Kent W skrev:
Många vettiga....och massor av ovettiga inlägg i den här tråden.
MEN jag tror nog att tävlingsledningen har koll på vad som är "raceinsident" och vad som är nått annat.
Och "Sete's" kommentar säger väl egentligen allt.........det finns ingenting att protestera mot.
Hade det funnits det så kan ni hoppa upp och sätta er på att teamet hade lagt in den DIREKT!
Och det inte bara utifrån den SPORTSLIGA synvinkeln, utan betänk hur mycket
pengar som sponsorerna satsar, och vad en seger för Sete hade betytt i REKLAM!
KentW
Exakt.
magnus_moss skrev:
En påkörning är en påkörning och skall bestraffas oavsett om det är avsikligt eller oavsiktligt. Hur skulle det se ut om vi hade regler som tillät oavsiktliga påkörningar? Vem ska avgöra vad som är det ena eller det andra?
Well, jag tycker att det är långt ifrån någon omöjlighet att avgöra om en manöver är med avsikt eller inte.
Att som Biaggi trycka ut Rossi i gruset på Suzuka, när han istället enkelt hade kunnat svänga åt andra hållet, är vad jag skulle kalla ”avsiktlig manöver”.
Eller om någon skulle få för sig att, som du skrev, ”köra rallycross genom fältet och fälla förare efter förare”.
Sedan så FINNS det faktiskt något som kallas racing incident, när olika faktorer bidrar till en olycka, men det är svårt/omöjligt att peka på exakt vems fel det är, då det ofta är många parter och faktorer inblandade, där den största faktorn kanske är ”tillfälligheter”.
magnus_moss skrev:
Och vad är det för lucka ni pratar om? Det fanns ingen lucka! Det kallas för "racing line" när man skär in mot apex.
Nu finns det något som kallas defensivt spår också, vilket inte är samma som ”the racing line”.
Och anledningen till att det finns en benämning som defensivt spår är att det spåret ibland används…. för att täppa till den lucka som ”the racing line” ger i ingången till en kurva.
Rossi förlorade ett race förra året just för att han körde ett för defensivt spår, vilket gjorde att Sete fick bättre fart (drive) ut ur kurvan, och Sete kunde vinna det racet.
Alltså; det är allmänt känt att man FÅR dyka på innern, så länge det sker inom ramarna av ”juste racing”, vilket jag tycker Rossi manöver är.
Det är alltså en avvägning som alla förare gör; att hålla rätt kombination av optimal racingline samt defensivt spår, speciellt på sista varvet, i sista kurvan… vilket knappast ska vara någon nyhet.
Och för att gå in på detaljer så hade ju Sete faktiskt kunnat lämnat plats åt Rossi, även om nu Sete var något före in i kurvan.
Nu valde ju Sete istället att styra rakt in i Rossi, som å andra sidan kom med för hög fart för att kunna hålla ett bra spår….
Eller för att prata procent, ”det är 65 % Rossis fel, 35 % Setes”….
Summa sumarum; en racing incident helt enkelt.
Men som sagt, nu är det bara att vänta på kommentar från dom riktiga ”domarna”, dvs racingledningen inom moto-gp, ska bli intressant.