Jag mår riktigt illa av detta. :(

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
eus skrev:
Nej det hade säkert gått utmärkt å knäppa honom med ett skott.
Men vi vi vet inte vid vilken tidpunkt detta var som denna bilden togs?
Det kanske var i tidigt skede?

"Uppfattades som lugn
- Vi utgick från att det skulle ta tid och räknade med att det skulle kunna ta hela helgen."

Det är klart att de skriver "Uppfattades som lugn"... De kan ju inte skriva "Vi uppfattade situationen livsfarlig för flickan, men valde att tabba bort situationen där förövaren visar sig synlig i fönstret flera gånger, utan att neutralisera honom"... blir mer och mer sne var gång jag tänker på det.

Han hade en kriminell bakgrund och ansågs labil och hotade med att skära fingret av flickan om inte fotografen försvann, han hade kniv och han höll henne gissla, många anledningar som talar för att man skulle använt krypskytt. Angående att kulan ändrar riktning; det gör den inte på en bra bit, och flickan stod vid många tillfällen direkt brevid honom, så det hade inte kunnat gå fel. Å andra sidan hade jag blivit förvånad om de faktiskt använt en krypskytt och tagit ner honom, inget man förväntar sig av svensk polis.

Sitta ihjäl en stackars bakbunden knarkare (Osmo Waldo) eller misshandla liggande barn som demonstrerar, det kan man göra, men att knäppa en livsfarlig kille i en gisslansituation gör man inte.

Nä nu brusar jag bara upp. Tror vi har en rätt jäkla kass polisstyrka ibland altså. Ursäkta. Närå, vad vi skulle behöva var ryska insatspoliser i lite utbyte. :3freak

Last edited:
Kay skrev:
Det är klart att de skriver "Uppfattades som lugn"... De kan ju inte skriva "Vi uppfattade situationen livsfarlig för flickan, men valde att tabba bort situationen där förövaren visar sig synlig i fönstret flera gånger, utan att neutralisera honom".
Ok, men situationen på bilden ser ju ganska hetsig ut :rolleyes:
Och flickan står å vinkar åt sina vänner.

eus skrev:

Han står faktiskt o viftar me kniven ganska ofta. Hade förstått argumentet om killen inte hade nåt kriminellt förflutet, hade druckit lite för mkt och visade ångest osv... eller liknande...
Men detta är liksom en ex-con. Han är dömd för knivbrott och misshandel och flera utredningar om våldsbrott pågår.

Fan, 2 prickskyttar, varsin axel... "ett, två, TRE!" skitbra. :mad: :mad: :mad:

Last edited:
eus skrev:

Vad hade du gjort om en galning skrikit åt dig att "vinka nu, annars skär jag halsen av dig"? Vi vet ju fortfarande inte vad som egentligen hände därinne. Det enda vi med säkerhet vet, nu i efterhand, är att de borde plockat ner honom tidigare.

Skalman skrev:
Vi vet ju fortfarande inte vad som egentligen hände därinne. Det enda vi med säkerhet vet, nu i efterhand, är att de borde plockat ner honom tidigare.
Det är väl det jag vill poängtera också, att det är lätt å sitta här å säga vad man ska göra å inte göra.

Gisslandraman kan pågå i flera dygn, att säga att man borde knäppt honom direkt tycker jag är lite hårt.
Men jag är nog lite mesig

Quaya skrev:
Är du dum eller?
Fortsätt och läs min post eller läs den en gång till.

Är det inte dags för lilla du att sluta kalla folk för en massa? Kan du inte lägga tid på att skriva inlägg som folk förstår istället?
Jag kan inte heller tolka ditt inlägg på nåt annat vis.
Vem är det som är dum egentligen?

Kom precis hem från kalas... Min lillasyster gick i tjejens paralellklass, och kände henne..
Min lillasyster konfirmerades igår, och skulle på disko på kvällen men det blev öppet på hennes skola med krisgrupp och grejor istället..
Har inte läst igenom tråden, men killen hade tydligen blivit "kidnappad" av sin jugoslaviske pappa för ett par år sedan men kommit hit till sin svenska mamma igen. Killen pratade därefter inte med sin mamma mer. Men den 15-åriga tjejen försökte hjälpa honom att återta kontakten med mamman..

