Jag lämnade Hojen på pri-läget under natten - Trasig!

henk82

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
Suzuki
Jag är en nybliven hojägare till en suzuki bandit -600 -99 men hojen har redan rasat ihop:confused: Problemen började redan efter första natten då jag hade ställt soppakranen i "PRI" läget, vilket jag trodde var "OFF" läget på soppakranen. På mina förra moppar var det iaf så..

när jag skulle starta hojen på morgonen så blev det världens förgasarsmäll när den snurra igång, och den gick halvrisigt till jobbet, fick knappt igång den när jag tankade på vägen till jobbet. När jag körde hem den sen på kvällen (jag satte hojen i pri-läget även utanför jobbet) gick den lite bättre, dock ojämnt. Jag körde även sen på natten och då gick den bra ett tag, för att sen dö och jag fick knappt igång den, dock efter 20 min rullstart försök. Dan efter gick den knappt alls, gick på 1-2 cylindrar när jag starta den, och den var omöjlig att få igång knappt.

Jag fattade inte alls vad som var fel på hojen i början, utan kom på det när jag läste instruktionsboken. Fick inte plats med den i ryggsäcken när jag körde hem hojen 60 mil,och förra ägaren posta den senare. Det stod iaf att hojen kunde få motorskador om man lämna den i pri-läget. FIck panik! Blev skitförbannad att inte förra ägaren upplyser om soppa krans funktionen då jag aldrig haft hoj förut.

Jag ringde dinmc som har hand om suzuki hojor, och han sa det bara var att byta motorolja och eventuellt stiften också. Ny har jag bytt motorolja idag, och spilloljan hade blaskig konsistens och stank bensin, säkert en halvliter soppa i oljan el nåt=/ bytte filter och hällde i ny olja, men jag får fan inte igång hojen ens. Varken med choke, rullning, utan choke.

Vad kan ha hänt med den? har den skurit? Är det bara byta stiften?
Varför står det att den kan få motorskador i instruktionsboken medans suzuki säger det är lugnt.

Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp, suger ju att ha köpt hoj precis och det enda man fick var en långfärds semester från Lill-Danmark till Stockholm

Kolla så att inte förgasargummina har hoppat av vid förgasarknallen, då kan den gå men inte bra och stannar ibland.

Du kan definitivt inte anklaga förre ägaren för att inte ha visat hur en soppakran fungerar. Vore jag han skulle jag bli lite smått elak om nån ringde mig o anklagade mig för något sådant. Nu har du ju inte gjort det, men ha det i bakhuvudet bara. :)

Men byt stiften oxå så ska du nog se att den går igång.

Jag tror att du kan vara lugn!
Byt stift så skall det nog gå?

Pri - betyder att du kopplar förbi vaccuumfunktionen på bensinkranen. De flesta suzuki har inte OFF utan har du den på ON eller RES så blir det OFF när du stänger av motorn.....flyttar du däremort kranen till läge PRI så rinner dte rakt igenom.

Jag använder PRI om jag vet att batteriet är på gränsen och jag då vill få fram soppa direkt...inte efter några varv...sedan sätter jag över till ON.

Lycka till!

Trist :( Hoppas du får ordning på hojjen!

// Erik

Hur går det?

Motorskada kan uppstå om det ligger och flyter bensin ovanpå en kolv som går upp i kompressionsläge när du startar hojen. Blir en oerhörd belastning för kolv, stake och vev.
Motorskada kan också uppstå om motoroljan är utspädd med bensin och man kör med detta. Smörjningen av lager kan då bli otillräcklig.

Motorskada kan uppstå om det ligger och flyter bensin ovanpå en kolv som går upp i kompressionsläge när du startar hojen. Blir en oerhörd belastning för kolv, stake och vev.
Motorskada kan också uppstå om motoroljan är utspädd med bensin och man kör med detta. Smörjningen av lager kan då bli otillräcklig.

En fundering bara:
Borde inte bensinen bara flöda över i förgasarna och ut på backen genom evakueringshålen..?
Så enligt min teori så borde inte bensinen komma in i cyllarna alls.

En fundering bara:
Borde inte bensinen bara flöda över i förgasarna och ut på backen genom evakueringshålen..?
Så enligt min teori så borde inte bensinen komma in i cyllarna alls.

Hur förklarar du då att motorn kan fyllas på med bensin med utspädd olja som följd?
Så nog kan bensinen rinna in genom insugsventil och vidare ner i motorn.

Min gamla surgixxer går inte alls om inte vredet står på PRI (eller RES, men det är väl reserven?)

Hojen är igång och går riktigt fint sen igår:) Det var stiften som behövde bytas som många tipsade om här på forumet.
När jag fick loss dom gamla stiften så var dom allldeles svarta av olja och sot, det sista stiftet fick jag inte loss av nån anledning(rund gänga) så det fick sitta kvar.

Inga motorskador verkar ha uppstått då den går bättre än när jag köpte den nu :yoparty

Hinken: Jag kan garantera dig om att det kan rinna bensin in i motorn via Pri-läget, min motor rymmer 3,3 liter olja men när jag tömde den så var det säkert 4-4.5 liter utspädd olja och soppa som rann ut.

Skönt med begränsade skador iaf :tummenupp

Hade det varit min hoj hade motorn med all säkerhet sprängts eller liknande :)

Hur förklarar du då att motorn kan fyllas på med bensin med utspädd olja som följd?
Så nog kan bensinen rinna in genom insugsventil och vidare ner i motorn.

Ja, det var just det som var min fråga..

Men det var snält av dig att förtydliga detta.:såjaponken

Hojen är igång och går riktigt fint sen igår:) Det var stiften som behövde bytas som många tipsade om här på forumet.
När jag fick loss dom gamla stiften så var dom allldeles svarta av olja och sot, det sista stiftet fick jag inte loss av nån anledning(rund gänga) så det fick sitta kvar.

Hade jag vart dig så hade jag nog lagt lite krut på att försöka byta det sista stiftet också om dom andra va så illa åtgångna.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back