Jag vill ha en Rmz 450-09.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Kan ni där ute motivera mig till att köpa just en sån?

Dom är ju så jävla fina.. Plus att dom är inte sådär riktigt riktigt dyra.

Ge mig lite info. Om det nu ö.h finns nån här som kör en sådan?

Mvh.

Inte den info du vill ha kanske men jag läser just Motorrad's specialnummer om enduro och cross och där kommer den 5:a i crosstestet.

1. Kawasaki, 214 poäng av max 250
2. Honda, 211
3. KTM, 211
4. Yamaha, 206
5. Suzuki, 202
6. Aprilia, 183

Kanske inte så stora skillnader, mest Aprilia som är på efterkälken.

EDIT: fast du kanske vill ha den till supermotard, då är ju inte ett crosstest helt relevant.

Kawasaki i topp! Underbart. Men Suzuki så långt ner...inte lika bra.

Jo, något i den stilen ville jag faktiskt ha. Jo, tanken är att ha den till just cross körning. Saknar det som fan nämligen...

Ingen annan som faktiskt åker med denna hoj?

Tack så mycket Neutral :tummenupp

Inte den info du vill ha kanske men jag läser just Motorrad's specialnummer om enduro och cross och där kommer den 5:a i crosstestet.

1. Kawasaki, 214 poäng av max 250
2. Honda, 211
3. KTM, 211
4. Yamaha, 206
5. Suzuki, 202
6. Aprilia, 183

Kanske inte så stora skillnader, mest Aprilia som är på efterkälken.

EDIT: fast du kanske vill ha den till supermotard, då är ju inte ett crosstest helt relevant.

Nu snackar du väl om 2010-modellerna?

Enda skälet jag vet att köra RM(Z) är att dom generellt har djäkligt sköna chassin. Men vill man köra 4t och undvika motorproblem så köper man YZF

Nu snackar du väl om 2010-modellerna?

Jag trodde det också när jag köpte tidningen härom dagen men det var faktiskt 2009 års modeller, står tydligt i testet. Tidningen gäller från oktober-december så den lär väl ha gått till tryck i september då så de hann väl inte.

Endurotestet som jag var mest intresserad av var dock 2010 års modeller.

Alla vet ju redan att Service-Honda 500 är bästa crossen! :Bugar

jag har en rmz-450 -09 har använt den som motard/cross förra året.
för mig funkade den helt perfekt för crossåkning som inte kört cross ordentligt tidigare. men för motardkörning på bana saknades toppeffekt.
men det löstes med en powercommander 5 och ett leo-vince slip-on.
har inte haft några fel på den heller, men bara 25h körd än så länge.

har dessutom 2 bekanta här i trakten som också kör rmz-450 08/09 för samma ändamål. de har inte heller haft några problem vid "normal" användning. den ena hade däremot problem med 2 kuggar i växellådan förra året efter ~70h på maskin. men han tävlar däremot så de e väl lite mer slitage för honom. dessutom då han använder quickshifter.

bilden nedan är på min hoj i motostuk

attachment.php

den ena hade däremot problem med 2 kuggar i växellådan förra året efter ~70h på maskin.

Testet jag läste nämnde att Suzuki hade stora problem med växellådorna på -08:orna så det är nog inget isolerat problem med din bekant.

Tydligen hade det kostat Suzuki så mycket att -09:an är mer eller mindre oförändrad förutom fixad låda, därav nästan sist i testet då alla uppdaterar varje år.

Jag har provkört en 08 lite i sommras för jag var också sugen på att byta till en sån.
Det är en fantastisk maskin tycker jag, sen är priset som sagt ganska bra. Jag tycker det verkar som att suzuki ligger lite billigare överlag? Vet inte varför dock för dom gör ju inga sämre maskiner än någon annan.

Som föregående säger så är det växellådan som varit suzukis akileshäl tidigare men tror det är borta i och med 2009 års model.

Kanon pojkar.

Jo jag tycker också att Suzuki är "jävligt" billiga i jämförelse mot resterande märken där ute.

En fråga, är lådan fortfarande 4 petad?

08 hade problem med vevslängen eller om det var vevhuset vilket innebar ett byte på garanti till 09ans modell av blocket.

Tycker den går som ett troll jämfört med yamahas tråkiga 09a. Den är ju som att köra en strypt moped. Standard alltså.

Lyfter den här tråden med n'stan samma fråga, nu gäller det en RMZ 250 (4t) -09 som jag vill köpa.
Jävligt fint skick och priset är bra. Jag är frälst i Honda och Yamaha men som sagt, hojen är fin och priset är bra.
Ska jag lyssna på polarna som skriker "INTE EN SUKA!" eller ska jag gå på magkänslan om att en fräsch hoj håller sig fräsch bara man sköter den rätt?
Jag är inte ute efter några oförutsedda haverier, så att säga...

Såhär tyckte dirtrider om rmz 450 -09

+ Bra fäste för framhjulet och en känsla av precision i kurvorna
+ Mycket stark i mellanregistret och hyffsad från botten med bra respons
+ Fungerar bra på tighta banor med mycket kurvor
- Smalt effektregister. Toppregister existerar inte, varvar man över det fina mellanregistret avtar effekten tvärt
- Mer motorvibrationer än övriga 450cc
- Inte vidare högfartsstabil, bakdämparen har en tendens till att slå igenom
- Jämfört med de andra i klassen känns Suzukin som en äldre årsmodell

Flöjt! Jag kör rmz 250 -08 den har hållt sig jävligt fint utan några konstiga händelser, endast haft problem me min frambroms hittils! Sköter man håller de verkar de som, är själv ingen mekaniker gör bara de vanliga.. Tycker denna går bättre än hondas 250 4t iaf, vilket är de enda jag kan jämnföra mot om man inte räknar 2t..

Edit: såg nu att de va jävligt längesen detta haha! Men men om du fortfarande har funderingar så =)

Edit2: Ragge86.. Din hoj ger mig knädarrningar!! :Bugar

Last edited:
Flöjt! Jag kör rmz 250 -08 den har hållt sig jävligt fint utan några konstiga händelser, endast haft problem me min frambroms hittils! Sköter man håller de verkar de som, är själv ingen mekaniker gör bara de vanliga.. Tycker denna går bättre än hondas 250 4t iaf, vilket är de enda jag kan jämnföra mot om man inte räknar 2t..

Edit: såg nu att de va jävligt längesen detta haha! Men men om du fortfarande har funderingar så =)

Edit2: Ragge86.. Din hoj ger mig knädarrningar!! :Bugar

Vet inte om du menar mig när du säger längesen, iofs var det några timmar sen jag frågade meeeen... :D
Tack iaf för din input! Det är sånt man vill höra :)

Vet inte om du menar mig när du säger längesen, iofs var det några timmar sen jag frågade meeeen... :D
Tack iaf för din input! Det är sånt man vill höra :)

Haha nej menade han som undra ang, 450.. Ditt kom imorse de la jag märke till.. spring o köp rmz nu :tummenupp

Hörde av någon som kör cross för ett litet tag sedan att många gått över till sukka från honda o yamaha då dem tydligen ska kännas mindre o smidigare samt ha mindre strul. Detta gäller nog främst -10 & -11:or. En hel del i den klubben har tydligen bytat till sukka i alla fall.

Första -08:orna som kom hade ett gjutningsfel i blocken. Detta ska ha åtgärdats på alla cyklar på garanti. -09:orna ska vara identiska, så det kan ju vara bra att veta. Dvs. man kan lika väl köpa en -08:a för mindre pengar med samma timmar i motorn, ev. då mer några fler timmar på chassit bara.

Jag har kört en säsong nu och är hel nöjd. Har inte haft något strul som inte kan räknas som normalt. Då kör jag ändå ngt trimmat och supermoto, vilket frestar ngt mer på motorn. Har även kört en del med en orginal motor och med orginal avgassystem och att motorn skulle vara död på toppen kan jag inte alls hålla med om. Möjligtvis att det kan upplevas så pga. att den känns ovanligt pigg på botten och mellan register?

Edit2: Ragge86.. Din hoj ger mig knädarrningar!! :Bugar[/QUOTE]

längesedan jag kollade denna tråd, men tackar :)

väntar en hel del uppdateringar till kommande sommar.

-ny plastserie med rockstar/makita dekal serie
-translogic quickshifter
-stm slirkoppling

och just nu satt jag och letade rekomendationer på fjädringen då jag ännu kör med orginal. därför jag hittade denna tråd igen :)

*/ ?>
Back