Blackninja skrev:
Är du polis? SSG? gjort värnplikt ens?? Undrar hur du lärt dig allt om specialstyrkors sätt.... Läst Mcnab eller??

Det finns vapen/ammunition som utan problem (utan att döda, visst risken finns) sätter honom ur spel samt finns det slipade skyttar i detta landet

Jag har aldrig motsatt mig att det skulle gå att skjuta honom, tom jag sätter ett skott i axeln plättlätt på 2-300m med ett prickskyttegevär. Jag har däremot ifrågasatt om det hade varit rätt,dels för risken att han dör, dels för att man genom att skadeskjuta honom försätter flickan i en livsfarlig situation innan poliserna hinner fram. Ovanstående inlägg var bara en reaktion på det naiva i att "sätta ett skott i vardera benet". Det är alltid fruktansvärt lätt att vara efterklok. Vad hade sagts om en identisk situation där flickan och pojken hade promenerat ut och det hade lösts fredligt(vilket ofta är fallet). Skulle de fortfarande ha skjutit honom i förebyggande syfte?

McNabs böcker är dynglitteratur, finns mycket bättre om både SAS, liknande enheter och terrosristbekämpning i allmänhet. Kan tipsa om du vill....

Summa sumarum är
1. En tragedi har hänt och det är väldigt lätt att vara efterklok o kritisera.
Det finns ingen gisslandramelösning som fungerar i alla läge. Jag är övertygad om att polisen gjorde det dom ansåg var rätt.

2. Många av SH.coms medlemmar har åsikter som skjutglada cowboys o har sett för många actionfilmer. Skrämmande...

3. Man kan diskutera polisens agerande fram o tillbaka men det som egentligen är mer intressant är varför en kille som den här överhuvudtaget beträder våra gator o torg i det skick han helt tydligt är i. Han borde ha fått vård för väldigt länge sedan. Han är ju helt tydligt störd.

4. Om man ska skylla på någon, skyll på killens farsa som onekligen verkar bära stor skuld till att han blivit som han blivit.

CorbenDallas skrev:
4. Om man ska skylla på någon, skyll på killens farsa som onekligen verkar bära stor skuld till att han blivit som han blivit.

Bra idé, skjut farsan...

Det är skrämmande hur långt indoktrineringen gått i det här landet, "man vet inte hur det hade gått", "lätt att vara efterklok" osv. Det kan man ju säga om alla tragedier då:

Kumlarymningen
-Man vet inte hur det hade gått med högre stängsel

Estoniakatatrofen
-Man vet inte alls hur det gått om de skruvat dit bogvisiret

Dödsolycka på MC
-Man vet inte alls hur det hade gått om bilen inte körde på honom

B.U.L.L.S.H.I.T stavas det.

Vi vet visst att om polisen hade skjutit huvudet av gisslantagaren så hade flickan varit vid liv - och han hade inte varit det.

EDIT: Kumlarymningen var visserligen ingen tragedi.

Markus skrev:
Bra idé, skjut farsan...

Det är skrämmande hur långt indoktrineringen gått i det här landet, "man vet inte hur det hade gått", "lätt att vara efterklok" osv. Det kan man ju säga om alla tragedier då:

B.U.L.L.S.H.I.T stavas det.

Vi vet visst att om polisen hade skjutit huvudet av gisslantagaren så hade flickan varit vid liv - och han hade inte varit det.

Är inte det ett logiskt snedsprång Markus. Den så genomindoktrinerade ståndpunkten är "när/om man hade möjlighet att ta ut förrövaren med vapen så hade man inte kunskap om att utgången skulle bli som den blev".

Så det du uppvisar är inget annat än en något mer avhumaniserad form av sk. efterklokhet.

gladh

gladh skrev:
Är inte det ett logiskt snedsprång Markus. Den så genomindoktrinerade ståndpunkten är "när/om man hade möjlighet att ta ut förrövaren med vapen så hade man inte kunskap om att utgången skulle bli som den blev".

Så det du uppvisar är inget annat än en något mer avhumaniserad form av sk. efterklokhet.

gladh

Bättre o riskera idiotens liv istället för gisslans väl??? Hade man skjutit honom och direkt stormat skulle chansena tt han han/kunde skada henne varit minimal.

gladh skrev:
"när/om man hade möjlighet att ta ut förrövaren med vapen så hade man inte kunskap om att utgången skulle bli som den blev".

Men... Då kan man ju i stort sett aldrig kritisera en polisinsats? Med facit i hand så är det naturligtvis lätt att vara efterklok, men det gäller ju överallt i samhället. Om någon inte gillar ett politiskt beslut eftersom det i efterhand visat sig t.ex. skada miljön - ska man inte kritisera det då?

gladh skrev:

gladh

Det här stör mig lite faktiskt, men jag tolkar det som att du anser min "ohumana" åsikt vara att jag värderar människoliv olika mycket - i sådana fall har du rätt. I det här fallet är det flickans liv jag anser mer värt. Ordet humanist används ofta fel enligt mig, mig veterligen så betydet det att man värderar alla männsikor lika högt/lågt - ingen gör det i praktiken. Vissa hymlar med det dock... :7peta

Blackninja skrev:
Bättre o riskera idiotens liv istället för gisslans väl??? Hade man skjutit honom och direkt stormat skulle chansena tt han han/kunde skada henne varit minimal.

Förmodligen, men det man inte hade och inte kunde ha kännedom om är att utgången skulle bli så tragisk som den blev. För handen på hjärtat, hur många sk. gisslansituationer brukar gå såkäpprätt åt helvete som denhär gjorde?
Sen kommer även följdfrågan, som har ställts innan,: Om det är så att man pangar loss vid varje sådan situation som uppkommer, blir det då inte större risk för eskalerat våld vid nästa situation?

gladh

Markus skrev:
Men... Då kan man ju i stort sett aldrig kritisera en polisinsats? Med facit i hand så är det naturligtvis lätt att vara efterklok, men det gäller ju överallt i samhället. Om någon inte gillar ett politiskt beslut eftersom det i efterhand visat sig t.ex. skada miljön - ska man inte kritisera det då?

Det här stör mig lite faktiskt, men jag tolkar det som att du anser min "ohumana" åsikt vara att jag värderar människoliv olika mycket - i sådana fall har du rätt. I det här fallet är det flickans liv jag anser mer värt. Ordet humanist används ofta fel enligt mig, mig veterligen så betydet det att man värderar alla männsikor lika högt/lågt - ingen gör det i praktiken. Vissa hymlar med det dock... :7peta

Fast du uppvisar samma form av efterklohet som du angriper. Bara med ett något råare innehåll.
Visst kan man kritisera polisen i efterhand när man har facit på bordet. "Borde vi inte ha gjort si eller så istället.." Jag anser dock att polisen gjorde så rätt som man kunde utifrån den begränsade information som jag har. Jag tycker dock att det är oerhört tragiskt och kunde jag så skulle jag önska den 15åriga flickans liv åter och att förövaren istället fick ligga och vrida sig med en kniv i magen, eller något liknande passande straff. Men detta är något jag inte funderade på när det pågick. Då hoppades jag bara att man kunde neutralisera situationen som man gör 9 ggr av 10 utan att någon dör eller blir skadad.

Än en gång, att man inte skjöt och detta hände kan inte vara tillräcklig inteckning för att säga att polisen gjorde fel.
Sen tycker jag du beskriver humanismen ganska så bra. Om du anser att jag hycklar så säj det rakt ut istället för att insinuera.

gladh

gladh skrev:
Då hoppades jag bara att man kunde neutralisera situationen som man gör 9 ggr av 10 utan att någon dör eller blir skadad.

Där är skillnaden, jag hoppades att de skulle skjuta honom. Men vi är olika du och jag. Den 10:e gången räcker för mig.

gladh skrev:
Om du anser att jag hycklar så säj det rakt ut istället för att insinuera.

gladh

Nja, jag vet inte om du gör det. Om du anser dig vara humanist och sedan säger att din mamma är mer värd för dig än granntanten eller om du säger att Gandhi var mer värd än Mussolini - då är du ju en hycklare per definition.

Själv anser jag, som sagt, inte alla människor vara lika mycket värda. En del baserar jag på subjektiva, och en del på objektiva uppfattningar.

Ursäkta, om du tog det som en förolämpning - jag skojade lite.

Nu måste jag städa mitt skrivbord och PC, jag får gå hem på fredag - för alltid. Sedan blir det nog sporthoj sommaruppehåll för mig - så sug i dig så länge det varar. :lol

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back