Jag vet inte om hoj e min grej...

• Thread starter Thread starter Mingves
  • Start date Start date
Bästa Mingves,
Ingen kör som Rossi från början. Alla har vi varit nybörjare och fått skrämselhicka när vi kört över vår förmåga. Det sämsta du kan göra är att åka med folk som håller ett högt tempo. Det innebär bara att du kör över din förmåga och/eller att du känner dig värdelös. Ut och kör själv, i ditt eget tempo. Lär känna din hoj och hur den reagerar. Försök inte knäskrapa det första du gör. För om du sakta, i din takt, får utvecklas tillsammans med hojen så kommer du att känna mer för såväl hojen som hojåkningen ju mer du kör. Det tar lång tid att bli en bra hojåkare så ha tålamod, då kommer även du att älska hojlivet.

Lycka till ! :tummenupp

Last edited:
Allt med MC blir roligare framåt sommaren, när det blir varmare, man kan köra på favoritvägarna utan att vara rädd för grus eller liknande.
Motorväg e inte kul, men 30 mil i sadeln klarar man iaf, när man vant sej lite...

Mingves skrev:
Är nog sant, jag blev ju ganska ifrånåkt :D Killarna i WCX är ju grymma, jag satsar väl inte på att kunna köra som de men de kan ju hantera hojen :tummenupp
Jag är nog lite för feg för att åka så :)
Kände mig grymt stressad när jag körde med dem, trots att de sa att jag skulle köra i mitt tempo. Så till sist så beslöt jag att köra lite på egen hand eftersom jag dels sinkade dem och för att jag körde snabbare än vad jag kände var hälsosamt för mig...

Skall testa att åka med nån som kör som jag nästa gång :hihi

///M
men du, ta det lugnt, efter ett tag så är du lika grym o köra som vissa i WCX. Tänk på att många av dom kört mycket på bankörningar etc. Det är inte en grej som e kul utan helheten: stadskörning, ban, bus, galen, vänskapen o gemenskapen.....det e ett helhetskoncept:)
Jag själv gillar inte körningarna på 79vägarna men jag kommer åka med ganska ofta o ligga sist o kolla så vi inte kommer bort etc eller att nån åker av, dessutom så gillar jag lite lugnare tempo på 70vägar, andra gillar hårdare körning, just därför kommer det bli att alla får köra i sitt egna tempo utan att behöva känna att dom ligger sist o blir frånåkta etc.
Försök o få in hela konceptet så tror jag det blir bättre:)

//Rejvis

Jag ska själv ta körkort nu (skrivning på torsdag) och har köpt mej en monster 900. Jag måste säga att jag förstår att du tycker det är obekvämt. Man måste ju vänja in sig. Jag har själv inte suttit på en två-hjuling på flera år och får ju träningsverk av att göra garagevändningar. MEN saken kommer att bli bättre, man vänjer in kroppen. En sak kan ju vara om du är för lång för hojjen? Kanske du passar bättre på en annan hojj?

Innan jag köpte båge så funderade jag mycket på r6'a men lyssnade som tur var på goda råd. Jag fick höra att såna hojjar har en väldigt extrem körställning vilket gör att det är grymt jobbigt att köra om man är ovan. Jag antar att mitt monster har liknande körställning som din trajja och långa personer passar inte på ett monster... har jag hört ;)

Min åsikt är att du inte ska ge upp, det tar tid att lära sig (tycker jag) och det är inte alltid kul, men jag tror (läs vet) att det kommer bli i ändan :arsele :hihi

Synd att man gbg e så långt borta annars skulle vi kunna ta "nybörjar" turer tillsammans.

ge inte upp :7peta

Skaffa en GSX-R750 och prova... jag körde 32 mil på den igår... no pain no gain!

vågen skrev:
Innan jag köpte båge så funderade jag mycket på r6'a men lyssnade som tur var på goda råd. Jag fick höra att såna hojjar har en väldigt extrem körställning vilket gör att det är grymt jobbigt att köra om man är ovan. Jag antar att mitt monster har liknande körställning som din trajja och långa personer passar inte på ett monster... har jag hört ;)

Macho Woman skrev:
Men Mingves. Nu har du gnällt i ett år om hur gärna du vill ha hoj och om hur för jävla dyrt allting är och nu när du väl köpt en är allting skit. Varför hänger du på sporthoj om du inte ens gillar att köra hoj?

Vissa är inte sådana människor som vet direkt vad dom vill!
Ibland har man byggt upp sina förväntningar mycket på en grej och sen när
det inte visar sig vara som man tänkt är det helt naturligt att bli besviken och
deppig...men tycker inte man ska ge upp i första taget.

Man behöver ju inte gilla köra hoj för att hänga här på SH :rolleyes:
Här snackas så mycket annat skit som ibland är långt ifrån motorcykelämnen.
Sen är det nog många som startar här och får kompisar som kör hoj och sen
själva dras in i hojkulturen och åker bakpå för att sen själva ta körkort.

Mingves du är inte konstig!
Vissa är impulsiva och andra är planerare och har hela sitt liv klarlagt...
alla är vi inte likadana och det är helt okej att göra misstag och få ändra sig.
Hade du inte köpt hojen så hade du haft det i bakhuvudet utan vetskap om
hur du hade tyckt...nu vet du iaf :) Men ge det lite längre tid...ge inte upp för tidigt.

anja skrev:
:7peta

men skit i det då, jävla fucko. sälj hojen och sluta gnälla.

Håller med, antingen är man hojåkare, eller hojförare :squid om ni vill kallas det eller inte alls. Börja med schack eller frimärks samling... :rofl :lol

Du har ju gnällt om precis allt som går att gnälla om. Sälj hojen och börja spela schack eller nåt. :kocko

Det ska kännas roligt att köra speciellt om man precis köpt nytt annars är det inte din grej att åka hoj tror jag,fast det kan ju vara pengarna som sitter i bakhuvudet,det är kul men är det värt det?? är säkert många som tänker så.
Men prova att åka med folk som kör som du,finns så många olika typer av förare o kör man med fel folk är det inte kul,är absolut inte kul att försöka hänga på dårar efter vägen tillex....
Det kanske blir roligare när ni är flera som kör likadant.

Sen kåplösa hojar är ju inte bra efter 110väg man bör tänka på vad man ska ha hojen till innan man köper en sån,jag rekomenderar inte mer än 5mil på 110väg utan kåpor,tycker själv det är jobbigt efter 2 så förstår att du inte tyckte om det heller.

Mingves skrev:
Jag klagar inte, jag säger bara att det inte var så som jag hoppats och jag undrar om det brukar vara en sådan känsla man får när man skaffar sin första hoj?

///M

Last edited:
vågen skrev:
Jag fick höra att såna hojjar har en väldigt extrem körställning

Extrem är väl att ta i. Kan ju lätt köra 30 mil i ett svep om man vill. Det är ju inte så att armarna viker sig så fort man sätter sig på en r6 eller liknande hojar. Man ska inte lyssna så mycket på andra. Prova själv o känn efter. Sen kan man avgöra om det är extremt eller inte :4skrika

Jag tröttnar med jämna mellanrum på att köra hoj och har tänkt sälja flera gånger då jag ägt hoj. Men sen går det nån vecka eller två utan hoj och helt plötsligt är det kul igen. Köp en goldwing så kan du cruisa runt och vara coolast på stan och samtidigt åka bekvämt :)

motardnisse skrev:
Vad tror du att det kommer göra med en customhoj? Om du nu inte väljer en med stor vindruta såklart. Nä! ge hojen en chans nu år och sälj eller byt in mot en customhoj till hösten så kan du utrusta customhojen över vintern.

Jag skall inte köpa en custom, menade bara att jag nog mer är en glidarunt person:)

//M

Förhastat!

Det är ju lite tråkigt o kanske lite förhastat det man läser som du skrivit.
Visst du har haft en hoj tidigare,kände du inte då att det inte kändes som din grej?.Ge det en chans,vänta till sommarn kanske o kör lite med folket,lär känna dem o umgås så ska du se att hoj åkat inte är så tokigt.
Val av hoj,man väljer själv vad för hoj man vill ha o trivs med o det hänger ofta på försäkringspremien som utgör ens slutliga val oxå.Personligen är jag inte så förtjust i Engelska hojar typ Triumph men valet är somsagt fritt,oki du känner själv om det inte är din grej o köra hoj men du kanske skulle prova på lite andra hojar oxå,typ bara testa o så kanske hittar du nån hoj som ger dig verklig körglädje o som du bara vill sitta o köra,köra o köra.
Ordna nån hoj med lite mer kåpa så du kan lägga dig bakom den eller typ
en Yamaha Fazer (mer sport touring hoj,nu blir kanske inte TheDude glad) så kan du ta polaren eller flickan på hoj utflykter/semester.
Får jag lov o vara lite taskig oxå? hm du gillar o testa en mass grejer sa du,hoppas du inte testat nån konstiga svampar som bidragit till bieffekten-tappat hoj intresse.
Lycka till! o gör inget förhastat,ge det en chans till med hojen,annars byt o köp nåt sportigare med mer klös i o häng på hoj gänget.
Ja annars får du hänga här på sporthoj o njuta av att vi andra har ett glatt hoj intresse.

anja skrev:
:7peta

men skit i det då, jävla fucko. sälj hojen och sluta gnälla.

Jag fattar inte att ni blir förbannad för att jag skriver att hoj kanske inte passar mig. Jag skriver ju inte och idiotförklarar er som tycker det är kul!
Jag blir ganska besviken på att se att vissa ber mig så gott som att dra åt helvete. Skit i att svara på mitt inlägg om ni tycker att det stör er.
Jag skrev precis vad jag känner, jag väntar mig inte er sympati.

Kul att se vad vissa här på S-H går för:(

//M

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey