Jag kuggade första uppkörningen!

Klarade uppkörningen på första försöket?


  • Antal röstningar
    0
Jag bommade vänstersväng på landsväg. Surt att man failar på en sak som ingen i hela sverige efterlever men visst vill de så gör de.
 
Är där inga bilar kan man ju göra så. Men med mycket trafik så är det säkrast att köra och vända så du får en högersväng istället. Det är så dom vill att man ska göra.

det var intressant att få veta...faktiskt för när man pluggar mcteorin dyker det upp frågor om just det och jag valde att svara just det du skrev att man åker å vänder(bilden visar att det kommer bilar överallt typ) för å göra en högersväng istället och det svaret var helt fel:död
man ska visa tecken i god tid för bakomvarande trafik och placera sig som vanligt vid mittlinjen och svänga när det blir fritt........

så där ser man att teorin säger A men i praktiken ÄR det B som gäller.....det ska jag hålla i minnet:)
 
står det inte att man ska svänga höger för att sedan köra rakt över vägen ist för att placera sig i mitten och bli påkörd bakifrån/framifrån. Själv skulle jag aldrig stanna och vänta på mittlinjen efter 90 väg.
 
Jag och min körlärare diskuterade saken idag på lektion nr 4.
Han sa att vid mycket trafik blinkar man in till vägrenen strax innan och släpper förbi bakomvarande fordon, för att sedan göra svängen.

Alternativet att åka och vända funkar också... men ställa sig på mittlinjen när 50 bilar blåser om både högt och lågt i 90 knyck är nog ingen "hit".
 
Klarade första (A1), kuggade andra (A-begränsad) men fick revansch månaden efter. Två månader efter tog jag B kortet.
 
Missade också första på snabba inbromsningen, 90. Var väl, såhär i efterhand, sisådär-rättvist; han tyckte att jag bromsade för lite och pekade på killen bredvid mig som gjorde samma sak som mig .... Med ABS-bromsar. Som inte jag hade. Jojo, svårt att bromsa som en idiot om man vet att framhjulet inte låser sig. Fick ett försök till och när det inte var bra nog (lyfte bakhjulet :D) så blev det kugg.

Klarade det gången efter, 3-4 dagar senare. Annan förättare då. Kan tilläggas att jag satte ner foten 2 gånger på lågfarten, fick göra högfart + bromsprov och sen åka tillbaka för att klara lågfart, vilket jag gjorde på första försöket. Nervositet är en bitch.

Jag Lyfte bakhjulet 2dm enl åskådare och fick godkänt prov så det beror nog på inspektören om det är ok eller ej.
 
klarade uppkörningen på första men satte ner benet 2 gånger på lågfart med motrstopp båda gånger :gnissla, snacka om lack jag blev men uppkörningsgubben sa att det är ok bara för det blåser mycket o hojen e luftkyld så blir den snabbt kall (ok lyssna inte på va han sa trodde de gick åt skogen) sen var det högfart broms o trafif o var först hem med nytaget kort.
 
Jag "körde upp" fyra gånger.

Första gången glömde jag leg = åka hem igen.

Andra gången körde jag 90 på 70 sträcka och missade en stoppskylt.

Tredje gången glömde jag regbeviset som man måste ha som bevisar att hojen är 750cc och uppåt osv. Fick dock köra lågfarten ( typ på nåder )med en schysst killes körskolehoj men bromsade upp den på framhjulet:gnissla

Fjärde gången undrade de var min "handledare" var någonstans när de kom ut men jag körde fakking flawless och fick min lapp.

Övningskörde en hel del ensam, om det nu kan glädja någon:rolleyes:
 
Jag har kört upp 5 gånger för 3 olika körkort. men tung mc gick på första:)
 
Är väl förmodlingen inte den första som missade första gången.

Lite surt att polaren jag skulle låna hoj av varit iväg o rest, så hann bara köra lite igår kväll med den hojen. Så man var ju inte så van vid den på körningen idag.

Har väl lite tur som bor här nere runt Kalmar, Ny tid om 3 veckor.

Jag kuggade mig också på min första uppkörning - alla förutsättningar var kalas. Fick dock ny uppkörningstid så tidigt som dagen efter. Det var riktigt skitväder, men jag klarade mig utan några som helst problem. Måste väl varit någon mental blockering som satte in den där första gången. Lycka till nästa gång!
 
står det inte att man ska svänga höger för att sedan köra rakt över vägen ist för att placera sig i mitten och bli påkörd bakifrån/framifrån. Själv skulle jag aldrig stanna och vänta på mittlinjen efter 90 väg.

japp det är ett alternativ också som jag faktiskt också testade att ta på testprovet och det var också fel.....:död

Jag och min körlärare diskuterade saken idag på lektion nr 4.
Han sa att vid mycket trafik blinkar man in till vägrenen strax innan och släpper förbi bakomvarande fordon, för att sedan göra svängen.

Alternativet att åka och vända funkar också... men ställa sig på mittlinjen när 50 bilar blåser om både högt och lågt i 90 knyck är nog ingen "hit".

hahahaa det fanns också på en fråga och det testade jag också att svara och fick dyngfel på det!jag provade alla varianter UTOM det rätta, fick kolla upp det med läraren :O
men som sagt teori och praktik är två vitt skilda saker så inte undra på om man blir snurrig:va
men jag väljer GÄRNA att åka å vända nåstans än som du säger stå mitt i infernot:död
 
Last edited:
Jag kuggade mig också på min första uppkörning - alla förutsättningar var kalas. Fick dock ny uppkörningstid så tidigt som dagen efter. Det var riktigt skitväder, men jag klarade mig utan några som helst problem. Måste väl varit någon mental blockering som satte in den där första gången. Lycka till nästa gång!

Mental blockering... no shit :P Kände hur hjärtat pulserade genom alla skydden! :P Tänk om allt kunde gått som kvälen innan bara. haha
 
låste bromsarna i 90 två gånger, fick ändå godkänt, släppte upp andra gången för att kunna bromsa mer effektivt, det dög tydligen. Hade världens trevligaste och rättvisaste uppkörningskontrolant =)
 
Hade tre prover som jag kunde kugga på när jag körde upp, då jag fick köra upp för bil och hoj på samma dag.

Snacka om att det var som att sitta på nålar när jag hade klarat uppkörning för bilen och hinderbanan för hojen och bara hade körprovet kvar...
 
Satte ner fot i lågfart, låst däck i högfart, tittade inte upp vid inbromsning, missade en avfart i en rondell men nog fan gick man igenom för de :)

Sen tog jag med mig fel regbevis till hojen men de gick bra de med :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top