Jag mår riktigt illa av detta. :(

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
oFFkeFF skrev:
Poliser ska förhindra brott och utreda brott,

oFFkeFF skrev:
Polisen ska på ett effektivt sätt förhindra brott,
[/QUOTE]

Ja, då är vi överens. Det var ju där jag gav mig in i tråden ursprungligen, när det konstaterades att polisen kunde förhindrat det aktuella brottet.

Men istället för att förhindra det nu begångna bestialiska brottet var poliserna på plats tvungna att ringa chefen och fråga hur man öppnade hölstret. Chefen i sin tur ringde Sig Sauers huvudkontor, (efter att han kollat i polischefsmanualen vad de hade för vapen), men Sig Sauer var stängt i helgen så de stog där och glodde som fån istället. Under tiden släcktes en 15 årings liv, det hade inte hänt om de skjutit förövaren - det kan man aldrig komma ifrån. Just därför tycker jag att de gjorde fel.

Markus skrev:
Nej, det menar jag inte. Det var inte enligt mig en särskilt karakteristisk beskrivning av världens mest effektiva säkerhetsorgan.

Effektiv, säkert. Det är knappast samma sak som att Mossad arbetar med demokratiska principer. Det finns mängder av exempel på palestinier som mördats av Mossad. De var säkert skyldiga till olika brott i många fall men i en rättstat - som Israel säger sig vara - så har alla misstänkta brottslingar rätt till rättegång innan straffet utverkas.

Lite fakta:
http://www.amnesty.org/ailib/aireport/ar98/mde15.htm
http://www.rense.com/general32/ruth.htm

Men det var inte detta tråden handlade om så jag ska inte spåra ur mer.

Markus skrev:
Hur stolt på en skala 1-10 är du över din akademiska utbildning, jag kan bara inte låta bli att fråga... Jag gissar på 8-9, då 10 är maxbetyget. Hoppas den har renderat i någonting mycket värdefullt för dig.

Jag var varken ironisk eller sarkastisk utan ville bara föklara att jag uppfattade Goodtuffs fråga som "akademisk" – alltså att där fanns ett underliggande svar i frågan.

Om du inte har tålamod att argumentera för din sak borde du kanske undvika diskussionsforum – eller?

oFFkeFF skrev:
Ja, Mossad är verkligen superba på konflikthantering..
Svensk velourpolis, jag tackar mer än gärna nej till polis alá baseball-ligan, eller polisen superba hantering av göteborgskravallerna eller som när man sköt ihjäl en psyksjuk man på en ö utanför stockholm, eller hoppar ihjäl Osmo vallo, eller, eller...
Poliser ska förhindra brott och utreda brott, åklagare och domstolar ska utdöma straffen. Polisen ska på ett effektivt sätt förhindra brott, och brottslingar även om de är unga, skräms inte av våld. Dessutom blir det bara precis som i USA eller brasilien, brottslingarna trissar upp det, och till slut har man ett fullskaligt krig istället.

Bra summerat! :musik

Nyteknik skrev:
Om du inte har tålamod att argumentera för din sak borde du kanske undvika diskussionsforum – eller?

Hmmm... Den uppfattningen är du nog ganska ensam om, jag har fört ett gäng debatter här. Men du är väl som sossar i största allmänhet, ser det ni vill se. Om du är helt nöjd med allt i din omgivning och tycker att insatsen var strålande i det aktuella fallet - vad ödslar då du tid på?? Njut av solen eller något. :cool:

Coola Ola skrev:
Effektiv, säkert. Det är knappast samma sak som att Mossad arbetar med demokratiska principer. Det finns mängder av exempel på palestinier som mördats av Mossad. De var säkert skyldiga till olika brott i många fall men i en rättstat - som Israel säger sig vara - så har alla misstänkta brottslingar rätt till rättegång innan straffet utverkas.

