Jag skulle vilja varna för en motorcykel som ev. snart är till salu.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Det gäller min gamla Triumph Tiger -06 som försäkringsbolaget löste in i Januari.

Under tiden jag körde den så vårdade jag den ömt.
Jag tvättade den efter varje gång jag körde den på vintern, var noga med att smörja kedjan, osv.

Nu bar det sig tyvärr inte bättre än att jag skrotade den i ett dike utanför stockholm den 20:e Januari,

Sedan dess har den stått otvättad, full i salt, på dagtid utomhus.

Jag skulle inte vilja att någon köpte den cykeln i tron om att den är i fint skick eftersom salt och elände bara MÅSTE sätta sina spår i ytbehandling, lager, osv.

Cykeln såldes idag av försäkringsbolaget till en firma i Falun, och har reg.nr. XFF601.

*Edit* Nu vet jag vad som kommer att hända med cykeln. :)
Den köptes av en bilfirma och kommer att göras iordning för eget bruk av en privatperson som arbetar på firman.
Han har köpt cykeln till sig själv och vet således hela historien, så det finns inte längre någon anledning att oroa sig.

Last edited:
N.Blomqvist skrev:
Det gäller min gamla Triumph Tiger -06 som försäkringsbolaget löste in i Januari.

Under tiden jag körde den så vårdade jag den ömt.
Jag tvättade den efter varje gång jag körde den på vintern, var noga med att smörja kedjan, osv.

Nu bar det sig tyvärr inte bättre än att jag skrotade den i ett dike utanför stockholm den 20:e Januari,

Sedan dess har den stått otvättad, full i salt, på dagtid utomhus.

Jag skulle inte vilja att någon köpte den cykeln i tron om att den är i fint skick eftersom salt och elände bara MÅSTE sätta sina spår i ytbehandling, lager, osv.

Cykeln såldes idag av försäkringsbolaget till en firma i Falun, och har reg.nr. XFF601.

Jag känner att jag måste skriva detta då jag tror att det här är en hoj som kommer att vålla en ev. blivande ägare stora problem i framtiden. :(

Ahhh undrar vad firman gör med den?
A) Säljer den som den är?
B) Gör iordning den och säljer den?

Försäkringsbolag säljer hojar (till firmor) som är:
Totalskrot, sneda, spruckna, ramsneda, uppeldade, vattenskadade osv osv osv... av liken blir det:
reservdelarhojar eller görs de i ordning och säljs i butiken, lika fina som vilken annan beghoj som helst. Ingen match för en slipad mekaniker att väcka liv i liket igen...

Att jaga upp sig och utfärda varningar hit och dit... SUCK.
Det är väl inget att bli nervös för?

//Fredde

freddexwing skrev:
Ahhh undrar vad firman gör med den?
A) Säljer den som den är?
B) Gör iordning den och säljer den?

Försäkringsbolag säljer hojar (till firmor) som är:
Totalskrot, sneda, spruckna, ramsneda, uppeldade, vattenskadade osv osv osv... av liken blir det:
reservdelarhojar eller görs de i ordning och säljs i butiken, lika fina som vilken annan beghoj som helst. Ingen match för en slipad mekaniker att väcka liv i liket igen...

Att jaga upp sig och utfärda varningar hit och dit... SUCK.
Det är väl inget att bli nervös för?

//Fredde

Det är väl aldrig fel att veta bakgrundshistorien till en hoj eller? :va

Jag tror att dom A) Säljer den som den är.
Tror inte det är många verkstäder som lägger mer än absolut nödvändigt med mekanikertid för att bli av med en beg.hoj.

General E skrev:
Tror inte det är många verkstäder som lägger mer än absolut nödvändigt med mekanikertid för att bli av med en beg.hoj.

Den får förmodligen en rejäl dusch med högtrycksspruta. Sedan rullas den säkert ut i butik med en fet prislapp på strålkastaren.

General E skrev:

Måste ju vara helt beroende av hur mycket pengar dom betalar för skrotet jämfört med vad dom kan få ut för en i vettigt skick?

Klabbe85 skrev:
Det är väl aldrig fel att veta bakgrundshistorien till en hoj eller? :va

Inte om man väljer att kolla upp det själv. Men om man basunerar ut en varning för att en hoj som stått ute en vinter ev kommer att vara tillsalu känns det som att inlägget kan börja med "Hej Bullen...".

