Jag ser dåligt

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Efter en tid av förnekelse och trots att jag märkt hur mina polare kan se power point demostrationen i klassrummet glasklart längst bak i klassrummet och hur de läser av vägskyltar långt innan jag gör det och efter att provat ett par läsglasögon som min polare använder så har jag nu erkänt till mig själv: Jag ser dåligt på långt håll.

Vad gör jag nu? Är det optikern nästa? Vad kostar det? Glasögon kostnad? Linser? Efter som det blev en stor skillnad med svaga glas ska jag testa med läsglasögon? Vart kan jag köpa sådana?

Spring till specsavers, knata hem med två schyssta glajjor för priset av ett par. Sen är det bara beställa linser så man kan fixa b-rudar under 30!

Klart å betart!

Edit:
Fast vad vet jag? Du kanske gillar 30+?
Och nej, livet är inte över...

bara lite sämre

Last edited:
Linser funkar jättebra för de flesta. Finns månadslinser eller endagslinser. Kostar mer än glasögon i långa loppet men är sjukt mycket smidigare.

skaffa ett par vanliga glasögon och får chans på prinsessor...

Bifogat

• victoria_daniel.jpg
    victoria_daniel.jpg
    12.4 KB · Visningar: 423
Hade samma problem som du har,såg inte vägskyltar förens dom var skitnära och på möten så satt jag och "kikade/koncentrerade " för att få ut nått av den grå massan som var på tavlan....

På jobbet kan man få ut terminalglasögon gratis om man sitter vid en dator nån timme på dag,så jag utnyttjade det och gick till optikern för en kontroll och FY FAN, hade brytningsfel m,m
Optikern frågade om jag körde bil dit med ett väldigt konstigt ansiktsuttryck för jag hade inte klarat ett syntest om jag hade blivit stannad av snuten enl honom
(när jag sa att jag kör hoj oxå så tittade han väldigt skumt på mig)

Så nu är jag en glasögonorm på heltid,skönt som fan att se på håll igen och har nästan aldrig huvudvärk längre!
Dock så funderar jag på linser för smidigheten!

Ja, det blir inte så mycket dyrare i längden. Man slipper köpa linser o glasögon, vilket snabbt blir dyrt det med.

Tror inte de operera någon som aldrig haft glasögon/linser sådär utan vidare. Eftersom de då inte vet om det är någon ny och plötslig förändring eller ett beständigt synfel så är det troligt att han kommer behöva göra två synundersökningar med ganska långt mellanrum för att säkerställa att synfelet inte förändras innan de tillåter en operation...
.....och fram tills dess kan ju ett par glasögon vara värt besväret.

Tror inte de operera någon som aldrig haft glasögon/linser sådär utan vidare. Eftersom de då inte vet om det är någon ny och plötslig förändring eller ett beständigt synfel så är det troligt att han kommer behöva göra två synundersökningar med ganska långt mellanrum för att säkerställa att synfelet inte förändras innan de tillåter en operation...
.....och fram tills dess kan ju ett par glasögon vara värt besväret.

Ja, man ska ha haft stabil syn rätt länge, men har man stabilt dålig syn så är det ett bra alternativ.

Gå närmare helt enkelt, billigast så. Jag har samma problem men orkar inte med glasögon och linser och hoppas på att synen blir bättre med åldern eller nåt :gnissla

Engångslinser, lite dyrare, lite enklare. I med nya på morgonen...kasta dem på kvällen. Repeat. :-)

Eller för oss som (tydligen) har udda storlek på ögonen:
Fruktansvärt mycket dyrare, lite enklare.

Skulle gå lös på 500:- i månaden med engångslinser.
Kommer undan med cirka 150-200:- på månadslinser.

Finns inte en linsjävel att beställa på nätet heller. Synd om mig.

Operera, din snåle fan.

Jag tänker verkligen inte operera mig. Även om det är 1/1 000 000 att det går snett. Jag anser att jag har för mycket att förlora.
Hade jag sett riktigt dåligt hade jag nog övervägt det. Men eftersom jag bara ser hyffsat dåligt är det inte en chans att riskerar synen.

Jag tänker verkligen inte operera mig. Även om det är 1/1 000 000 att det går snett. Jag anser att jag har för mycket att förlora.
Hade jag sett riktigt dåligt hade jag nog övervägt det. Men eftersom jag bara ser hyffsat dåligt är det inte en chans att riskerar synen.
Riskerar synen? Vet du ens hur det går till?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park