Verkar konstigt om du aldrig sett något skadestånd (nu menar jag inte verkligen fått pengarna, utan blivit tilldömd Xkr)? I och för sig kan det ju ha att göra med att du skiter i att bry dig om målen, eftersom det är du som ska begära dessa skadestånd.
Ja, det går att kräva ersättning(skadestånd) både med och utan försäkring när man har ett stycke tjyv som ska åtalas.
Har man haft försäkring, som i mitt fall då de snodde min 125:a scooter, kräver dock försäkringsbolaget pengarna för reparationen och jag "kräver" ersättning för min självrisk och kostnaden för ett busskort (direkta, faktiska utgifter är "skäligt").
Mr. Tjyv har blivit tilldömt att betala mig samt 10 andra målsägare en hel hög med pengar totalt, vilka han aldrig kommer/vill/kan betala. Det som är viktigt här var enligt åklagaren att vi efter viss tid skickar fordran till kronofogden, dels ställer det till det för Mr. Tjyv, samt att jag efter viss tid utan att fogden lyckats dra in dessa pengar (har tyvärr tappat bort mappen med papprena) även kan söka denna fordran via någon fond (brottsofferfonden?).