Jag vill ta banlicens!!!

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag vill ta banlicens för att tävla!!!

Var och när kan jag göra det? (I Sverige skall tilläggas :) )

PP
 
Last edited:
Kolla på NRS: hemsida där brukar det vara minst en licenskurs/år.:tummenupp
www.n-r-s.se Å ganska nära äre åxå, till och med för 08:or:D
 
Problemet är bara att dom inte har någon bana där så körning för deras del sker väl på Sviestad eller Gelleråsen iaf.

Det verkar enlig deras hemsidan funka på deras "egna" bana..

"Sommaren 2003 utvidgades NRS verksamhet till att även omfatta licenskurser i RR. Då genomfördes den första utbildningen norr om Dalälven."
 

Bifogat

  • foto_banan.jpg
    foto_banan.jpg
    20.6 KB · Visningar: 113
Hur mycket bör man ha kört på bana, för att vara mogen för licens?

Det är inga krav på erfarenhet. Det är en licenskurs för att kunna lösa licens. Oftast måste man inte lösa ut licensen för att kunna få träna med klubbarna.

NRS håller som sagt en kurs. Mest troligt i slutet av Maj. Det finns ett fåtal platser kvar. Boende kan ordnas billigt på antjärns camping ca 500m från banan.

gå in på NRS sida å kolla
 
Det är inga krav på erfarenhet. Det är en licenskurs för att kunna lösa licens. Oftast måste man inte lösa ut licensen för att kunna få träna med klubbarna.

Det är fel. Oftast måste man lösa ut licensen för att kunna köra på licensträning. Ett fåtal klubbar tillåter att man endast har licensintyget för att kunna köra i licensgruppen. Om man inte har för avsikt att lösa ut sin licens finns det ingen anledning att gå en sån kurs heller.
 
Problemet är bara att dom inte har någon bana där så körning för deras del sker väl på Sviestad eller Gelleråsen iaf.

Som många redan sagt så finns det ju en bana åxå att åka på i Härnösand. :)
 
Stort tack, ska väl hitta min licenskurs nu tycker jag...:)

Sen ska jag försöka få till banlicensen för min egen hemmabana också...SVEMO var det då va ? :hihi
 
Det är fel. Oftast måste man lösa ut licensen för att kunna köra på licensträning. Ett fåtal klubbar tillåter att man endast har licensintyget för att kunna köra i licensgruppen. Om man inte har för avsikt att lösa ut sin licens finns det ingen anledning att gå en sån kurs heller.

En dum fråga från en oerfaren, är inte dom som som kör licensträning grymt snabba?
Har fått för mig att det gäller att kunna hålla en viss hastighet där.
 
En dum fråga från en oerfaren, är inte dom som som kör licensträning grymt snabba?
Har fått för mig att det gäller att kunna hålla en viss hastighet där.
Grymt snabba å grymt snabba, men det är oftast snällare i dom grupperna. I gatgrupper brukar det vara mest avåkningar, och sämst omkörningar av långsammare. Men å andra sidan, om nån börjar bromsa på helt fel ställen, och håller avsevärt lägre tempo i licensgruppen så blir det farligt stora hastighetsskillnader. Kval på tävlingar finns ju av en anledning!
 
En dum fråga från en oerfaren, är inte dom som som kör licensträning grymt snabba?
Har fått för mig att det gäller att kunna hålla en viss hastighet där.

Om man jämför de tider man kör med rookieklasserna får man en indikation om det är lönt att ta licens. Om ens personbästa är i närheten av de sämsta i rookieklasserna behöver man inte vara orolig för att vara i vägen. De snabba killarna kommer enkelt om iallafall, sålänge man inte vinglar över hela banan.
 
Antalet licensförare idag, tack vare Fiver m,fl gör att det höjs fler och fler röster för att ha minst 2 licensgrupper på träningar istället för en. Det är helt enkelt så många och hastighetsskillnaden börjar bli för stor. Detta gäller framförallt de kortare banorna där stora skillnader är mer uppenbara.

Det är inte något stort säkerhets problem eftersom i de allra flesta fall kan licensare uppföra sig och vinglar inte omkring, de snabba kommer alltid om och kan man bara ignorera dom och fokusera på sin egen körning funkar det bra även om man är 10-20 sekunder långsammare (beroende på bana). Men däremot har de riktigt snabba licensarna svårt att få ett flyt i sin egen träning då de hela tiden ska varva långsamma förare.

Inget hindrar ju heller att man kör vidare i gatgrupperna efter tagen licens och tränar vidare (bara man har en påställd hoj) och sedan kliver upp när man tycker man är redo. Licens kan man ha vilande i flera år så att ta den vid ett tillfälle man tycker sig ha råd och sedan vänta med att lösa ut den är inget problem.
 
det är faktiskt som bempas skriver ett problem med för stora hastighetsskillnader i licensgruppen på trånga banor.
det förs disskussioner på falken om 2 grupper för att det gnälls över tajta och farliga omkörningar när det i många fall är orutinen och spårvalen på den varvade föraren som ställer till situationen.ju fortare det går,ju mer beroende av idealspåret blir man tyvärr.licens är i mitt tycke till för de som inte kan skaffa sig rutin genom mc kort eller de som är intresserade av att tävla,inte de som tycker försäkringen är för dyr och bara kör för att kompisen har licens.
motorcykelerfarenhet är viktigt liksom de tävlandes säkerhet och hur skulle man lösa det om alla hade licens i gatgruppen,blir det inte farligt då längre eftersom det ofta är ett argument för licens att det är för farligt i gata,frågar du de deltagande i den gruppen så är nog ingen villig till att erkänna att just deras handlande kanske är det som orsakar faran.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top