SH framstår som en sunkig skvallerblaska, nu är det fan andra gången på två veckor då folk blir helt till sig i trasan för en sne ram eller rostiga lager.

Påminner mig om när jag var 15 och hade plockat av avgasystemet på min tjejs superbravo och skulle sota den lite, hon tittade på berget av två sidokåpor och sa "Du kommer aldrig få ihop den igen".

Åk till en hojskrot där hittar ni tonvis med krokiga delar, som ni kan sätta varningsdekaler på...

//Fredde - Jag är premenstruell bäst du håller din käft ikväll (humor).

freddexwing skrev:
Han skrev ju det. -06.

Big deal om du har en bil som står ute en vinter eller om det är en hoj.

/Fredde

Det spelar en viss roll om den stått indränkt i salt.

Nämnde jag förresten att motorn flyttade sig i ramen vid smällen?

N.Blomqvist skrev:
Det spelar en viss roll om den stått indränkt i salt.

Nämnde jag förresten att motorn flyttade sig i ramen vid smällen?

Det är väl bara bra att du nämner vad du vet om hojen, tror inte att någon tar illa upp ? (möjligen firman om de nu skulle ge sig på att sälja den som den är)

Skit i Fredde. :D

Emil_in_hifi skrev:
Måste ju vara helt beroende av hur mycket pengar dom betalar för skrotet jämfört med vad dom kan få ut för en i vettigt skick?

Jorå men firmor har en förmåga att hitta 59 fel på en cykel som lämnas in, för att sänka priset såklart. Sedan stryker dom 58 av felen när dom sätter ut hojen i butiken, skriver en lapp där det står genomgången av en mekaniker och lämnar två månaders "garanti".
Om det lönar sig för dom att verkligen fixa upp hojen så gör dom såklart det, men det måste ju vägas mot vad mekanikern hade fått in per timme för vanliga reparationer. Mina åsikter, finns säkert flera andra.

El Garto skrev:
Den får förmodligen en rejäl dusch med högtrycksspruta. Sedan rullas den säkert ut i butik med en fet prislapp på strålkastaren.
Tror ja med! Iallafall om det är ett lite större ställe, såna verkstäder tror dom kan göra lite som dom vill, kunderna kommer tillbaka ändå. :mad: Har tyvärr en del dålig erfarenhet verkstäder själv. "Hugos Mc" i t.ex mellerud skulle nog va lite mer seriös eftersom han antagligen inte har råd att mista en enda kund för att få affären att gå runt. Inge ont om mellerud nu men det fick agera ex för mindre ort. Så varningen tycker ja inte är helt onödig.

General E skrev:
Jorå men firmor har en förmåga att hitta 59 fel på en cykel som lämnas in, för att sänka priset såklart. Sedan stryker dom 58 av felen när dom sätter ut hojen i butiken, skriver en lapp där det står genomgången av en mekaniker och lämnar två månaders "garanti".
Om det lönar sig för dom att verkligen fixa upp hojen så gör dom såklart det, men det måste ju vägas mot vad mekanikern hade fått in per timme för vanliga reparationer. Mina åsikter, finns säkert flera andra.

Exakt så. Eller så är det en firma där ägaren själv skruvar svart på kvällstid för att fixa till hojen och sedan säljer den med god vinst utan att tala om dess historia. Det var enbart för att varna ev. spekulanter att vara extra uppmärksamma. Inte för att vara nojig. Jag beklagar om "någon" missuppfattat det så. :7peta --> freddexwing

N.Blomqvist skrev:
Exakt så. Eller så är det en firma där ägaren själv skruvar svart på kvällstid för att fixa till hojen och sedan säljer den med god vinst utan att tala om dess historia. Det var enbart för att varna ev. spekulanter att vara extra uppmärksamma. Inte för att vara nojig. Jag beklagar om "någon" missuppfattat det så. :7peta --> freddexwing

Hej Bullen, varje år säljs ett hundratal fd krockhojar till allmänheten via handlare som lämnar garanti. Jag är orolig för min Trajja den hade lös motor och var rostig.

Obs det är inte hojen i brevet som är med i filmen.

/Fredde :)

ps. Bara för att två personer tror samma sak är det inte sant... ;)

i princip så finns det 2 firmor i falun, 3 om man räknar med affes mc. De andra 2 är motorbiten samt mcjansson... Motorbiten vet jag inte mycket om, men mcjansson däremot har jag 110% bra erfarenheter av.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph