Jag tror jag får tacka någon för ett "körkort"

Självklart ska man varna sina medtrafikanter. Jag blev själv "räddad" när jag körde bil av en annan sportbilförare som blinkade med helljus och vevade ner sidoruta o gjorde "sakta ner farten"-tecket med armen ! :banana

Givetvis varnar man, har själv blivit varnad... tyvärr inte alla gånger. Djävulskt trist att få böter faktiskt. :huvet

Jag varnar endast om jag ser att det är en hastighetskontroll.

Är det däremot en rutinkontroll med alkotest och dylikt varnar jag aldrig.
Är man vid en sådan kontroll nykter och har hojen/bilen i bra skick, så har man ju inget att vara rädd för.
Skulle inte vilja ha på mitt samvete att jag varnat ett rattfyllo. Som efter nästa kurva kör ihjäl någon man älskar. :död

NoicE skrev:
2143682 Det där var det vettigaste någon har skrivit på ett tangentbord.
:rodnar
War-psycho skrev:
2143720 Typiskt snut-skitsnack bara...
Rattfulla märker fan inte om nån vinkar åt dom, knappast pundarna heller.
Och dessutom brukar dom flesta varningar komma ganska nära kontrollen, vilket gör att man sällan hinner hitta plats att vända innan kontrollen ser en.
Och det där låter som svammel från en rättshaverist :D

Vet inte hur mycket du kör/har kört men det är inte ovanligt att man kan bli varnad flera kilometer före en kontroll.
Det ger de flesta god tid att vända eller välja en annan väg.

När det gäller rattfulla så är en majoritet normala människor med alkoholproblem och de kör utan större problem som medelsvensson trots en hög promillehalt.
Att de inte skulle upptäcka varningarna är bara nonsens.

Hur varnar ni då? Jag börjar med att flasha helljus och gör sen sakta ner tecken. Kör saftblandaren ibland också. Hur som helst så verkar bara 10% fatta vad jag gör.

Har mest varnat gubbar på customs då, är ju tyvär mest sådana på vägarna.

Varnade en lirare igår som låg bakom mig och vi närmade oss en blåbil... han skakade på huvet och tyckte tydligen att jag var allmänt efterbliven... tills han såg polisbilen :)

Jag körde saftblandar-tecknet, men det är tydligen inte alla som vet vad det är....

Reb0

RebelZero skrev:
2144182 Varnade en lirare igår som låg bakom mig och vi närmade oss en blåbil... han skakade på huvet och tyckte tydligen att jag var allmänt efterbliven... tills han såg polisbilen :)

Jag körde saftblandar-tecknet, men det är tydligen inte alla som vet vad det är....

Reb0
Jag har aldrig sett någon göra det tecknet faktiskt :va Däremot vet man ju att blinkningar med heljuset betyder att något inte stämmer.

RebelZero skrev:
2144182 Varnade en lirare igår som låg bakom mig och vi närmade oss en blåbil... han skakade på huvet och tyckte tydligen att
RebelZero skrev:
2144182 Varnade en lirare igår som låg bakom mig och vi närmade oss en blåbil... han skakade på huvet och tyckte tydligen att jag var allmänt efterbliven... tills han såg polisbilen :)

Jag körde saftblandar-tecknet, men det är tydligen inte alla som vet vad det är...

Ha ha ha ...men han lärde sig nåt nytt då...och förhoppningsvis kommer ihåg det tills nästa gång :rolleyes:

Självklart att man varnar då man vet om att det är en h-kontroll :tummenupp

När man var lite *hark* yngre så gjorde vi iordning lite enklare skyltar och satte ut från båda hållen då dom hade "picknick" :)

Klart jag varnar hojar och möjligen bilar jag ser kör markant fort.
Körde E4 N mot Nyköping i går kväll, hade lite bråttom och var samtidigt väldigt säker på att det borde finnas någon kontroll.

Fick aldrig någon varning men kollade av de "vanliga" ställena omsorgsfullt, hinner dock se MC-polisen som gömt sej bakom en viadukt och kommer ner till ~120 just när jag seglat förbi, ser i ögonvrån att han följer mej med en lååång blick :tummenupp

Tack så mycket för den uteblivna varningen alla "mottrafikanter" :mad: :D

"sakta ner tecken"

märker att det finns många olika tecken för "sakta ner".
Finns det egentligen något officiellt eller inofficiellt tecken för att sakta ner? eller kör man med samma som polisens "sakta ner tecken"? :va

Spoox skrev:
2144724 märker att det finns många olika tecken för "sakta ner".
Finns det egentligen något officiellt eller inofficiellt tecken för att sakta ner? eller kör man med samma som polisens "sakta ner tecken"? :va

När jag kär hoj brukar jag sakta ner gå ut mot mitten och göra tecken (som man stuttsar med en basketboll :hihi
Har hänt att man stannat 400 meter efter kontrollen och sträckt på benen samtidigt som man står och vevar som värsta dirigenten när det kommer hojjar och även bilar...

Varningstecken.....

:banana
NoicE skrev:
2143522 Jag bombade hem från sthlm och höll lagom tempo, nånstans innan arboga
mötte jag en vad jag tror var en Brons 1000R som gjorde "sakta-ner"tecken.
Halverade hastigheten och efter 1km stog en laserman :hihi

Gott!

Hittils har jag blivit varnad före varje kontroll jag stött på, brukar ni varna andra för lasergame?

edit: svataefl

Det finns flera olika tecken som jag har lärt mig av bl.a tidningen BIKE för många år sedan. Handflatan ner mot backen (kopplings sidan) hand rörelser nedåt upprepade gånger med start från styrhöjkd= Sänk hastighet poliskontroll el dyrligt.. Handen förs i cirklar med pekfinger upp och knuten hand brevid hjälmen= Helikopter i luften. åker man i gäng och fall man upptäcker grus i en kurva, räta upp hojen om möjligt och stäck ut benet snett ut åt sidan för att varna den bakomvarande. Halt väglag är mitt egna på
hittade tecken. Dra handen ovanför kåpglaset halv fort från höger till vänster. Mina Mc polare uppskattar och förstår det nu. för gärna vidare till era polare. Lycka till i sommar och håll er på hjulen och från snutens långa arm.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back