Lite fakta:
http://www.amnesty.org/ailib/aireport/ar98/mde15.htm
http://www.rense.com/general32/ruth.htm

Men det var inte detta tråden handlade om så jag ska inte spåra ur mer.

Du har rätt i det du skriver, men jag anser frågan vara mer komplex än så - om man jobbar mot antidemokratiska organisationer så kan man i vissa fall nödgas göra avkall på demokratin själv. Jag vet att det är oerhört kontroversiellt, hett, omdebatterat och svårt. Tyvärr är jag i dåligt sällskap då jag vet att (s) titt som tätt föreslår inskränkningar i demokratin. I Israel är det däremot en annan situation, att "måttliga fysiska påtryckningar" förekommer känner jag till. Det är tråkigt, men jag förstår logiken i det hela.

Jag delar din uppfattning om att diskussionen kanske bör vända tillbaks till ursprungsämnet.

Markus skrev:
Men du är väl som sossar i största allmänhet, ser det ni vill se.

Jaså, socialdemokrater är "i största allmänhet"...vadå?

Jag röstade faktiskt på moderaterna i mina två första val. Sedan blev jag mer medveten om min omvärld och har röstat på folkpartiet de två–tre senaste valen.

Markus skrev:
...att vi måste ha strängare straff - inte för brottslingarnas skull främst utan för oss övriga i samhället.
Undrar bara när det-är-så-synd-om-alla-brottslingar-lobbyn ska fatta detta.

Nyteknik skrev:
Jaså, socialdemokrater är "i största allmänhet"...vadå?

Jag förstår inte riktigt frågan, men jag antar att du undrar vad jag menar. Sossarna väljar vilka problem de vill se, det är det jag menar - och det var det jag skrev. Det är t.ex. ett större "hot mot demokratin" att sd fick c:a 70.000 röster i förra riksdagsvalet än att de själva ägnade sig åt valfusk. Orimilig logik.

Nyteknik skrev:
Jag röstade faktiskt på moderaterna i mina två första val. Sedan blev jag mer medveten om min omvärld och har röstat på folkpartiet de två–tre senaste valen.

Jaha, men du resonerar som en sosse som är nöjd med allt våra arbetarförfäder byggt upp åt oss och eventuell kritik mot detta fantastiska arv skall tystas.

Nyteknik skrev:
Finns det en motsättning mellan hänsyn och resurser till brottsoffer och värdig och effektiv kriminalvård?

:confused:

Ja, det gör det. Men det borde inte göra det. I teorin finns det inte, i praktiken finns det det. Sad but True (bra låt för övrigt :yoparty )

Markus skrev:
Jaha, men du resonerar som en sosse som är nöjd med allt våra arbetarförfäder byggt upp åt oss och eventuell kritik mot detta fantastiska arv skall tystas.
Jag fattar faktiskt inte alls vad du menar. Någon annan med bättre läsförståelse/fantasi som kan hjälpa till?

Markus skrev:
Ja, det gör det. Men det borde inte göra det. I teorin finns det inte, i praktiken finns det det. Sad but True (bra låt för övrigt :yoparty )

Hur ser motsättningen ut som inte gör det möjligt för värdig och effektiv kriminalvård att samexistera med god omsorg för brottsoffer?

Ni får ursäkta mig men att se Nyteknik o Markus diskutera är lite som jag föreställer mig en fotbollsmatch med en blind Zlatan - en jävla massa finter och trix, men aldrig i någon riktig bollkänning.

Mysko svar, mysko frågor och mysko läsförståelse..... och folk säger att JAG är långdragen :)

Ja, då är vi överens. Det var ju där jag gav mig in i tråden ursprungligen, när det konstaterades att polisen kunde förhindrat det aktuella brottet.

Men istället för att förhindra det nu begångna bestialiska brottet var poliserna på plats tvungna att ringa chefen och fråga hur man öppnade hölstret. Chefen i sin tur ringde Sig Sauers huvudkontor, (efter att han kollat i polischefsmanualen vad de hade för vapen), men Sig Sauer var stängt i helgen så de stog där och glodde som fån istället. Under tiden släcktes en 15 årings liv, det hade inte hänt om de skjutit förövaren - det kan man aldrig komma ifrån. Just därför tycker jag att de gjorde fel.[/QUOTE]

Då återstår ju egentligen bara frågan, ska vi ge dessa klåpare till poliser tillgång till ännu större våldsbefogenheter? Vad jag vet är det få poliser som ens vet hur man ska handskas med sina skjutvapen.
Sen är ett gisslandrama något man aldrig kan garantera utgången på, oavsett vapenarsenal eller utbildning. Pappan som var så självsäker på att han klarat av att avväpna grabben, kanske hade gjort så att det blivit ett värre blodbad istället.
Svensk polis ÄR inte sena med att dra vapen och använda dem, bara det att det tack o lov är väldigt sällan de behöver göra det.
Vad gäller i just detta fall är, hade polisen fritt skottfält, hade man fått överblick av lägenheten? Kunde man göra en säker inbrytning? etc..

Nyteknik skrev:
Jag fattar faktiskt inte alls vad du menar. Någon annan med bättre läsförståelse/fantasi som kan hjälpa till?

Var inte så spydig nu, det är ok att vara dyslektiker - skyll det inte på mig bara.

Nyteknik skrev:
Hur ser motsättningen ut som inte gör det möjligt för värdig och effektiv kriminalvård att samexistera med god omsorg för brottsoffer?

Se på vårat samhälle så vet du.

För övrigt har jag börjat lessna på att du väljer ut det du vill svara på respektive inte vill svara på. Var lite konsekvent, annars borde du gå ut i solen igen. :cool:

Chrille skrev:
Ni får ursäkta mig men att se Nyteknik o Markus diskutera är lite som jag föreställer mig en fotbollsmatch med en blind Zlatan - en jävla massa finter och trix, men aldrig i någon riktig bollkänning.

Mysko svar, mysko frågor och mysko läsförståelse..... och folk säger att JAG är långdragen :)

Tjing för Zlatan :tummenupp

valmers skrev:
Undrar bara när det-är-så-synd-om-alla-brottslingar-lobbyn ska fatta detta.

Och när "hårdare straff"-lobbyn ska inse att hårdare straff inte skyddar omvärlden något mer.
Är det färre brott i Kina där man halshugger folk?
Är det färre brott i USA för att man låser in folk på livstid för pizza-stöld?

svar nej.

Färre brott=bättre skydd för oskyldiga. Det har alltså inget att göra med "tycka-synd-om", utan hur man rent ekonomiskt ser till att rätta till "felaktigheter" i samhället.

CorbenDallas skrev:
Den viktiga frågan handlar inte om hur länge ungdomarna ska låsas in, utan istället VARFÖR dom gör som dom gör. Att låsa in nån gör knappast någon sugen på att bli en bra medborgare.

Varför dem gör det finns måånga svar till. Bla grupptryck, för att man ska vara "cool".. tro det eller ej men det är sant och framför allt dålig vänskapskrets.

oFFkeFF skrev:
Och när "hårdare straff"-lobbyn ska inse att hårdare straff inte skyddar omvärlden något mer.
Är det färre brott i Kina där man halshugger folk?
Är det färre brott i USA för att man låser in folk på livstid för pizza-stöld?

svar nej.

Vid en första anblick så ser den jämförelsen faktiskt både relevant och korrekt ut. Jag är dock inte säker på att det är så. Vad exakt är det som skulle motiver människor ytterligare att begå brott, om straffen var t.ex. dubbelt så hårda? Jag får inte ihop det.

Sedan är det ju ett otvivelaktigt faktum att många av de brottslingar som idag grips och döms är tidigare "kända av polisen" och sedan tidigare straffade. Hade de människorna vid föregående dom dömts till t.ex. livstid (ett exempel) så hade ju inte det andra brottet begåtts.

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back