Jag skulle vilja varna för en motorcykel som ev. snart är till salu.

Har inte Traja garantier på sina hojar...så som rost och andra saker tex om motorn skulle sitta fel i den redan snea ramen som jubel idioten som köpte hojen inte märkte när han provkörde den :hihi :hihi

jag håller på fredde

freddexwing skrev:
Hej Bullen, varje år säljs ett hundratal fd krockhojar till allmänheten via handlare som lämnar garanti. Jag är orolig för min Trajja den hade lös motor och var rostig.

Obs det är inte hojen i brevet som är med i filmen.

/Fredde :)

ps. Bara för att två personer tror samma sak är det inte sant... ;)

:rofl :rofl :rofl :yoparty

jag kan ju flika en sak om min förförra hoj, en gixxer 600 -01.

krascha skiten, framgaffeln blev som en banan, kåpor, styre osv. och så var det ramen som hade blivit lite krökt.... försäkringsbolaget löste in hojen, detta var 2003. Nu i somras, dvs 2005 blev jag uppringd av en kille som köpt hojen (jag som trodde den var på skroten) som undrade om jag hade kvar passagerarsadeln..... skoja om jag blev förvånad!! :va

frågade killen om han visste vad den varit med om och visst, han berättade allt som var fixat på den MEN INGET OM RAMEN! jag förklarade för honom att anledningan till att hojen blev inlöst var att ramen hade krökts, sa åt honom att syna den i framkant runt gaffelkronan! Den han hade köpt den av jobbade på ett försäkringsbolag och hade köpt loss den av sitt jobb och "fixat" den....

killen blev först besviken över att passagerarsadeln saknades men sen var nog det inte så viktigt längre!! :7peta

N.Blomqvist skrev:
Det gäller min gamla Triumph Tiger -06 som försäkringsbolaget löste in i Januari.

Under tiden jag körde den så vårdade jag den ömt.
Jag tvättade den efter varje gång jag körde den på vintern, var noga med att smörja kedjan, osv.

Nu bar det sig tyvärr inte bättre än att jag skrotade den i ett dike utanför stockholm den 20:e Januari,

Sedan dess har den stått otvättad, full i salt, på dagtid utomhus.

Jag skulle inte vilja att någon köpte den cykeln i tron om att den är i fint skick eftersom salt och elände bara MÅSTE sätta sina spår i ytbehandling, lager, osv.

Cykeln såldes idag av försäkringsbolaget till en firma i Falun, och har reg.nr. XFF601.

Jag känner att jag måste skriva detta då jag tror att det här är en hoj som kommer att vålla en ev. blivande ägare stora problem i framtiden. :(

Tack för informationen :tummenupp ,Inte för jag är någon spekulant, men tror säkert att den eventuella köparen hade fått en tankeställare efter denna läsning.
En bra grund för lite prutning kanske.

Ulvheden skrev:
jag kan ju flika en sak om min förförra hoj, en gixxer 600 -01.
Klipp...
Så den nye ägaren av hojen hade varit helnöjd innan du kom och sabbade hans party?
Om han hade inte märkt att ramen var helt krokig vid styrhuvet så kanske man kan fråga sig om den verkligen var skadad.

N.Blomqvist skrev:
Nu bar det sig tyvärr inte bättre än att jag skrotade den i ett dike utanför stockholm den 20:e Januari,
QUOTE]

Erkänn nu att du har skrotat hojen på flit pga av att du bränt fast en stor, brun fläck på avgassystemet det första du gjorde.

Victor skrev:
Så den nye ägaren av hojen hade varit helnöjd innan du kom och sabbade hans party?
Om han hade inte märkt att ramen var helt krokig vid styrhuvet så kanske man kan fråga sig om den verkligen var skadad.

Antingen kan man tänka att så länge inget händer så är det lugnt och inte att tjata om eller så kan man ha ett visst mått av riskmedvetenhet.

Problemet med snea ramen är väl att den är i aluminium och som då är utmattat och lätt går sönder. Lite taskigt om nya ägarn i det här fallet t.ex. får problem med den pga av ramen när han är ute och kör, hamnar i fronten på en bil eller lastbil och blir allvarligt skadad eller invalidiserad :död

Vad köparn märker är inte det som räknas. Även om tyvärr många försäljare av bilar och mc kanske tycker det skall vara på det viset och tydligen du oxå Victor. Är du möjligtvis mcförsäljare? :tungan Hoppas du själv INTE råkar ut för något sådant.

Hoppas nu att denna hojen verkligen fixats till ordentligt eller används för reservdelar.

Bearfoth skrev:
N.Blomqvist skrev:
QUOTE]

Erkänn nu att du har skrotat hojen på flit pga av att du bränt fast en stor, brun fläck på avgassystemet det första du gjorde.

Nu får du läsa på lite. :7peta
Det var TIGERN jag skrotade. Fläcken lyckades jag bränna fast på min nya SPRINT, som jag köpte för pengarna jag fick ut för tigern. :)

Gottis skrev:
Har inte Traja garantier på sina hojar...så som rost och andra saker tex om motorn skulle sitta fel i den redan snea ramen som jubel idioten som köpte hojen inte märkte när han provkörde den :hihi :hihi

jag håller på fredde

Jodå, garanti mot rost finns. -Förutsatt att man skött och underhållit den enligt instruktionsbok. Det innebär att man ska tvätta och torka av den i princip varje gång den blivit blöt.

han hade nyligen köpt den, så han hade väl inte så värst mycket erfarenhet av den ännu!

verkade vara hans först hoj, fina hederliga IF som låter sina anställda "ful fixa" hojar, kan ju vara ett bra sätt att höja lönen...!! :banana

jag har inget emot att köpa hojar efter marksyning men efter en frontalkrock då vill jag nog veta att allt som kan påverka min säkerhet är utbytt!! :7peta

Victor skrev:

Smartswede skrev:
Vad köparn märker är inte det som räknas.

Nä, självklart inte. Och visst myglas det bland verkstäder men jag har lite svårt att tro att en ramse hoj kan gå att sälja.
Att verkstäder köper in krockade hojar och säljer som begangnade efter att ha reparerat dom är inget ovanligt eller konstigt i min värd. Det som är lite synd däremot är att försäkringsbolagen säljer hojen så billigt till verkstäderna. Det och att reservdelspriserna är som dom är gör att våra premier kostar skjortan.

N.Blomqvist skrev:
Det var TIGERN jag skrotade. Fläcken lyckades jag bränna fast på min nya SPRINT, som jag köpte för pengarna jag fick ut för tigern. :)
QUOTE]

Sorry. Sitter på jobbet och tänker på lite för mycket på annat. Men inte allvarligt så trodde jag att du skulle gjort något sådant heller. :)

Bearfoth skrev:
N.Blomqvist skrev:
QUOTE]

Sorry. Sitter på jobbet och tänker på lite för mycket på annat. Men inte allvarligt så trodde jag att du skulle gjort något sådant heller. :)

Nejdå, det trodde jag inte heller. Ville bara reda ut begreppen. :)

N.Blomqvist skrev:
Det gäller min gamla Triumph Tiger -06 som försäkringsbolaget löste in i Januari.

Under tiden jag körde den så vårdade jag den ömt.
Jag tvättade den efter varje gång jag körde den på vintern, var noga med att smörja kedjan, osv.

Sedan dess har den stått otvättad, full i salt, på dagtid utomhus.

Jag skulle inte vilja att någon köpte den cykeln i tron om att den är i fint skick eftersom salt och elände bara MÅSTE sätta sina spår i ytbehandling, lager, osv.

Cykeln såldes idag av försäkringsbolaget till en firma i Falun, och har reg.nr. XFF601.

Jag känner att jag måste skriva detta då jag tror att det här är en hoj som kommer att vålla en ev. blivande ägare stora problem i framtiden. :(
Nu vet jag vad som kommer att hända med cykeln. :)
Den köptes av en bilfirma och kommer att göras iordning för eget bruk av en privatperson som arbetar på firman.
Han har köpt cykeln till sig själv och vet således hela historien, så det finns inte längre någon anledning att oroa sig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT