Jag ska begära skadestånd, vad är skäligt?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
min cross blev stulen för några år sen, den dök sen upp igen efter nästan ett år.

Då den var oförsäkrad när den stals så fick jag aldrig ut något av förs. bolaget, vilket medförde att jag då fick igen den när snälla polisen hittat den.

Jag sa då att jag ska begära ersättning för dom merkostnader det hela gett mig.

I går så fick jag ett brev ifrån åklagarmyndigheten där dom vill att jag ska ange vad jag begär skadestånd för och vilken summa.

Jag har ett antal poster som jag ska fylla i men jag tänkte se vad ni tycker är skäligt.

Hojen var en -00 yz 426, den var alltså bort i 7-8 månader.
När dom stal den så satt det ett skivbromslås i framhjulet. Bromsskivan hade dom då tagit bort och slängt. Så jag fick igen den utan bromsskiva.

Så, spåna loss. :tummenupp

Täckning för skadade/förstörda delar känns som en självklarhet att ta upp men jag hade nog bett en verkstad om pris på en ordentlig genomgång av hela hojen, ffa motorn alt en offert på vad de tror skulle behöva bytas om någon verkligen kört skiten ur den.

Risken finns ju att den är ordentligt buskörd men samtidigt kan den ju ha stått ostartad också.

Ett skivbromslås, en bromsskiva samt milersättning för det du fått köra i samband med det här. Det är vad du hade fått av ett försäkringsbolag så mer kan du nog inte räkna med.

som du skriver så har du ju INTE nån försäkring på hojen... , det blir då att du kommer kräva ersättning av GM. vilket bli civilrättsligt skulle jag tro.. "brottsofferfonden ersätter INTE materiella stölder utan du får ju begära ersättning av GM. vilket jag tror blir svårt då många som sysslar me stölder e mer eller mindre pundare...

tycker du ska vara nöjd me att du fick tillbaka hojen...:tummenupp

sen var det ju bara bromskivan fram som var borta... surt dock att de varit borta i flera år = rejäl värdemi8nskning!:huvet

mvh.T

Täckning för skadade/förstörda delar känns som en självklarhet att ta upp men jag hade nog bett en verkstad om pris på en ordentlig genomgång av hela hojen, ffa motorn alt en offert på vad de tror skulle behöva bytas om någon verkligen kört skiten ur den.

Risken finns ju att den är ordentligt buskörd men samtidigt kan den ju ha stått ostartad också.

den offerten får ju TS/BO. betala ur egen ficka.

mvh.T

Last edited:
spela roll vad du begär..... du ska begära skadestånd.... och det blir väl av "buset" i så fall.... dom har ju oftast inte en spänn i alla fall... så begär 1 krona... då är han skuldsatt resten av livet.... och kanske har svårt att få lån iaf... några pengar tror jag inte att du kommer se... trist och drygt.... GE FAEN I ANDRAS GREJJER.... :mad: tror inte dom fattar vad jobbigt det blir för oss dom stjäl sakerna av.... det är ju trots allt inga raketforskare som e ute på natten och busar....

http://ltz.se/nyheter/stromsund/1.2413287-polisbesok-pa-gard-leder-till-haleriatal

Han är/var egen företagare, så det är nog ingen pundare, eventuellt...

det har ingen betydelse... registrera firma kan vilken pundare som helst göra....

Last edited:
I går så fick jag ett brev ifrån åklagarmyndigheten där dom vill att jag ska ange vad jag begär skadestånd för och vilken summa.

Du ska begära ersättning för all skada du lidit. Detta omfattar både motorcykeln, dvs det lägsta av kostnaden för att återställa motorcykeln eller skillnaden i värde mellan ursprungligt och nuvarande skick, och andra kostnader du kan ha haft. Tänk på att du måste styrka allt. Du kan förvisso "chansa" eftersom försvaret i brottmål ibland medger skadestånden om de är uppenbara eller om den tilltalade struntar i pengarna (t.ex. för att han ändå inte har några).

