Jag röstar "Förbjud mobiltelefoner vid bilkörning"

Mobiltelefon vid bilkörning?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Inte ok. Färre döskallar bakom ratten däremot skulle göra susen. Jag med fler kör gallant trots att vi snackar i mobil. Har undanmanövrerat rådjur och grävling, tvärstannat för utsvängande dårar från konsum hemmesta, mm pratandes i lurn. Inga probbs.

Hade mitt huvud däremot ersatts av en kronärtskocka i samma situationer så hade problematiken tätnat.

En del bilister verkar reduceras till kronärtskockor just i det ögonblick telefånjäveln ringer. Vafan pratar alla om när dom sitter i sina bilar?? Om man gör det å sitt yrkes vägnar kan jag förstå det. För egen del tycker jag det är skönt att köra bil själv och har ingen telefonlängtan i bilen direkt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska rösta, eftersom jag tycker förbud är en sista utväg. Lite mer ansvarstagande gällande mobil i trafiken kanske vore på sin plats. Men, generellt är ju medeltrafikanten i avsaknad av självkännedom och anser sig bättre än snittet så hur det skulle gå att få till vete fan.

Last edited:
Ja vad ska man säga... Jag använder ju endast Intercom då jag åker MC... men lite synd att begränsa folk.. dock är det ju ganska för det bästa om många råkar ut för olyckor... Men frågar är väll då om de som kan hantera det inser förståndet och slutar och de som inte förstår bara fortsätter att orsaka olyckor..

Jag har för dålig simultanförmåga. Om någon ringer kan jag svara, men jag lyssnar inte.

Många tycker dessutom det är tråkigt att åka länge med mig eftersom jag blir så "borta" när jag kör bil. När jag sätter mig på hojen eller kör bil blir jag så fokuserad på det jag gör att jag inte tar notis om samtal etc.

Detta gjorde det lite krångligt när jag skulle övningsköra på hoj, var inte en gång jag missade vad läraren sade :hihi

Men okej, ibland när det blir långkörningar i norrlands inland händer det att jag kan prata med någon samtidigt. Det är svårt att vara 100% superfokuserad när allt man sett på 3timmar är träd och kanske en renskock.

Edit: För att förtydliga:

Det händer att jag pratar i telefon, men det blir frustrerande för den som pratar med mig eftersom jag inte lyssnar om det uppstår en situation där jag behöver fokus på annat håll (t.ex. en korsning).

Om det blir mycket lägger min hjärna helt enkelt upp en priolista och går efter den. Lyckligtvis hamnar bilkörningen överst.

För mig spelar det ingen roll om folk pratar i telefon. Antagligen blir de lika borta om de pratar med en passagerare, leker med stereon, smetar på läppstift eller pratar med handsfree.

Last edited:
Det du säger, låter inte så lite som vapenlobbyisternas ständiga mantra:

Det är inte vapnet i sig som är farligt, det är handen som håller det...

I sann USA-anda ren BS om du frågar mig.

Inga vapen - inga (iaf färre) mord.

Nu provar vi på mobiltelefoner:

Inga mobilsamtal bakom ratten - inga (iaf färre) antal olyckor.

Ok?

Jag förstår vad du menar men det går inte att jämföra. Det ena är nämligen ett handeldvapen och det andra är en mobiltelefon. Att smsa är en sak, det tycker jag inte ska vara lagligt men det finns ingen anledning till att förbjuda att prata i mobiltelefon.

Ifall vi förbjuder att tala i mobiltelefon så bör vi även: förbjuda samtal i bilen, förbjuda bilstereo, förbjuda manuella reglage till klimatsystemet och förbjuda manuell växellåda. Vi ska inte förbjuda saker för att en tiotusendel av befolkningen är för dumma för att klara av det. I såna fall ska dom bara inte ha körkort. I såna fall så skulle vi förbjuda bilar helt och hållet.

Jag undrar även vad det är för bullshitalternativ att det ska vara okej med handsfree och varför 50% har röstat på det? Det är ju ingen skillnad.

Last edited:
Jag förstår vad du menar men det går inte att jämföra. Det ena är nämligen ett handeldvapen och det andra är en mobiltelefon. Att smsa är en sak, det tycker jag inte ska vara lagligt men det finns ingen anledning till att förbjuda att prata i mobiltelefon.

Ifall vi förbjuder att tala i mobiltelefon så bör vi även: förbjuda samtal i bilen, förbjuda bilstereo, förbjuda manuella reglage till klimatsystemet och förbjuda manuell växellåda. Vi ska inte förbjuda saker för att en tiotusendel av befolkningen är för dumma för att klara av det. I såna fall ska dom bara inte ha körkort. I såna fall så skulle vi förbjuda bilar helt och hållet.

Jag undrar även vad det är för bullshitalternativ att det ska vara okej med handsfree och varför 50% har röstat på det? Det är ju ingen skillnad.

Som jag skrev innan. När folk pratar om något känsligt, eller pikant, och har personen framför sig, då pratar de tyst med varandra. När samma samtal sker över en mobiltelefon så pratas det däremot inte tyst. Därmed är det en skillnad i beteende med telefon och utan i ett samtal.

Att ha någon i bilen, då blir det lättare att tystna en minut för att man hanterar en knivig situation eftersom passageraren är med på ett annat sätt.

Och... Folk är redan dåliga på att använda blinkers och det blir inte bättre av att ha en telefon i handen, så det finns en skillnad.

Förbjud skiten. Alltså helt och hållet! Inte bara i bilen. Det var liksom faktiskt bättre förr. :mad:

/S. Tofil

Håller med dig i huvudsak i allt du säger, men ger själv en öppning för handsfree.
Dubbelmoral javisst.
För jag vet ju att även handsfreesnackare tappar lika mycket fokus på körningen under samtalet.
Men - det är iaf den minst dåliga lösningen i sammanhanget.

Men jag vill som sagt egentligen inte ha ett förbud alls, men NÅN slags reglering behövs uppenbarligen, då t.ex SUV-körande mammor med en hord ungar, pågående samtal i telefonen och en manuell växellåda, högst troligt har nått sitt simultanförmågetak...
Så måste samhället "välja bort" en distraktion åt såna förare, då de själva inte har insikt nog att göra det själva.

Folk vill bara förverkliga sig själva. Om man tjör med handsfri så vill man lagföra att alla andra ska göra detsamma, osv. Sluta bry sig så mycket.
Riskprioriteringen är ett skämt. Visst är det jobbigt om någon pratar i mobilen och dessutom är lite trög men att på 90-väg möta bilar vars förare man inte har en aning om vad de är för ena och stryka varann i 180 med 40 cm mellanrum är helt ok.

Det är risker vi vant oss leva med. Folk dör och skadar sig och det beror till stor el på att vissa är korkade eller/och elaka. Att förbjuda div attribut som mobiler eller nezerilspray är att vifta i luften.

Jag var på väg till Linköping förra veckan. Det var inte alltför mycket trafik på E4:an. Jag har en bil ca 80-100m framför mig. En bit längre fram ser jag en V70 ståendes i vändplatsen mellan körbanorna. Tänkte inte så mycket mer på det. Då jag och framförvarande bil närmar oss vändplatsen kör plötsligt V70:n ut på motorvägen framför oss. Jag ser inget annat än rök och röda bakljus då bilen framför tvärbomsar och precis lyckas väja undan (då pratar vi cm). När jag kör om V70:n sekunder senare så ser jag en tjej som sitter och prata i mobil helt oberört och kan sätta mitt liv på att hon inte har någon aning om vad som just hänt...

Jaa, så borde ju allt vara! Låt alla knarka och supa också! Straffa dem kan vi göra när det smällt. :näsblod

Eller så kan man inse att det ALDRIG går att kontrollera alla som snackar mobil i bilen och istället säga att - det är olagligt ja, men av praktiska skäl tas det bara upp vid tillbud.

sms bör man inte skriva medan man kör. men med att tala i telefon, kan man inte köra med en hand ska man inte köra bil. det är själva samtalet som gör att man inte koncentrerar sig på körningen. så antingen förbjuder man helt eller skippar handsfree

sms bör man inte skriva medan man kör. men med att tala i telefon, kan man inte köra med en hand ska man inte köra bil. det är själva samtalet som gör att man inte koncentrerar sig på körningen. så antingen förbjuder man helt eller skippar handsfree

Eftersom jag inte har en aning om det ställer jag frågan till allvetande SH... :)

Om man oturligt nog fått en arm amputerad, ska då bilen handikappanpassas på något sätt, eller man får köra med en bil helt i standardutförande?

Förväntar mig inte att du, ragge86, sitter inne med svaret, men någon annan kanske vet?

Totalt idiotiskt. Ska man tvunget prata så använd för fan hands-free iaf.

För jag vet ju att även handsfreesnackare tappar lika mycket fokus på körningen under samtalet.

Hur fasen gör rallyförarna då :va Jag förstår vad du menar men jag säger ändå att det är bättre att tala i handsfree än att hålla i själva telefonen då du får bort ett riskmoment, även om man kanske inte fokuserar helt på själva körningen.
Själv brukade jag både äta frukost och läsa dagens tidning när jag åkte till jobbet klockan 05:30 förr om åren, lång och fin motorväg i ca 5 mil och styra med knäna och köra med den "övre periferin". Detta går ju naturligtvis bara om du är kille.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg