Jag vill ha en ylande sporthoj men vilken?

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Har aldrig haft en RIKTIG sporthoj bara caféracers och andra effekthojar. Jag vill ha hjälp med valet av något som är ca 20 år minst 130-150 hk, minst 750 cc, för ca 25’. Gärna lite kul teknik utan havererad växellåda. Vad ska jag kolla efter R1, FZR, Gixxer etc? Jag vill ha en ylande radfyra som axar till något olagligt snabbare än jag kan uttala GSX-R sju-femtio...
Har läst att gamla Yamaha drar olja och Gixxern kan ha lite halvbra finish men inget av det är avgörande. Ge mig tips eller ett förslag eller flera, bomba med pm. Bor i södra Sveriges men kan köra till Mälardalen för att hämta rätt hoj med rätt pris. Vad ska jag leta efter finns det speciella märkesrelaterade problem?
 
Låter som en fråga i jeopardy.

Jag svarar:
Vad är gsx-r 750

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
jag svarar någon gen av honda cbr900 fireblade tex :)
 
R1 finns det flera äldre på blocket, det var väl sporthojarnas sporthoj hela 2000-talet
 
Jag köpte mig en gammal R1:a och är väldigt nöjd med det köpet. Har inte ens märkt av att den dricker olja något nämnvärt, och draget är det verkligen inget fel på. Och med tanke på att du kan hitta hyfsade exemplar för dryga 20 papp så är det väldigt mycket hoj för pengarna. Jag röstar på gammelrettan :)
 
Väldigt kort historik kring den mer moderna idéen om "supersport" som kreti o pleti kunde gå och köpa och köra helt lagligt från vilken handlare som helst.
1. Suzuki GSXR750 1985. Här börjas det med lättvikts aluminiumram. Kylare som går på olja istället för vatten. Två av flera viktbesparande åtgärder. 750cc motor som utvecklade 100hk på en torrvikt av 176kg, rödmarkering vid 11krpm.
sporthoj 1.jpg

2. Suzuki GSXR1100 1986. Samma koncept med lättvikts superstabil alumuniumram och oljekyld. Nu blev det 125hk, massor med mer vrid på lägre varv, och samtidigt gick torrvikten upp till 197kg.
sporthoj 2.1.jpg

3. Hästkraftsjakten tog rejäl fart i denna veva. Nu kom Yamaha med en värsting, FZR1000 som vid skiftet 1989/1990 var uppe i 140hk, aluminiumram etc, men tyvärr hade även vikten gått upp till 209kg torr.
sporthoj 3.jpg

4. Då supersportarna, även gixxer1100:an, alla hade blivit tyngre och tyngre kom så smällen igen 1992. Honda Fireblade, som inte vann i hästkraftsrejset, men i allt annat. Alu-chassit ser nu plötsligt ut mer som vi är vana vid idag, så där riktigt tjockt och fett med ram överallt! Förgasare, luftfilter och motor är alla sammanpressade till otroligt snålt tilltagna dimensioner, och vikten är nästan tillbaka till ursprungliga gixxer750:n. 185kg på 124hk, och det mesta av motor- och chassiegenskaperna känns igen från dagens hojar. Vår moderna sporthoj blev född!
sporthoj 4.jpg

5. Yamaha R1 1998. 6 år senare kommer första konkurrenten ikapp. Bladen utvecklades och blev än mer stadig och motorn kröp sakteliga upp mot 130-135hk. Så kom nästa bomb med R1:an. 176kg torr 150hk! Bladen har aldrig riktigt återhämtat sitt värstingrykte, däremot tog ju Suzuki rejäla krafttag strax efter med gixxer1000cc mm. R1 blev ändå nya milleniets ikon.
sporthoj 5.jpg
 
Last edited:
Var inte Firebladen tänkt som en 750 helt från början också?
Till ursprungsfrågan, tidiga gsxr750/1000 från 2000 och fram är fina.
 
Last edited:
Det viktigaste när man letar efter en sån här hoj är att hitta en som känns fräsch och som ger ett bra intryck.
Fungerar allt, finns alla nycklar, hur ser motorolja ut, hur låter motorn, hur känns den vid provkörning?
Sen väljer jag alltid hojar med insprutning för att slippa problem med förgasare. (baserat på egna erfarenheter)
 
Var inte Firebladen tänkt som en 750 helt från början också?
Till ursprungsfrågan, tidiga gsxr750/1000 från 2000 och fram är fina.

Jo, det känner jag igen. Och att det var på ritbordet länge. Men nåt med att de inte lyckades få motoregenskaper de blev nöjda med. Behövde fler kubik, men hur få in i det lilla lilla chassit och väga lite? Att få till storborrade motorn, förgasare, luftintag på mycket liten plats och liten vikt, var inte det en av de stora grejerna då 1992?
 
Om jag hade varit du hade jag letat efter en GSXR 750/1000.
Se även de tidigare avsnitten i denna youtube serien och se vilken skit man kan stöta på när man köper en äldre sporthoj. Nogrann undersökning av objektet är det ända som är viktigt här.

Sedan är det imponerande vad en 15-20år gammal hoj klarar av att prestera med rätt förare, här fajtas de ordentligt med splitt nya värsting superbikes med 200+hk.
https://www.youtube.com/watch?v=TQBtAwz_BSA
 
Om jag hade varit du hade jag letat efter en GSXR 750/1000.
Se även de tidigare avsnitten i denna youtube serien och se vilken skit man kan stöta på när man köper en äldre sporthoj. Nogrann undersökning av objektet är det ända som är viktigt här.

Sedan är det imponerande vad en 15-20år gammal hoj klarar av att prestera med rätt förare, här fajtas de ordentligt med splitt nya värsting superbikes med 200+hk.
https://www.youtube.com/watch?v=TQBtAwz_BSA

Sanning med modifikation va. Sätt ”rätt förare” på den senaste racehojen så ska du nog se att de inte lirar i samma liga.

En snabb förare på en gammal hoj mot en långsam förare oavsett motorcykel är inte en rättvis jämförelse :)
 
GSXR 750 K1. Går som satan! Har för mig att jag läst någonstans att de tagit en 600, kapat några kilo på torrvikten och sedan matat på 750cc. Hade en -02:a själv för 10 år sedan och kan sakna den fortfarande.

Sedan har jag alltid haft en fabless för Blade 954. Fortfarande idag en snygg hoj i min bok. Dock behöver du ett kortare slipon. Den raketen till pipa på den tiden, ser ju ut som att man kör med husvagn.

Båda är bestyckade med insprutning och faktiskt inte alls särskilt ryckiga sådana, trots att det var "på den tiden" :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top