Jag röstar "Förbjud mobiltelefoner vid bilkörning"

Mobiltelefon vid bilkörning?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Hoj
Dajtåna trackbike
I går höll det på att går riktigt illa i en rondell. Är på väg genom rondellen och från höger kommer en röd Audi A4 cab, hon tar höger i rondellen och jag kastar mig ut i andra körfältet... Inte många centimetrar till godo..jäfla tur att det inte kom någon till vänster där. Saktar ned och tjejen glider upp bredvid mig med mobiltelefon i högsta hugg...
Gestikulerar vilt men hon ser fan inte ens åt mitt håll...
Glömde regnr, hon är i allfall skyldig mig ett par nya kalsingar!

När ska vi införa mobilförbud i Sverige?

The Fish skrev:
Hon... tjejen.....

Mobilen är lika oskyldig i det här sammanhanget som tonicen är oskyldig till din baksmälla....

Sedan vi flyttade kontoret och jag tvingas upp på Essingeleden varje morgon har jag, vid tre tillfällen, varit på väg att få en bil på benet... Och dessa bilar har en sak gemensamt och det är inte färgen på lacken.
:tuttar
Trots att de är minoritet på vägarna så är de djävlar i mig överrepresenterade i statistiken över bilar som varit på väg att sabba min dag.

Folk kör som krattor. Telefonen gör det kanske värre, men tar man bort den så hittar förare alltid ngt annat att fibbla med. Folk borde fatta att de ska ha uppmärksamheten på bilkörningen och trafiken runt bilen. Men det är inte ett tillräckligt tilltalande koncept.

Last edited:
Helt ärligt, sen jag tog mitt hojkort har jag blivit en betydligt bättre bilförare! Mer uppmärksam på allt och just fibblandet med mobiltelefoner mm är helt nedlagt!

Borde inte alla med någon sorts av körkort gå en uppdaterings kurs då och då?
Små enklar grejor som att blinkers är till för att användas osv....

Helt ärligt, sen jag tog mitt hojkort har jag blivit en betydligt bättre bilförare! Mer uppmärksam på allt och just fibblandet med mobiltelefoner mm är helt nedlagt!

Borde inte alla med någon sorts av körkort gå en uppdaterings kurs då och då?
Små enklar grejor som att blinkers är till för att användas osv....

Blinkers kan man ju inte använda. Lampan slits ju lite vid varje blink och då måste man till sist byta den. :rolleyes:

Ett djupt samtal i bilen med någon passagerare tar lika mycket uppmärksamhet från vägen som ett likartat mobilsamtal. Kan man inte hantera situationen bör man avvakta med diskussionen tills det är säkrare omständigheter. Förbud tror jag inte på när det gäller mobiltelefon.

SMS är en annan femma. Där har jag märkt att folk blir allt mer ouppmärksamma. Kanske är det så att de har köpt en Iphone hela bunten. Tacka vet jag gamla heliga telefoner som man kunde skriva SMS på utan att ta blicken från vägen. Även här bör man använda sitt omdöme att stanna bilen om man inte behärskar att göra två saker samtidigt eller förutsättningarna inte tillåter det.

Höjer man hastighetsgränserna tror jag många kommer att inse sina begränsningar och låta bli telefonen även på motorvägarna.:tummenupp

Ett djupt samtal i bilen med någon passagerare tar lika mycket uppmärksamhet från vägen som ett likartat mobilsamtal. Kan man inte hantera situationen bör man avvakta med diskussionen tills det är säkrare omständigheter. Förbud tror jag inte på när det gäller mobiltelefon.

Japp, det tror jag också. Däremot tycker jag man ska ha handsfree isåfall så man kan ha bägge händerna på ratten när det behövs.

Angående SMS i bilen så har jag hittat en "trevlig" "smått grafisk" video angående det. Varför visas inte sånt här på TV i sverige?
[YOUTUBE-ID]JIqO2IBR8aY[/YOUTUBE-ID]

Ett djupt samtal i bilen med någon passagerare tar lika mycket uppmärksamhet från vägen som ett likartat mobilsamtal.

Man bör ju inte i något fall diskutera sin personliga livskris när man sitter bakom ratten, men en telefon tar dessutom upp en hand som normalt behövs för att framföra fordonet på ett säkert sätt. Eller har alla utom jag handikappsanpassat sina bilar så att man når alla reglage/växelspak med en hand?