Ett skivbromslås, en bromsskiva samt milersättning för det du fått köra i samband med det här. Det är vad du hade fått av ett försäkringsbolag så mer kan du nog inte räkna med.

Om detta var de enda skadorna på motorcykeln skulle jag instämma i ovanstående bedömning.

Du ska begära ersättning för all skada du lidit. Detta omfattar både motorcykeln, dvs det lägsta av kostnaden för att återställa motorcykeln eller skillnaden i värde mellan ursprungligt och nuvarande skick, och andra kostnader du kan ha haft. Tänk på att du måste styrka allt. Du kan förvisso "chansa" eftersom försvaret i brottmål ibland medger skadestånden om de är uppenbara eller om den tilltalade struntar i pengarna (t.ex. för att han ändå inte har några).

Om detta var de enda skadorna på motorcykeln skulle jag instämma i ovanstående bedömning.

Ganska bra summering. Det måste föreligga adekvat kausalitet, och du kan inte berika dig på eventuellt skadestånd. Det du ska sikta på är alltså att begära ersättning för skada du har lidit som är direkt kopplat till stölden och dessutom går att styrka. Räkna emellertid inte med att få ut allt.

En bekant fick bilen stulen för ett par år sedan, och han begärde (och fick) bla skadestånd för alla omkostnader att köpa en ny bil (allt förutom köpesumman), kostnader för nya lån osv
så bre på ordentlligt

gå ut på blocket o o kolla mellanskillnaden på värdet på hojar av samma märke , modell ,årsmodell + ev. skador mm....

finns det nån möjlighet att du kan få ut ersättning/skadestånd så kan du ju begära det skriftligt till rättegången...

om inte annat så kan du ju iallafall få skulden på papper...:tummenupp

jag håller själv på me ett ärrende där jag fick grejer snodda o GM. sedan torskade på stölden men jag fick inte tillbaka grejerna...:huvet

även om inte GM. har några pengar så kan du ju kanske i framtiden bli skyldig GM. nåt skadestånd om ni av en "tillfällighet" skulle hamna i slagsmål o du typ krossar hans knän, ansikte etc. då har j han en skuld till dig som me några års ränta hunnit blivit en rätt saftig summa... :D

du kanske får några månaders villkorlig dom o kan gott dra av hansskadestånd på skulden han redan har till dig...:D bara min lilla tanke...:)

mvh.T

Om det går upp i rätten så får du väl nån som företräder dig?
Fråga honom vad som är skäligt och som sagt, bre gärna på då dom ändå drar av i slutänden...

Skador på hojen+renovering för att få den sjysst igen borde vara helt i sin ordning. Även värdeminskningen gissar jag.
Och sen dina egna utlägg som du fått göra under tiden, som har att göra med stölden.

Om det går upp i rätten så får du väl nån som företräder dig?
Fråga honom vad som är skäligt och som sagt, bre gärna på då dom ändå drar av i slutänden...

Skador på hojen+renovering för att få den sjysst igen borde vara helt i sin ordning. Även värdeminskningen gissar jag.
Och sen dina egna utlägg som du fått göra under tiden, som har att göra med stölden.

på sin höjd åklagaren som företräder dig...:D

inte direkt så att ett BO. som varit utsatt för stöld får ett ombud....

begär ersättning för värdeminskning på hojen... ta ett ex. på ett skäligt pris på en hoj av samma märke, modell , årsmodell mm som din hoj o även vad din hoj var värd vid stölden...

bättre att begära ett skäligt ersättningsbelopp som rätten finner rimligt istället för att försöka ockra.

mvh.T

Jag ska begära skadestånd, vad är skäligt?

min cross blev stulen för några år sen, den dök sen upp igen efter nästan ett år.

Då den var oförsäkrad när den stals så fick jag aldrig ut något av förs. bolaget, vilket medförde att jag då fick igen den när snälla polisen hittat den.

Jag sa då att jag ska begära ersättning för dom merkostnader det hela gett mig.

Jag har ett antal poster som jag ska fylla i men jag tänkte se vad ni tycker är skäligt.

Hojen var en -00 yz 426, den var alltså bort i 7-8 månader.
När dom stal den så satt det ett skivbromslås i framhjulet. Bromsskivan hade dom då tagit bort och slängt. Så jag fick igen den utan bromsskiva.

Så, spåna loss.

nu när man läser lite noggrannare så står det ju att det e en 10 år gammal Yamaha YZ426 -00 som har ett marknadsvärde på runt 15k.

finns ju bara en 426.a på blocket.se som e en -02 som de begär 18,5k för...http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_yz_426_f_29509967.htm?ca=9&w=3&last=1

YZ 450 -04-06 begär de 21-25k för....http://www.blocket.se/alvsbyn/Yamaha_YZ_450_F_28341311.htm?ca=9&w=3

en sån här hoj som hunnit bli 5 år +. tappar ju bara 1-2k i värde på 7-8 mån. typ... sen ny bromsskiva kostar ju från 795:-http://www.blocket.se/vasternorrland/Bromsskivor_till_bra_priser_29214982.htm?ca=9&w=3

sammanlagt me bromsskiva , lås , + värdeminskning så blir det ju inte meras än 3-4k.:va

tycker du ska vara glad att du fick tillbaks din hoj...:)

inte ofta polisen klarar upp stöldbrott där T.O.M BO. får tillbaka sin egendom...:tummenupp

mvh.T

Enligt lag (köplagen, kap x om skadestånd, tror jag) så har du rätt till skadestånd för alla direkta kostnader, dock inte de indirekta. Du kan alltså inte bre på något för vad du INTE fått ut under perioden (och formuleringen rör egentligen uteblivna intäkter etc, så den är inte relevant ändå).

Däremot ska du kräva för alla delar (naturligtvis), service som några sa, en storservice med olja, filter, kolvar eller vad det ska va på en sån och även arbetet tycker jag. Har du behov av nya däck eller bromsbelägg så salta med allt sånt också. Det finns ingen gräns för hur mycket du kan kräva, bara för "vad". Och givet hur länge den har varit borta är det inte orimligt att tro att många åtgärder kan krävas eftersom du är superpedant och cykeln natuligtvis var i exceptionellt toppskick när den försvann. ;)

Jag orkar absolut inte nu.. Be mig via PM (om du inte känner nån riktig jurist eller juridikstudent som gillar att slå i den blå och läsa "svin i ollonskog") eller öppna lagboken själv så att du kan styrka varje krav med paragrafenligt lagrum.

på sin höjd åklagaren som företräder dig...:D

inte direkt så att ett BO. som varit utsatt för stöld får ett ombud....

begär ersättning för värdeminskning på hojen... ta ett ex. på ett skäligt pris på en hoj av samma märke, modell , årsmodell mm som din hoj o även vad din hoj var värd vid stölden...

bättre att begära ett skäligt ersättningsbelopp som rätten finner rimligt istället för att försöka ockra.

mvh.T

På sin höjd?
Menar du att det finns folk som hamnar i rätten där ingen alls företräder dom, om dom nu inte valt det själva?
Det har aldrig hänt mig iallafall, hur banalt målet än varit...

På sin höjd?
Menar du att det finns folk som hamnar i rätten där ingen alls företräder dom, om dom nu inte valt det själva?
Det har aldrig hänt mig iallafall, hur banalt målet än varit...
Det menas nog att åklagaren skiter i dig och dina futtiga anspråk.

Kan någon förklara hur man kan få ersättning utan en försäkring? Vem betalar ut ersättningen. Jag har inte hört talas om detta.

Kan någon förklara hur man kan få ersättning utan en försäkring? Vem betalar ut ersättningen. Jag har inte hört talas om detta.

Det handlar väl om skadestånd, alternativt stämning?
Alltså den åtalade ska betala (hur ofta händer det med slöddret egentligen?)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra