det på ett ungefär att lämna in hojen för ett däckbyte bak? Alltså bara själva arbetet

Kom med hela hojen och frågade efter däck.. Han rullade snabbt ner en av hojjarna han jobbade med på mcliften och upp med min! :tummenupp

Vet inte ens varför jag fick rabatten men jag var nöjd!

image.jpg

Detta var mitt första besök på denna mc service utanför hbg!:Bugar
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Däck köper man från Tyskland, lite drygt 30% billigare jämfört med Sveriges billigaste näthandlare (ink frakt till dörren), kränga på gör man själv, grejerna kostar mindre än mellanskillnaden på en omgång Svensksålda däck..

Ett par bira och lite musik så är det fixat på några timmar i garaget :fyllisar
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
TS - Nej, av naturliga skäl tror jag Du hittar en prisskillnad nästan överallt i Sverige, så länge Din handlare sköter momsredovisning, arbetsgivaravgift och affärerna i övrigt enligt skolboken. Sedan är det upp till var och en av oss att sätta en slant på värdet av att ha närhet till råd, service och support. Är det fortfarande billigare att köpa utomlands - gör Du det.

Jag jobbar själv i ett industriföretag med rätt mycket inslag av hantverk (=lönekostnader) som möter tuff utländsk konkurrens och kan inte släppa tanken på att min mc-handlare, när han är spekulant på våra produkter, till slut inte kommer att kunna handla av oss om jag aldrig lägger några affärer hos denne. I slutändan blir det väl en mix, säg 50/50?

Exempel - på mina fyra fälgar sitter däck från Tyskland, inköpta direkt från leverantören och omlagda för egen hand. Bakfälgen drivs av drivpaket från Skåne, framfälgen hejdas av klossar från en webshop i Sverige, reservklossarna från en tysk motsvarighet. På kroppen sitter prylar från min lokala butik, förutom hjälmen som är ett fynd från ebay, köpt utan att provas i någon butik.

I morgon kör 1 000+ hojar en runda på ca 20 mil här uppe i trakterna. En kompis fick packboxläckage på sina BPF-gafflar och verktyget för att riva isär innanmätet fanns att köpa. I USA. I går morse lämnade jag in hans gaffelben med packboxar till den lokale mc-butiken. Igår kväll kl 20.00 ringde han och sa att han precis hade bytt packboxar och olja och de var klara att hämtas. Jag passade på att köpa en ny jacka av honom, utan att kolla med någon annan.

Så - inget är svart eller vitt, det gäller väl som allt annat att försöka hitta någon sorts moral när det gäller var vi lägger våra pengar?

Lycka till med Dina nya däck och drivpaket:)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kom med hela hojen och frågade efter däck.. Han rullade snabbt ner en av hojjarna han jobbade med på mcliften och upp med min! :tummenupp

Vet inte ens varför jag fick rabatten men jag var nöjd!

View attachment 384132

Detta var mitt första besök på denna mc service utanför hbg!:Bugar

Jag handlar bara däck av Johan, billig och oerhört hjälpsam.

Har dom sista 5 åren handlat ett 20 tal däck och aldrig varit missnöjd med varken pris eller service.

Det har hänt att han vid däckbyte märkt att lagren skorrat och slängt i nya för ett par hundringar.

Påarps MC Service kan jag varmt rekommendera.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Köpte 1 fram och ett bakdäck för 1700 spänn på däckonline igår. Metzeler m3 sportec.
Det e billigt! Sen plockar jag av fälgarna och lämnar in dom löst så blir det inte så dyrt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Däck köper man från Tyskland, lite drygt 30% billigare jämfört med Sveriges billigaste näthandlare (ink frakt till dörren), kränga på gör man själv, grejerna kostar mindre än mellanskillnaden på en omgång Svensksålda däck..

Ett par bira och lite musik så är det fixat på några timmar i garaget :fyllisar

...och på köpet har man hamnat lite närmare hojen och kastat ett öga på lager, bromsar, drivpaket och packboxläck av bara farten.

Win-win för de flesta som annars bara i bästa fall tvättar skiten. :hihi
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
TS - Nej, av naturliga skäl tror jag Du hittar en prisskillnad nästan överallt i Sverige, så länge Din handlare sköter momsredovisning, arbetsgivaravgift och affärerna i övrigt enligt skolboken. Sedan är det upp till var och en av oss att sätta en slant på värdet av att ha närhet till råd, service och support. Är det fortfarande billigare att köpa utomlands - gör Du det.

Jag jobbar själv i ett industriföretag med rätt mycket inslag av hantverk (=lönekostnader) som möter tuff utländsk konkurrens och kan inte släppa tanken på att min mc-handlare, när han är spekulant på våra produkter, till slut inte kommer att kunna handla av oss om jag aldrig lägger några affärer hos denne. I slutändan blir det väl en mix, säg 50/50?

Exempel - på mina fyra fälgar sitter däck från Tyskland, inköpta direkt från leverantören och omlagda för egen hand. Bakfälgen drivs av drivpaket från Skåne, framfälgen hejdas av klossar från en webshop i Sverige, reservklossarna från en tysk motsvarighet. På kroppen sitter prylar från min lokala butik, förutom hjälmen som är ett fynd från ebay, köpt utan att provas i någon butik.

I morgon kör 1 000+ hojar en runda på ca 20 mil här uppe i trakterna. En kompis fick packboxläckage på sina BPF-gafflar och verktyget för att riva isär innanmätet fanns att köpa. I USA. I går morse lämnade jag in hans gaffelben med packboxar till den lokale mc-butiken. Igår kväll kl 20.00 ringde han och sa att han precis hade bytt packboxar och olja och de var klara att hämtas. Jag passade på att köpa en ny jacka av honom, utan att kolla med någon annan.

Så - inget är svart eller vitt, det gäller väl som allt annat att försöka hitta någon sorts moral när det gäller var vi lägger våra pengar?

Lycka till med Dina nya däck och drivpaket:)

Håller med, men just på däck, drev och kedja är det horribla skillnader mellan handlare och nätnasare. I andra fall ligger priserna mer eller mindre i paritet och då väljer jag lokalt. Mest för att slippa vänta på grejerna.

Men måste den lokala däckhandlaren lägga på 100% jämfört med hans tyska kollegor? Tveksamt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men måste den lokala däckhandlaren lägga på 100% jämfört med hans tyska kollegor? Tveksamt.
Mmm, jag tror inte det är på det lokala planet som pengarna stannar, har jag förstått saken rätt ligger deras inköpspriser betydligt högre än de stora europeiska konkurrenternas.

Men däcken har stor prisskillnad, om än jag tidigare säsonger även köpt från en svensk webshop. Drivpaket kollar jag alltid först hos Addemoto, de har humana priser, är kunniga och har det mesta i lager.

Som sagt, det beror på... :)
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Tro och veta är väldigt olika, och ibland så är billigt och dyrt lika olika.

Nu har jag bara lite fakta på detta men kolla gärna upp vad didd FB säger om att klota med fel däck.

kan ha fel men tror inte det.


Tänker du på Dot märkning ?
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Kolla att däcken ni köper utomlands klarar av vår kyla. De förstörs av kylan redan vid transport och förvaring när det är kallt. Kommer inte ihåg vad den märkningen heter (inte DOT har jag för mig).
 

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Då jag bodde i Luleå kunde man köpa hojdäck (för "tysklandspriser") hos KM-däck i Haparanda. Dvs avsevärt billigare än hos handlarna i stan. Bara att åka dit med lös fälg så fixades monteringen oxå.

Montering av egna importdäck till hyggliga priser (150-300 kr/däck) fick jag hos däckhandlaren vid Örnäsrondellen, hos MC-Norrs tidigare ägare samt via en kille på HardTech som jag vill minnas var någon SMC-kanslist/instruktör eller liknande.

Så det konkreta tipset är KM Däck och de senare tipsen mer "luddiga" och kan behöva efterforskningar.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Kolla att däcken ni köper utomlands klarar av vår kyla. De förstörs av kylan redan vid transport och förvaring när det är kallt. Kommer inte ihåg vad den märkningen heter (inte DOT har jag för mig).

Håller man sig till välkända tillverkare (Michelin, Dunlop, m.fl.) och erkända modeller (Pilot Power, SportSmart, etc.) så behöver man väl inte kolla märkningar antar jag?
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Men måste den lokala däckhandlaren lägga på 100% jämfört med hans tyska kollegor? Tveksamt.[/QUOTE]

Det gör han inte förstår du väl. För det första handlar du inte i kronor (euron är alltså ganska låg just nu) av tyskar och för det andra har de lägre moms och för det tredje har de billigare personal och för det fjärde har de inte samma netto och för det femte...etc..Den svenske handlaren täljer inte guld kan jag lova. Service är nåt annat.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top