Handsfree ser åtminstone till att man har händerna fria, men jag är personligen för ett totalförbud. Även i den lilla håla jag bor i ser jag tillräckligt med incidenter där föraren har telefonen i örat och noll koll på trafiken.
Skulle ni kunna tänka er att snacka i telefon medan ni kör hoj? (om man bortser från vindbruset)

Och bara för att en person är jäkligt duktig på att hålla koll på trafiken och samtidigt jonglera mobilen, betyder det inte att alla är lika duktiga på det. Tillräckligt många är så pass värdelösa på det för att motivera ett förbud.

Jag anser att samtal i mobiltelefon ska vara förbjudet om man inte har handsfree.
Visst. Det finns dom som hävdar att ett engagerat samtal med medpassagerare är lika farligt som att använda mobilen men någonstans måste man ju dra gränsen för vad man kan förbjuda. Man kan ju inte förbjuda folk att prata med varandra liksom. Däremot kan man förbjuda mobilprat utan handfree där man har en hand upptagen med att hålla telefonen.
Vid användning av handsfree är i alla fall båda händerna lediga för att styra fordonet även om uppmärksamheten kanske blir naggad i kanten.

Tester har visat att prat i mobiltelefon utan handsfree gör dig till en lika dålig förare som om du har 0,8 promille ungefär. Och rattfylla är inte OK så varför ska man få sitta och köra med mobilen tryckt mot örat. Dessutom förstår jag inte varför man prompt måste prata i telefon hela tiden. Jag har själv handsfree i bilen men jag undviker ändå att prata i telefon när jag kör av den enkla anledningen att jag blir totalt frånvarande i telefonsamtalet eftersom jag fokuserar på bilkörningen.

Lägg av nu. Vissa människor är slut i skallen bara, så är det. Man löser inget med en massa utterligare förbud.

Om det som vissa säger inte heller spelar någon roll man kör med handsfree utan att det är själva samtalet som distraherar. Då borde man i så fall inte få prata över huvudet taget. Inte heller växla, höra på radion, leta efter skyltar, listan kan göras lång.

Dessa förbaskade undersökningar de håller på med säger inte ett skit. Rå hit med en bil och en lur så ska jag hyvla av den där konbanan klanderfritt.
När man ser på tv hur dessa undersökningar görs (företrädelsevis av mobilmotståndare) så spelar de utvecklingsstörda så fort de kör med mobilen och kör över samtliga koner.

Jag tycker i stället man i så fall kan ha ett simultankapacitetstest på körkortsprovet. Som i flygvapnet fast lite mildare. Då kommer man åt det verkliga problemet men då bli å andra sidan en skara människor krenkta så då försöker man hitta en syndabock, mobilen... och alla människor sitter glosögda i tv-sofforna och sväljer allt med hull och hår.

Folk som sitter och SMSar när de kör är väl ändå farligast? Då kommer ju blicken från vägen och istället koncentreras på displayen. Att folk som snackar i telefonen är väl egentligen inte sån större skillnad som att jämföras med ett vanligt samtal med personen bredvid och hålla högerhanden på vägelspaken?

Folk som sitter och SMSar när de kör är väl ändå farligast? Då kommer ju blicken från vägen och istället koncentreras på displayen. Att folk som snackar i telefonen är väl egentligen inte sån större skillnad som att jämföras med ett vanligt samtal med personen bredvid och hålla högerhanden på vägelspaken?

Jo, fast har du handen på växelspaken kan du ju faktiskt växla. Det kan du inte med mobilen. ;)

Undrar om antalet sålda automatväxlade bilar har ökat sedan mobiltelefonen blev var mans/kvinnas egendom?

Jag tror mig i alla fall ha märkt, att folk blinkar mindre var de ska sedan mobiltelefonerna kom...

Att folk som snackar i telefonen är väl egentligen inte sån större skillnad som att jämföras med ett vanligt samtal med personen bredvid och hålla högerhanden på vägelspaken?

Jo, det är en tämligen stor skillnad.
Människan har en viss mängd perception till godo att lägga på simultana aktiviteter.
Hålla en mobil mot örat, föra en diskussion samtidigt som du använder bilens reglage och spakar på ett manér du normalt inte brukar räcker för att tippa trafikomdömet mer än väl över kanten. Det är inte en fråga om att fysiskt kunna hantera växelspaken och liknande, som många verkar tro. Det handlar om uppmärksamhet och omdöme.

Testar man både med och utan headset och efteråt inte kan reflektera över en uppenbar skillnad måste man lida seriös brist på självinsikt.

Jag har på senare år lagt ner att tala i mobil i både bil och kollektivtrafik av respekt.
Måhända att jag svarar och frågar om det är viktigt. Är det inte viktigt säger jag åt personen i fråga att jag ringer upp. Mobilsamtal av oviktig natur har man klarat sig utan i alla år innan mobiler fanns, och det har gått alldeles utmärkt. Det är inte värt luft i sammanhanget.

Edit:
SMS-delen av resonemanget är ju ett skämt. Ska man behöva förklara för folk att de inte ska SMS'a när de kör bil, då borde man ju samtidigt lyfta frågan om tvångssterilisering och omyndighetsförklaring av lämplig sort.

Last edited:
Jo, fast har du handen på växelspaken kan du ju faktiskt växla. Det kan du inte med mobilen. ;)

Har aldrig varit något problem. Jag snackar ofta i luren när jag kör (inte så ofta i långforden men då mest för att det är ett sånt jävla liv i den).

Men det är ju klart att om man ska sitta med 20 i 2 grepp om ratten konstant och lätt framböjd och nervös framföra fordonet så kan det bli kompikationer.

Har aldrig varit något problem. Jag snackar ofta i luren när jag kör (inte så ofta i långforden men då mest för att det är ett sånt jävla liv i den).

Men det är ju klart att om man ska sitta med 20 i 2 grepp om ratten konstant och lätt framböjd och nervös framföra fordonet så kan det bli kompikationer.

Vilken hand håller du mobilen i?

Vilken hand håller du mobilen i?

Vänster. armbågen i dörren, lätt svampig hållning och högerarmen fri att ratta, växla, fippla med stereon (och i A4:ans fall AC´n för den är så jävla dålig) samt peta, vifta och göra livet surt för eventuell medpassagerare.

Vänster. armbågen i dörren, lätt svampig hållning och högerarmen fri att ratta, växla, fippla med stereon (och i A4:ans fall AC´n för den är så jävla dålig) samt peta, vifta och göra livet surt för eventuell medpassagerare.

Och du tar bort luren från örat och slår ut blinkersen varje gång du byter fil, alternativt svänger?

Och om du håller telefonen med vänster, styr och växlar med höger, då släpper du ratten med den handen medan du växlar?

Visst, man måste ju kanske inte hålla handen på styret hela tiden, men det är ju ganska bra trots allt.

Vad gäller blinkersen så har det räddat mig en hel del gånger på hojen, att folk faktiskt visar var de ska...

Tycker hands-free är en ganska bra uppfinning. :) Men helst försöker jag undvika att prata i telefon överhuvudtaget. Märker att man har uppmärksamheten på ett annat sätt om personen sitter bredvid, jämfört med om man pratar i telefon.

Ett exempel är ju när fjortisar på bussen snackar kärleksliv med kompisen bredvid, då tisslas det och tasslas. Pratar de däremot i telefon, ja då pratar de så att hela bussen hör det.

Och du tar bort luren från örat och slår ut blinkersen varje gång du byter fil, alternativt svänger?

Och om du håller telefonen med vänster, styr och växlar med höger, då släpper du ratten med den handen medan du växlar?

Blinkar alltid. Det är inga problem. Speciellt när blinken sitter på högersidan som i långforden. har för mig att det var så även i BMW. Annars nyper man bara fast den med axeln. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt för folk.
Det är liksom inte så att jag måste stanna bilen och tänka en stund för att föra över telifånen från vänsterörat till det högra... Man bara byter på 0,7 sek. Om detta är ett problem för folk så kanske problemet ligger hos dem och inte på telifånanvändandet. Tycker själv att jag kör bil moget och säkert och har inga skrupler alls.

I nästkommande gubbkombi blir det automat men inte för att främja mobilprat utan för att det är sjukt skönt.

Blinkar alltid. Det är inga problem. Speciellt när blinken sitter på högersidan som i långforden. har för mig att det var så även i BMW. Annars nyper man bara fast den med axeln. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt för folk.
Det är liksom inte så att jag måste stanna bilen och tänka en stund för att föra över telifånen från vänsterörat till det högra... Man bara byter på 0,7 sek. Om detta är ett problem för folk så kanske problemet ligger hos dem och inte på telifånanvändandet. Tycker själv att jag kör bil moget och säkert och har inga skrupler alls.

I nästkommande gubbkombi blir det automat men inte för att främja mobilprat utan för att det är sjukt skönt.

Har man bara tillräckligt god självkännedom om vad man klarar av så går det väl bra för de som kan. :tummenupp Värre är det för de som tror de kan och sedan också gör det... :gnissla

Tack för att du är en av de få kvarvarande bilisterna som blinkar. Du borde fridlysas och sättas upp på FN:s lista över utrotningshotade arter. :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg