Jag vann högsta vinsten idag!

Snuten har inte bara Volvo o Sabbar som civilbilar, finns även BWM, Mercedes och WV. Jag o polaren blev stoppade av en vit Mercedes med takbox, med 2 snutar i!

Förresten, finns det civilpoliser som åker mc?

jodu dom finns!!! sett både en svart plastraket å en gammal bmw hoj som civilhoj.... bmw:s min glömmer jag inte när jag blåste förbi :rolleyes: raketen var verkligen svår att se att det var en krigare!å körde ganska uppmanande oxå!:mad:

å bilar det har jag verkligen lärt mig att det kan va fr en gammal lite vit skit corsa till en ny fin fläsk audi.bmw ja ni fattar !

Hörde någonstans att poliser i civilbil "måste" bärna uniform. Låter både tokigt o sant på samma gång.

Jag körde 97 km/h på 70-väg när en laserpistolsbestyckad man mötte mig i krönet. Som tur var hade inte de nya reglerna börjat gälla än... 1 600:- i böter och två års varning på körkortet. Detta var dock med min blåa lilla Peugeot.. som tur var går den inte så mycket snabbare. Men ändå.. jag hade inte brådis eller vart jagad av maffioso.. :(

Jag föll offer för den solidblåa 940 turbon med en skogs dunge på bakluckan... :( pinsamt

Civil snutar är kneppiga. I täby här i stockholm finns en golf R32 som civilbil :gnissla
Man har ju oxå sett gammla, rostiga Saab 9000 civilare.
Annars brukar cicilare ha två inbyggda extra ljus i kofongaren bak oxå + extra spegel.
Det roligaste jag har sett ver en civil mcsnut, jätte diskret hoj men att det står POLIS stort på ryggen brydde han sig inte om.

Snuten har inte bara Volvo o Sabbar som civilbilar, finns även BWM, Mercedes och WV. Jag o polaren blev stoppade av en vit Mercedes med takbox, med 2 snutar i!

Förresten, finns det civilpoliser som åker mc?

Japp blev stoppad av en dr350 när ja va ute o körde :huvet
Han hade en blå jacka me polismärke på axeln men det såg juh inte jag..

En kompis till mig blev stoppad av en gammal cheva van civilbil...
Så dom har helt säkert fantasi när det gäller märken och modeller på sina civilbilar..

Jag tror han kollade om du hade rymmt från nån anstalt
köra gathoj i slutet av januari :näsblod

Men I göteborg skiner väl solen jämt och IFK har naturgräs året runt :D

De med två inbyggda extraljus bak är SÄPO och blir du jagad av dom så har du nog gjort nåt allvarligare än kört för fort!:gnissla

Nä. Eller är du ironisk?

Hur det är just nu vet jag inte men tidigare har det varit uppdragets art som styrt vilken bil de använt. Ilband har de haft hyrbilar, ibland, tex vid nark- och eknomibrott har de haft lite ovanligare. Har själv sett en Grå Mitsubishi Galant komma farandes här i Sthlm med snutens blåljusmagnetlampa (tjock spiralsladd) och blåblinkande/blixtrande ljus innanför grillen. Siren hade den också. En smårostig och skitig sunkig röd Golf har jag sett också.

Men ibland ÄR det meningen att de skall synas i trafiken, främst för att få ned hastigheten, inte nödvändigvis för att "gömma sig och ta fast folk".

Det vanligaste är att civilbilarna som är Volvo och Saab har infällda vita extraljus i bakre kofångaren och extraspegel på passagerarsidan och att det som ser ut som en GSM/NMT-antenn är för polisradion men den är ca 5-8 cm längre pga att polisen använder lägre frekvenser än GSM/NMT. Det behöver inte vara SÄPO bara för att det är lampor i kofångaren...

Civila snutbilar har oftast inte heller några speciella utsmyckningar. De är däremot oftast rena och hela och ser ut som om de försöker smälta in och inte avvika från mängden. Men när alla bilar man möter på vintern är skitiga som grisar och det är en ren Volvo/Saab så blir iaf jag misstänksam. Ibland har de någon enstaka dekal i bakrutan, vanligen nedtill. Det började användas när trafipaxerna fanns för att kameran stack upp så mitt på instrumentbrädan och man kunde skymma den lite mer med en streamer längst ned i bakrutan. Det var rätt populärt ett tag med sådana för sin lokala korvmoj/bandylag/gymnastikgrupp/knypplingsförening etc.

Men som andra skrivit i tråden så finns det givetvis en drös andra bilar. Höjdaren tycker jag är mercan med takbox :D

Justdetja, det är inte alltid de har en synlig antenn för polisradion. Ibland använder de bärbara radioapparater (oftast tätort eller närförorterna) eller helt enkelt mobiltelefonen...

Det här är mina egna erfarenheter och info från anställda på myndigheten i Stockholm. Sannolikt skiljer det sig åt beroende på var man är i landet. Malmösnuten hade för en jäddrans massa år sedan en Porsche 912(?) som de for omkring med på vägarna och höll folk som kom från autobahn i schack med :-)

Finns någon eller ett par trådar som är ca 1,5 2 år gamla här på SH som handlar om just Porschen och lite andra exotiska snutbilar. Leta får ni göra själva :-)

Last edited:
Phew!

Grattis :tummenupp
Är alltid extra misstänksam mot mörka V70 och 9-5

man ska vara misstänksam mot volvo över huvud taget och om den har tonade rutor, dubbla antenner och saknar motorspecifikationerna på bakluckan så ska man vara skitskraj:D

Nä. Eller är du ironisk?
Ironisk är jag inte. Varför skulle en vanlig trafipax sätta in extraljus bak i kofångaren? Det är ju verkligen att göra allt för att folk inte ska köra om dem. Nu kan jag inte alla civilbilar, men med de polarna som jag har som visserligen jobbar som poliser i Trollhättan och Malmö så säger de att vanlig trafikpolis inte har några inbyggda extraljus i sina kofångare.
Men det kan ju vara annorlunda i sthlm, men som sagt känns väldigt idiotiskt att åka runt med en bil som så uppenbart är en specialbil.
Jag skulle bli glad om nån som är insatt i detta kan förklara.

Ironisk är jag inte. Varför skulle en vanlig trafipax sätta in extraljus bak i kofångaren? Det är ju verkligen att göra allt för att folk inte ska köra om dem. Nu kan jag inte alla civilbilar, men med de polarna som jag har som visserligen jobbar som poliser i Trollhättan och Malmö så säger de att vanlig trafikpolis inte har några inbyggda extraljus i sina kofångare.
Men det kan ju vara annorlunda i sthlm, men som sagt känns väldigt idiotiskt att åka runt med en bil som så uppenbart är en specialbil.
Jag skulle bli glad om nån som är insatt i detta kan förklara.

Varför skulle bara SÄPO göra det då? Läs igen vad jag skrev. Det varierar nog säkert mellan polisdistrikten. Hur det är i Trollhättan vet jag inte. Jag bidrog med en förklaring (dvs vad jag sett i verkligheten och hört av folk på myndigheten) hur det ser ut i Stockholm med omnejd. Malmö hade som sagt en Porsche en gång i tiden (minns inte riktigt vad det var för modell men har för mig att det var en 912:a dvs en 911 men med 4-cyl boxer på 80-90hk).

"Alla civilbilar" är väl omöjligt för oss vanliga dödliga inom allmänheten att hålla koll på.

Har blivit stoppad av en Saab 99 med släpkärra efter.

:rofl!

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back