Jag tycker det e dags med lägre priser i butikerna

Rikardo

First Gear Pinned Member
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
YZ 250 -08, CRF 50
Ravetrancer skrev:
Jag tycker som du Rikardo, men som jag berättade för dig så vart dom vansinninga på oss för att vi hade ett så lågt pris. Det som är ännu tråkigare är att en före detta WCX medlem som säljer såna här hemma för 15500 kr är den som kontaktat tillverkaren, endST I SYFTE FÖR ATT JÄVLAS....

Om du undrar vad jag pratar om se även: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62881

Vem det nu är som är som jävlas så vill jag bara säga:

SLUTA SABOTERA - BÖRJA KONKURRERA!

Jag har åkt cross i 4 år å tycker crossdelar är löjligt dyrt. tex 3 gånger så högt pris bara för att få orginal (när ibland pirat funkar lika bra).

Är det inte dags att det blir billigare att hålla på med det roligaste som finns - motorsport?
Om det blev billigare så skulle kanske fler kunna ha råd och butikerna skulle då får mer kunder. Men det verkar inte som "vinden blåser dit"...snarare "vindstilla eller motvind"?.
 
Rikardo skrev:
Om du undrar vad jag pratar om se även: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62881

Vem det nu är som är som jävlas så vill jag bara säga:

SLUTA SABOTERA - BÖRJA KONKURRERA!

Jag har åkt cross i 4 år å tycker crossdelar är löjligt dyrt. tex 3 gånger så högt pris bara för att få orginal (när ibland pirat funkar lika bra).

Är det inte dags att det blir billigare att hålla på med det roligaste som finns - motorsport?
Om det blev billigare så skulle kanske fler kunna ha råd och butikerna skulle då får mer kunder. Men det verkar inte som "vinden blåser dit"...snarare "vindstilla eller motvind"?.

Det är väl på reservdelar alla tillverkare tjänar större delen av sina pengar! Så är det i bilvärlden iaf! :huvet

Tja
 
Meningen till varför det görs ett gruppköp på dessa hojjar är ju just att det är för dyrt! De skulle inte köpa en om de kostade 15-16 000 endå! (kanske någon)

Den som nu sabbade de för de som skulle bli så lyckliga borde tänkt lite innan. Han borde se det som något positivt, marknadsföring. 60 fym´s på väg till delar runt om i Sverige. Det kommer dels synas mera. Folk kommer att upptäcka dessa hojjar. Plus att han kommer ha 60 fler reservdelskunder. Vilka motorfordonsförsäljare tar ut ca 50% i vinst/varje såld enhet?
 
håller med...

OT: Försök köpa "resvervdelar" till en DH-cykel. då avundas man crossåkarna!

"små" marknader= dyra prytlar
 
Ett stöd kostar 800 spänn till min hoj och en växelpedal 500 så var du glad att det finns lite piratdelar till din hoj i alla fall. till min finns det nada pirat
:3freak
 
HanneZ skrev:
Billigare reservdelar ger högre inköpspris!

det blir ju inte billigare reservdelar...allting blir dyrare crosshojjar sjunker fan 10-20 tusen första året, sen kostar dom minst 60-70 nya. Det är iofs bra att dom sjunker men inte så kul om man köper ny crosshoj.
 
Rikardo skrev:
Om du undrar vad jag pratar om se även: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62881

Vem det nu är som är som jävlas så vill jag bara säga:

SLUTA SABOTERA - BÖRJA KONKURRERA!

Jag har åkt cross i 4 år å tycker crossdelar är löjligt dyrt. tex 3 gånger så högt pris bara för att få orginal (när ibland pirat funkar lika bra).

Är det inte dags att det blir billigare att hålla på med det roligaste som finns - motorsport?
Om det blev billigare så skulle kanske fler kunna ha råd och butikerna skulle då får mer kunder. Men det verkar inte som "vinden blåser dit"...snarare "vindstilla eller motvind"?.


Enda chansen för att få ner priserna är att sluta betala fantasipriser för varorna,hur man än vänder och vrider på det så bestämmer marknaden priset.
Så länge det finns folk som köper till dom höga priserna ,varför skulle då dom sänka dom????

Sen handlar det om en liten marknad,med få aktörer kraftigt stödda av dom stora tillverkarna,varför tror ni att det blivt Yamaha och Honda centers istället för dom små enskilda handlarna?


Helt enkelt för att få kontroll över marknaden,det är lättare att styra ett "center" som är bundet vid märket även om det drivs i privat regi,Märket tillhandahåller riktprislistor,kampanjer,centralinköp till priser som är samma för alla,som "centrena" använder av ren lathet.....ta da prisbilden är hög och jämn.....fina trygga inkomster för alla.

Sen har med säkerhet dom egna "centrena" bättre inköpspriser än fristånde handlare utan för kedjan.

Så dom små enskilda handlarna lever på lånad tid med tanke på kedjorna och all privatimport.

Så ditt utrop om att börja konkurrera är redan förutsett och förbisprunget av dom stora drakarna.
 
Last edited:
anledningen till att folk köper delar till höga priser är väl för att dom inte har någe val..
 
Håller med om att allt e dyrare än vad det behövt vara, mc-firmorna måste ha väldigt höga inkomster på det mesta tycker man, speciellt nu när det finns så många mc på vägarna. Har bestämt mig för att om jag blir mångmiljonär så ska jag starta en mc-firma som säljer reservdelar till rimliga priser, vill inga tillverkare leverera till mig startar jag egna :banana
 
Generellt så har reservdelar ett AVSEVÄRT högre täckningsbidrag än kompletta produkter. Av olika anledningar naturligtvis...

Dels konkurerrerar den färdiga produkten (MC:n/TV:n/yada yada) mellan olika tillverkare om köparens gunst. Därför hålls priset oftast ned eftersom många använder just priset som konkurransmedel i denna kamp - där finansierar oftare reservdelarna det lägre priset på produkten.

1. Att hålla lager på reservdelar kostar pengar. Att vänta på sin nybeställda MC/yada yada en månad kan de flesta göra men går den sönder skall den kunna repas tämligen omgående. Logistik är dyrt. Bundet kapital i lagervärde är "dyrt" i företagens strävan att vara likvida.

2. Att ge återförsäljare höga rabatter (nödvändigt, om de inget tjänar varför marknadsföra/sälja/reparera produkten?) och samtidigt tjäna en krona för importören/generalagenten, resulterar ofta i höga bruttopriser, dvs. "listpriser" - det priset slutkunden bör betala.

I slutändan är tillverkare, importörer och återförsäljare organisationer som kostar pengar att driva och som i sin tur drivs i vinstintresse. På något sätt skall de dra hem sina kostnader och även kunna göra en någorlunda vinst för att kunna forsätta sin utveckling & marknadsföring.

I slutändan är det, precis som det tidigare nämnts, marknaden som bestämmer priset. Men ju mer pressat pris, desto sämre service i övrigt blir det oftast. Färre som vill hantera produkterna eftersom marginalerna är sämre, dyrare manualer, betalsupport, högre timpenning vid service, längre leveranstid och i värsta fall sämre kvalitet på delarna/produkten i sig.

Med detta inlägg vill jag absolut inte försvara hutlösa priser men kanske sprida ett ljus över ett fåtal av de parametrar som ofta ligger till grund för prissättningen på just reservdelar och inte specifikt för MC - So dont flame me!! :)
 
bagerah skrev:
håller med...

OT: Försök köpa "resvervdelar" till en DH-cykel. då avundas man crossåkarna!

"små" marknader= dyra prytlar

Försök köpa delar till en HD-cykel. (om vi ändå ska snacka sjuka priser)

Nu råkar jag sälja cykelprylarna, och om inte alla DH-fuckon köpte sina SAINT/Truative/annat märke prylar på Chainreaktion eller andra nätbutiker så skulle inte jag behöva ta ut lika mycket för packboxarna till gaffeln (som dom inte ids beställa själva och som dom inte har tid att vänta på)

Om du inte storhandlar hos din lokala Ica handlare ska du fan inte gnälla på att han är dyrare än stormarknaden på en liter mjölk eller ett paket cigg som du glömde köpa på stormarknaden.
Skulle din lokala Ica butik hålla samma priser skulle han gå i KK.

Man betalar extra för bekvämligheten att handla lokalt, gilla läget!
 
KTM har billiga reservdelar till sina SX och EXC maskiner. Japanarna är dyrare.
 
GuW skrev:
Försök köpa delar till en HD-cykel. (om vi ändå ska snacka sjuka priser)

Nu råkar jag sälja cykelprylarna, och om inte alla DH-fuckon köpte sina SAINT/Truative/annat märke prylar på Chainreaktion eller andra nätbutiker så skulle inte jag behöva ta ut lika mycket för packboxarna till gaffeln (som dom inte ids beställa själva och som dom inte har tid att vänta på)

Om du inte storhandlar hos din lokala Ica handlare ska du fan inte gnälla på att han är dyrare än stormarknaden på en liter mjölk eller ett paket cigg som du glömde köpa på stormarknaden.
Skulle din lokala Ica butik hålla samma priser skulle han gå i KK.

Man betalar extra för bekvämligheten att handla lokalt, gilla läget!


:)

DH-fuckon?

Kanske finns det en andledning till att dom inte handlar i den lokala cykelaffären?

Enda anledningen som jag ser det är att som du själv skriver,du är dyrare och att dom inte orkar vänta,vilket betyder längre leveranstid än internet firmorna.

Marknadens ansikte visar sig igen.

Sen att den lokala ICA:an skulle gå i KK om dom höll samma pris som ICA stormarknad faller på sin egen orimlighet.

Likadana varor,samma inköpspris centralinköp ,privet brand enl kedjemodellen,en viss skillnad ihyra dock kompenserad av skillnader i personalintesitet pga olika storlekar på försäljningsytan.

Sen är det förvisso inga jättemarginaler i dagligvaruhandlen,men dom har ju bra snurr på skiten istället.

Sen att jämföra en ICA med en cykeläffär är inte riktigt rättvist,sällanköpsvaror och dagligvaror....har ju inte mycket gemensamt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top