De med två inbyggda extraljus bak är SÄPO och blir du jagad av dom så har du nog gjort nåt allvarligare än kört för fort!
Nä. Eller är du ironisk?
Hur det är just nu vet jag inte men tidigare har det varit uppdragets art som styrt vilken bil de använt. Ilband har de haft hyrbilar, ibland, tex vid nark- och eknomibrott har de haft lite ovanligare. Har själv sett en Grå Mitsubishi Galant komma farandes här i Sthlm med snutens blåljusmagnetlampa (tjock spiralsladd) och blåblinkande/blixtrande ljus innanför grillen. Siren hade den också. En smårostig och skitig sunkig röd Golf har jag sett också.
Men ibland ÄR det meningen att de skall synas i trafiken, främst för att få ned hastigheten, inte nödvändigvis för att "gömma sig och ta fast folk".
Det vanligaste är att civilbilarna som är Volvo och Saab har infällda vita extraljus i bakre kofångaren och extraspegel på passagerarsidan och att det som ser ut som en GSM/NMT-antenn är för polisradion men den är ca 5-8 cm längre pga att polisen använder lägre frekvenser än GSM/NMT. Det
behöver inte vara SÄPO bara för att det är lampor i kofångaren...
Civila snutbilar har oftast inte heller några speciella utsmyckningar. De är däremot oftast rena och hela och ser ut som om de försöker smälta in och inte avvika från mängden. Men när alla bilar man möter på vintern är skitiga som grisar och det är en ren Volvo/Saab så blir iaf jag misstänksam. Ibland har de någon enstaka dekal i bakrutan, vanligen nedtill. Det började användas när trafipaxerna fanns för att kameran stack upp så mitt på instrumentbrädan och man kunde skymma den lite mer med en streamer längst ned i bakrutan. Det var rätt populärt ett tag med sådana för sin lokala korvmoj/bandylag/gymnastikgrupp/knypplingsförening etc.
Men som andra skrivit i tråden så finns det givetvis en drös andra bilar. Höjdaren tycker jag är mercan med takbox
Justdetja, det är inte alltid de har en synlig antenn för polisradion. Ibland använder de bärbara radioapparater (oftast tätort eller närförorterna) eller helt enkelt mobiltelefonen...
Det här är mina egna erfarenheter och info från anställda på myndigheten i Stockholm. Sannolikt skiljer det sig åt beroende på var man är i landet. Malmösnuten hade för en jäddrans massa år sedan en Porsche 912(?) som de for omkring med på vägarna och höll folk som kom från autobahn i schack med
Finns någon eller ett par trådar som är ca 1,5 2 år gamla här på SH som handlar om just Porschen och lite andra exotiska snutbilar. Leta får ni göra själva