Jag röstar "Förbjud mobiltelefoner vid bilkörning"

Mobiltelefon vid bilkörning?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Har man bara tillräckligt god självkännedom om vad man klarar av så går det väl bra för de som kan. :tummenupp Värre är det för de som tror de kan och sedan också gör det... :gnissla

Jag tror det handlar om simultankapacitet. Själv tycker jag det är lättare att koncentrera mig om jag lyssnar på tex Tool. Att blinka sitter som en reflex.
Det handlar om rumsuppfattning och om att inte bli så jäkla hysterisk i alla situationer som uppstår. Är man bara någorlunda avslappnad och inser att det finns fler bilar så är det bar å åk.

Jag röstar för den finska modellen - Där är det formellt mobilförbud, men det är inte förrän olyckan inträffat man undersöker det och då är det en försvårande omständighet.

Då lägger man valet hos föraren istället. Dassiga förare lär sluta snacka mobil förr eller senare....

Håller helt med om att mobilen inte är problemet i detta fallet...Alla gånger jag vatt nära att bli påkörd av idioter som snackat mobil bakom rätten så har det vatt kvinnor..

Oavsett om det är killar eller tjejer, så är det tyvärr alldeles för ofta man ser någon som kör för sakta, vingligt, stannar, stoppar för att dom sitter och ringer eller fipplar på telefonen.

Om man hade en krona för varje gång man blivit sur eller fått bromsa så hade jag varit rik..

Jag är för att man använder telefon i bilen men med handsfree tvång!

Jag saknar "Förbjud kvinnor att messa/prata mobil när dom kör" i pollen.
Vi män kan ju i alla fall göra två saker samtidigt... :)

Mobilen är lika oskyldig i det här sammanhanget som tonicen är oskyldig till din baksmälla....

Sedan vi flyttade kontoret och jag tvingas upp på Essingeleden varje morgon har jag, vid tre tillfällen, varit på väg att få en bil på benet... Och dessa bilar har en sak gemensamt och det är inte färgen på lacken.
:tuttar
Trots att de är minoritet på vägarna så är de djävlar i mig överrepresenterade i statistiken över bilar som varit på väg att sabba min dag.

haha, igår mötte jag en :tuttar i bil som talade i telefon, ena körffältet var avspärrat så all trafik fick dela på ett körfält, jag hade redan avverkat 75% av det avspärrade körfältet när en :tuttar kommer från andra hållet och saktar först inte ner utan blinkar med lyset -ungefär "flytta på dig", problemet var ju bara att det fanns bara ett körfält så jag hade ingenstans att ta vägen så hon fick ju lugnt vänta tills jag passerat, hur tänkte hon där :dummer

Last edited:
Jag röstar för den finska modellen - Där är det formellt mobilförbud, men det är inte förrän olyckan inträffat man undersöker det och då är det en försvårande omständighet.

Då lägger man valet hos föraren istället. Dassiga förare lär sluta snacka mobil förr eller senare....

Jaa, så borde ju allt vara! Låt alla knarka och supa också! Straffa dem kan vi göra när det smällt. :näsblod

Jag börjar (precis som TS) bli rätt lack på alla jävla idioter på vägarna som inte kan köra bil medans de gör annat.
Mest komiska/tragiska är när man ser någon kepsklädd tjej/kille som tittar ned på mobilen och smsar, de kan ju inte se något överhuvudtaget av vägen framför dem...

Visst, jag kan även reflektera ibland över de som kör ordentligt som ändå pratar i telefonen, men de är svårare att upptäcka då man inte lägger så stor uppmärksamhet på skötsamma förare... utan det är idioterna som kör som krattor som sedan sitter och fipplar med annat. Nästan så man funderar på att börja känga på dörrsidan så man väcker fanstygen! :huvet :mad:

Jag börjar (precis som TS) bli rätt lack på alla jävla idioter på vägarna som inte kan köra bil medans de gör annat.
Mest komiska/tragiska är när man ser någon kepsklädd tjej/kille som tittar ned på mobilen och smsar, de kan ju inte se något överhuvudtaget av vägen framför dem...

Visst, jag kan även reflektera ibland över de som kör ordentligt som ändå pratar i telefonen, men de är svårare att upptäcka då man inte lägger så stor uppmärksamhet på skötsamma förare... utan det är idioterna som kör som krattor som sedan sitter och fipplar med annat. Nästan så man funderar på att börja känga på dörrsidan så man väcker fanstygen! :huvet :mad:

Fast som i så många andra frågor kommer man alltid fram till att det är idioter som är problemet. Vi kan ju försöka undvika det och förbjuda mobiler och fan vet vad men i slutänden är det idioterna som ställer till det.

Antingen har man verklighetsuppfattning och sunt förnuft i läroplanen eller så får vi lära oss att leva med dem. Att plocka bort yuppienallarna hjälper inte, det är bara naivt.

Fast som i så många andra frågor kommer man alltid fram till att det är idioter som är problemet. Vi kan ju försöka undvika det och förbjuda mobiler och fan vet vad men i slutänden är det idioterna som ställer till det.

