Jag vill ta banlicens!!!

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag vill ta banlicens för att tävla!!!

Var och när kan jag göra det? (I Sverige skall tilläggas :) )

PP

Last edited:
Kolla på NRS: hemsida där brukar det vara minst en licenskurs/år.:tummenupp
www.n-r-s.se Å ganska nära äre åxå, till och med för 08:or:D

Problemet är bara att dom inte har någon bana där så körning för deras del sker väl på Sviestad eller Gelleråsen iaf.

Det verkar enlig deras hemsidan funka på deras "egna" bana..

"Sommaren 2003 utvidgades NRS verksamhet till att även omfatta licenskurser i RR. Då genomfördes den första utbildningen norr om Dalälven."

Bifogat

• foto_banan.jpg
    foto_banan.jpg
    20.6 KB · Visningar: 113
Hur mycket bör man ha kört på bana, för att vara mogen för licens?

Det är inga krav på erfarenhet. Det är en licenskurs för att kunna lösa licens. Oftast måste man inte lösa ut licensen för att kunna få träna med klubbarna.

NRS håller som sagt en kurs. Mest troligt i slutet av Maj. Det finns ett fåtal platser kvar. Boende kan ordnas billigt på antjärns camping ca 500m från banan.

gå in på NRS sida å kolla

Det är inga krav på erfarenhet. Det är en licenskurs för att kunna lösa licens. Oftast måste man inte lösa ut licensen för att kunna få träna med klubbarna.

Det är fel. Oftast måste man lösa ut licensen för att kunna köra på licensträning. Ett fåtal klubbar tillåter att man endast har licensintyget för att kunna köra i licensgruppen. Om man inte har för avsikt att lösa ut sin licens finns det ingen anledning att gå en sån kurs heller.

Problemet är bara att dom inte har någon bana där så körning för deras del sker väl på Sviestad eller Gelleråsen iaf.

Som många redan sagt så finns det ju en bana åxå att åka på i Härnösand. :)

Stort tack, ska väl hitta min licenskurs nu tycker jag...:)

Sen ska jag försöka få till banlicensen för min egen hemmabana också...SVEMO var det då va ? :hihi

Det är fel. Oftast måste man lösa ut licensen för att kunna köra på licensträning. Ett fåtal klubbar tillåter att man endast har licensintyget för att kunna köra i licensgruppen. Om man inte har för avsikt att lösa ut sin licens finns det ingen anledning att gå en sån kurs heller.

En dum fråga från en oerfaren, är inte dom som som kör licensträning grymt snabba?
Har fått för mig att det gäller att kunna hålla en viss hastighet där.

En dum fråga från en oerfaren, är inte dom som som kör licensträning grymt snabba?
Grymt snabba å grymt snabba, men det är oftast snällare i dom grupperna. I gatgrupper brukar det vara mest avåkningar, och sämst omkörningar av långsammare. Men å andra sidan, om nån börjar bromsa på helt fel ställen, och håller avsevärt lägre tempo i licensgruppen så blir det farligt stora hastighetsskillnader. Kval på tävlingar finns ju av en anledning!

Om man jämför de tider man kör med rookieklasserna får man en indikation om det är lönt att ta licens. Om ens personbästa är i närheten av de sämsta i rookieklasserna behöver man inte vara orolig för att vara i vägen. De snabba killarna kommer enkelt om iallafall, sålänge man inte vinglar över hela banan.

Antalet licensförare idag, tack vare Fiver m,fl gör att det höjs fler och fler röster för att ha minst 2 licensgrupper på träningar istället för en. Det är helt enkelt så många och hastighetsskillnaden börjar bli för stor. Detta gäller framförallt de kortare banorna där stora skillnader är mer uppenbara.

Det är inte något stort säkerhets problem eftersom i de allra flesta fall kan licensare uppföra sig och vinglar inte omkring, de snabba kommer alltid om och kan man bara ignorera dom och fokusera på sin egen körning funkar det bra även om man är 10-20 sekunder långsammare (beroende på bana). Men däremot har de riktigt snabba licensarna svårt att få ett flyt i sin egen träning då de hela tiden ska varva långsamma förare.

Inget hindrar ju heller att man kör vidare i gatgrupperna efter tagen licens och tränar vidare (bara man har en påställd hoj) och sedan kliver upp när man tycker man är redo. Licens kan man ha vilande i flera år så att ta den vid ett tillfälle man tycker sig ha råd och sedan vänta med att lösa ut den är inget problem.

det är faktiskt som bempas skriver ett problem med för stora hastighetsskillnader i licensgruppen på trånga banor.
det förs disskussioner på falken om 2 grupper för att det gnälls över tajta och farliga omkörningar när det i många fall är orutinen och spårvalen på den varvade föraren som ställer till situationen.ju fortare det går,ju mer beroende av idealspåret blir man tyvärr.licens är i mitt tycke till för de som inte kan skaffa sig rutin genom mc kort eller de som är intresserade av att tävla,inte de som tycker försäkringen är för dyr och bara kör för att kompisen har licens.
motorcykelerfarenhet är viktigt liksom de tävlandes säkerhet och hur skulle man lösa det om alla hade licens i gatgruppen,blir det inte farligt då längre eftersom det ofta är ett argument för licens att det är för farligt i gata,frågar du de deltagande i den gruppen så är nog ingen villig till att erkänna att just deras handlande kanske är det som orsakar faran.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra