Jag ska begära skadestånd, vad är skäligt?

Det menas nog att åklagaren skiter i dig och dina futtiga anspråk.

Låter sorgligt om du har träffat såna åklagare. Själv har jag inte det.

Du kanske kan betala det futtiga själv så blir alla glada efteråt? Speciellt han som snodde crossen och lekte ett år "gratis"

Och om du inte fattat det än så är det inte summan pengar i sig som är viktig, utan vad som är rätt och fel.

Låter sorgligt om du har träffat såna åklagare. Själv har jag inte det.

Du kanske kan betala det futtiga själv så blir alla glada efteråt? Speciellt han som snodde crossen och lekte ett år "gratis"

Och om du inte fattat det än så är det inte summan pengar i sig som är viktig, utan vad som är rätt och fel.

Rätt eller fel, vem får stå för det i sista hand tror du? tjuven?

Jag har haft så mycket stölder, inbrott osv. men slutade gå på förhandlingarna när jag märkte att det inte påverkade det tilldömda straffet ett smack.

Angående skadestånd, har aldrig sett något.:mad:

Verkar konstigt om du aldrig sett något skadestånd (nu menar jag inte verkligen fått pengarna, utan blivit tilldömd Xkr)? I och för sig kan det ju ha att göra med att du skiter i att bry dig om målen, eftersom det är du som ska begära dessa skadestånd.

Ja, det går att kräva ersättning(skadestånd) både med och utan försäkring när man har ett stycke tjyv som ska åtalas.

Har man haft försäkring, som i mitt fall då de snodde min 125:a scooter, kräver dock försäkringsbolaget pengarna för reparationen och jag "kräver" ersättning för min självrisk och kostnaden för ett busskort (direkta, faktiska utgifter är "skäligt").

Mr. Tjyv har blivit tilldömt att betala mig samt 10 andra målsägare en hel hög med pengar totalt, vilka han aldrig kommer/vill/kan betala. Det som är viktigt här var enligt åklagaren att vi efter viss tid skickar fordran till kronofogden, dels ställer det till det för Mr. Tjyv, samt att jag efter viss tid utan att fogden lyckats dra in dessa pengar (har tyvärr tappat bort mappen med papprena) även kan söka denna fordran via någon fond (brottsofferfonden?).

Verkar konstigt om du aldrig sett något skadestånd (nu menar jag inte verkligen fått pengarna, utan blivit tilldömd Xkr)? I och för sig kan det ju ha att göra med att du skiter i att bry dig om målen, eftersom det är du som ska begära dessa skadestånd.

Ja, det går att kräva ersättning(skadestånd) både med och utan försäkring när man har ett stycke tjyv som ska åtalas.

Har man haft försäkring, som i mitt fall då de snodde min 125:a scooter, kräver dock försäkringsbolaget pengarna för reparationen och jag "kräver" ersättning för min självrisk och kostnaden för ett busskort (direkta, faktiska utgifter är "skäligt").

Mr. Tjyv har blivit tilldömt att betala mig samt 10 andra målsägare en hel hög med pengar totalt, vilka han aldrig kommer/vill/kan betala. Det som är viktigt här var enligt åklagaren att vi efter viss tid skickar fordran till kronofogden, dels ställer det till det för Mr. Tjyv, samt att jag efter viss tid utan att fogden lyckats dra in dessa pengar (har tyvärr tappat bort mappen med papprena) även kan söka denna fordran via någon fond (brottsofferfonden?).

Gjorde/tänkte ungefär som du dom första gångerna, men man tröttnar tillslut till den milda grad att man skiter i att göra en anmälan. Bättre att förhöra sig och har man tur kan man "hitta" en del av sakerna men blivit av med.

Bitter? förlorat tilltro till rättsväsendet? nej bara trött.

På sin höjd?
Menar du att det finns folk som hamnar i rätten där ingen alls företräder dom, om dom nu inte valt det själva?
Det har aldrig hänt mig iallafall, hur banalt målet än varit...

inte direkt så att ett BO. som varit utsatt för en stöld av en motorcykel kan yrka på kränkning ,sveda o värk etc.:va

i såna här fall så brukar ju åklagaren företräda BO. under huvudförhandlingen..

när det börjar röra sig om våldsbrott så kan BO. få ombud/målsägarbiträde men jag har svårt att tro det om en simpel stöld.

ex. om GM. inte riskerar fängelse (trafikbrott typ vårdlöshet i trafik etc. småbrott , snatteri etc.) så får INTE den tilltalade nåt ombud...

det e ju inte direkt billigt att ha ett ombud/målsägarbiträde för tingsrätten under en huvudförhandling o sen när det rör sig om en stöld så tror jag då inte att de ger BO. nåt ombud utan att åklagaren företräder BO.

sen när BO. fått tillbaks sin hoj efter 6-8 mån. me enda felet att bromskivan var borta rör det sig ju om 2-3k i förlust för BO. ,tror inte ens att BO. kallas till huvudförhandling utan att det på sin höjd blir "telefonförhör" me BO. om BO. e på sin arbetsplats... blir ju dyrt annars om tingsrätten ska betala BO.s målsägarbiträde + inkomstförlust , reseersättning mm för tiden o resekostnader BO. haft T&R till tinget...

mvh.T

Last edited:
Kanske har missat de i tråden men vem är du ska begära ersättning av?:va
http://ltz.se/nyheter/stromsund/1.2413287-polisbesok-pa-gard-leder-till-haleriatal
Från den typen.

Med tanke på formuleringen i artikeln ("mannens fastighet") så finns kanske möjligheten att faktiskt få ut lite pengar. Även om han inte har pengarna kontant, och under förutsättning att fastigheten verkligen är hans och inte tillhör någon släkting t.ex., så kan kronofogden gå in och göra en utmätning. Antingen på lösöre eller på själva fastigheten. Och då kanske Ricken får ut en krona i slutändan. Så länge inte den åtalade även sitter på en stor skatteskuld eller något.

Begär ett rimligt belopp -- men var medveten om att rätten med stor sannolikhet
kommer att redusera ditt krav -- dock skall du inte kräva fullvärde för hojen
för då kanske busen kommer sen och vill ha hojen
och speca upp det med specifika belopp inte höfta -- då får du mer
sen får du ju själv gå till fogden eller kräva busen på beloppet ( först kräva själv sen fogde )
lycka till --- tänk på att det är det svinet som snott din hoj
och han sket fullständigt i din förlust

Begär ett rimligt belopp -- men var medveten om att rätten med stor sannolikhet
kommer att redusera ditt krav -- dock skall du inte kräva fullvärde för hojen
för då kanske busen kommer sen och vill ha hojen
och speca upp det med specifika belopp inte höfta -- då får du mer
sen får du ju själv gå till fogden eller kräva busen på beloppet ( först kräva själv sen fogde )
lycka till --- tänk på att det är det svinet som snott din hoj
och han sket fullständigt i din förlust

äntligen nån som fattar hur systemet funkar...

dock så var det nog inte GM. själv som snott den utan han har säkert köpt den av nån buse = häleri

mvh.T

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...