Antingen har man verklighetsuppfattning och sunt förnuft i läroplanen eller så får vi lära oss att leva med dem. Att plocka bort yuppienallarna hjälper inte, det är bara naivt.

Håller helt med och tror/hoppas att det framkom av mitt inlägg...

Jo, det är en tämligen stor skillnad.
Människan har en viss mängd perception till godo att lägga på simultana aktiviteter.
Hålla en mobil mot örat, föra en diskussion samtidigt som du använder bilens reglage och spakar på ett manér du normalt inte brukar räcker för att tippa trafikomdömet mer än väl över kanten. Det är inte en fråga om att fysiskt kunna hantera växelspaken och liknande, som många verkar tro. Det handlar om uppmärksamhet och omdöme.

Testar man både med och utan headset och efteråt inte kan reflektera över en uppenbar skillnad måste man lida seriös brist på självinsikt.

Jag har på senare år lagt ner att tala i mobil i både bil och kollektivtrafik av respekt.
Måhända att jag svarar och frågar om det är viktigt. Är det inte viktigt säger jag åt personen i fråga att jag ringer upp. Mobilsamtal av oviktig natur har man klarat sig utan i alla år innan mobiler fanns, och det har gått alldeles utmärkt. Det är inte värt luft i sammanhanget.
Sedan beror det också på situationen. Är det inne i tätord/city är det inte lämpligt men ligger man på större väg/motorväg så går det an.

..........hur tänkte hon där :dummer
Inte alls. Egoistisk också!

Var tvungen att rösta för att det ska totalförbjudas. Jag gillar det inte, och jag vill helst kunna fortsätta prata i telefon när jag kör, men. Tyvärr finns det så satans många klappträn som inte reder ut det.

Någon i en annan tråd här på SH övertygade mig sist saken diskuterades.

Förbjud allt!!!!

Det är redan förbjudet att bryta mot trafikreglerna. Problemet är inte mobiltelefonen. Det är föraren som är problemet.

Det du säger, låter inte så lite som vapenlobbyisternas ständiga mantra:

Det är inte vapnet i sig som är farligt, det är handen som håller det...

I sann USA-anda ren BS om du frågar mig.

Inga vapen - inga (iaf färre) mord.

Nu provar vi på mobiltelefoner:

Inga mobilsamtal bakom ratten - inga (iaf färre) antal olyckor.

Ok?

Problemet är inte telefonen i sig. Eller att inte ha 110% uppmärksamhet på körningen när man kör bil. Utan det är den sekund som man släpper på uppmärksamheten samtidigt som det händer något oförutsett. Om det då beror på att man fipplar med satelitnavigatorn, byter låt på stereon, käkar en burgare, räcker en servett åt snorisarna i baksätet eller snackar i telefon kvittar.

Det du säger, låter inte så lite som vapenlobbyisternas ständiga mantra:

Det är inte vapnet i sig som är farligt, det är handen som håller det...

I sann USA-anda ren BS om du frågar mig.

Inga vapen - inga (iaf färre) mord.

Ok?

I kombination med Vägverkets idé att om man bara sänker hastighetsgränserna tillräckligt mycket så blir allt bra, så funkar det kanske. Alla sitter tysta i en stillastående ändlös kö.

Ok?

Inte ok. Färre döskallar bakom ratten däremot skulle göra susen. Jag med fler kör gallant trots att vi snackar i mobil. Har undanmanövrerat rådjur och grävling, tvärstannat för utsvängande dårar från konsum hemmesta, mm pratandes i lurn. Inga probbs.

Hade mitt huvud däremot ersatts av en kronärtskocka i samma situationer så hade problematiken tätnat.

Inte ok. Färre döskallar bakom ratten däremot skulle göra susen. Jag med fler kör gallant trots att vi snackar i mobil. Har undanmanövrerat rådjur och grävling, tvärstannat för utsvängande dårar från konsum hemmesta, mm pratandes i lurn. Inga probbs.

Hade mitt huvud däremot ersatts av en kronärtskocka i samma situationer så hade problematiken tätnat.

Ja - och nej!

Vi som KAN köra är FÅ! :D
Du är en.
Jag är en.

Resten, de som har en kronärtskocka till huvud, ska INTE snacka mobil när de kör. :D

Men!!
JAg kan räkna upp massor med andra saker som är ÄNNU farligare bakom ratten, och nej, jag röstade INTE för ett renodlat förbud.
Man kommer ändå inte åt de värsta pladderkärringarna (av bägge kön anm.) ändå.
Och eftersom lagefterlevnad är stösrst hos oss auktoritetstroende goddagspiltar som ändå snusförnuftigt självvalt att inte surra mobbe när vi kör, så blir ett sånt förbud verkningslöst.

I kombination med Vägverkets idé att om man bara sänker hastighetsgränserna tillräckligt mycket så blir allt bra, så funkar det kanske. Alla sitter tysta i en stillastående ändlös kö.

Haha! Touche´

Och det är oxå därför jag INTE röstade för ett förbud (läs föregående kommentar)
JAg är allmänt sett EMOT förbud.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!