Jag kuggade första uppkörningen!

Klarade uppkörningen på första försöket?


  • Antal röstningar
    0
Bröt mot väjningsplikt dock var det lite otydligt... skåpbil framför mig som körde utan att släppa fram den andra och jag haka på bakom så den mötande (som jag ej kunde se tack vare skåpbilen) var tvungen att tvärnita.

Trevlig tjej hade jag som inspektör från vv och då allt annat flöt på bra så klara jag mig på första :-)
 
Klarade både bil och MC på första.

Vad gäller vänstersväng så känns det lite som de ändrat inställningen.
När jag tog med bil så skulle man stanna vid vägkanten och svänga när det inte var trafik, alternativt svänga höger å vända, eller om det inte gick, fortsätta framåt och göra den manövern, köra tillbaka och göra en högersväng.

Nu fick jag höra "stanna ALDRIG" på landsväg (ens efter vägkanten).
Dessutom så lät det som att så fort man har möte, eller nån bakom, nästan oavsett hur långt bort de är så skulle man fortsätta framåt och vända.. "du kan ju vurpa när du gör svängen, och då kanske de inte hinner stanna även om de är långt bort när du börjar svänga".. typ..
 
Kuggade första A1-försöket på grund utav en dålig bromsning, och kuggade också första A-försöket ett par år senare eftersom körinspektören tyckte att min körning bara var ett "skådespel" eftersom jag körde så grymt lugnt (vilket jag också gjorde). Han sa åt mig att komma tillbaka när jag kunde visa hur jag egentligen körde.



hah exakt samma här!:yoparty man kunde ju tycka att det bara var att åka dit och få lappen till A-begränsad, men ICKE!
 
När jag körde upp så råkade handledaren (som för övrigt var en riktigt skön snubbe) säga fel åt mig så vi hamnade på e18 istället för e4. Men det gick bra ändå
 
Just det, min kontrollant guidade in mig i en fakkin skog och efter tre minuter somnade aset och jag hade ingen aning vart jag var eller vart jag skulle...

Så går det när man kör som en kärring antar jag...
 
Just det, min kontrollant guidade in mig i en fakkin skog och efter tre minuter somnade aset och jag hade ingen aning vart jag var eller vart jag skulle...

Så går det när man kör som en kärring antar jag...

hahaha :D
 
Satte ner fot i lågfart, låst däck i högfart, tittade inte upp vid inbromsning, missade en avfart i en rondell men nog fan gick man igenom för de :)

Sen tog jag med mig fel regbevis till hojen men de gick bra de med :tummenupp

de måste fan varit en riktig "once in a lifetime" moment:arsele

själv välte man (snarare tippade över) en kon i högfarts banan:brinnerup

fick en ny tid 2 veckor senare o då satt allt:banana
 
Jag har kuggat en gång om nu sanningen ska fram, det svider - så jag förstår dig TS....


Jag skulle göra en säkerhetskontroll på lastbil och gjorde den fast med "ett oflyt i kontrollen" så jag blev underkänd.
Jag råkade gå tillbaka bara för att kolla däckmönstren på vänster sidan bara. Det flöt inte på bra då ansåg han.

Det räckte med att komma tillbaka och göra säkerhetskontrollen veckan därpå.

Annars har jag klarat alla på första försöket: A B C D E, men inte A1. Hade inte råd på den tiden.
 
Jag tog tung-mc kortet på första, även om jag fick motorstopp på lågfarten, svängde lite mycket och skulle gasa lite för att klara den men var lite snabb med koppling och dålig gas = kärringstopp, men fick igång den igen utan att sätta ner foten och körde klart :)

Så det sa han inget om, därimot tyckte han att jag var lite långsam in i högfartsbanan, trots att jag kollade på hastighetsmätaren som låg på runt 52 när jag kom in, och man gasar ju igenom banan så jag förstår inte, han mätte inte eller något men tyckte det såg ut som jag kom in i 45 - 46 km/h... men han lät mig göra ett nytt försök och då var jag inte långsam iaf :)

Därimot missade jag bilen första gången (gjorde vändningen på en bussvändplats, missade skylten att bara bussar fick vända där) och det var inget roligt, tog 3 månader på ny tid...:död
 
Jag missade min första uppkörning med. Var väl nervös som man ska vara. Klarade manöverprovet med glans (mycket träning där)! Trafikkörningen kom jag till en järnvägsöverfart (aldrig något tåg aldrig aldrig aldrig) så klart så var det ett på g när jag kom med hojen, kollade aldrig lamporna utan hörde det när jag var jämnsides! Så kan det vara!
 
Jag missade också första...

En riktigt militär-"stajl" förättare (eller vad fan de nu kallas) pekade med hela handen och såg sur ut, tror alla blev lite skrajja redan vid presentationen!

Jag hade lärt in mig en teknik där jag för att "sejfa" sket i att bromsa med bakbromsen (hade bra koll på frammen). Dock missade jag på uppkörningen att "fejka" detta (nervositet), jag glömde alltså att ens sätta foten på bromsen! Fuck va korkat särskillt när jag nästan "nejlade" resten... :huvet

Edit: Glömde nästan en detalj i detta

Han var faktiskt ganska shyst för när det var dags för inbromsningarna så fick jag köra 50 bromsningen, då han frågade:

han - "hur tyckte du det där gick"

jag - "hyfsat, kanske kunde tryckt till lite hårdare"

han - "okej, kör 70 och den här gången så bromsar du så som tillverkaren menat att man skall bromsa med cykeln"....

jag - "okej" (tankebubbla: vad fan menar han med det????.. öööhhhh.. äh han bara trixar, jag kör på!)

Men ingen annan som körde upp den dagen gick heller vidare till trafiken och med tanke på hur de körde så var jag inte sämst i allafall! ;)

Andra uppkörningen kunde vilket jon som helst ha klarat sig tror jag, världens snällaste och trevligaste förättare, men eftersom jag denna gång inte missade något nämnvärt så hade det troligen inte haft någon betydelse.

Men underskatta inte vikten av första intrycket av förättaren eftersom det lätt påverkar nervositeten och den i sin tur påverkar din körning!
 
Last edited:
Jag erkänner... jag missade 2ggr.
Båda gångerna jag missade så regnade det utav bara själv f*n, första uppkörningen körde jag på första konen efter själva undanmanövern 2ggr så det blev tack o hej.
Andra gången så klarade jag inte högfartsbromsningar, det var bara dom med ABS på hojarna som gjorde det, det var blött då kan jag lova!
3:e gången så fick jag samma förrättare som i andra provet men han var som en helt annan person och sa efter manöverprovet "Varför gjorde du inte så sist...."
På landsvägen gjorde jag en tabbe och det vara att jag slog av lyset istället för att slå på det, men efter körningen sa han bara misstag gör alla och räckte fram handen och godkände mig :)
 
Jag klarade det på första försöket. Men inspektören sa att det var stolpe in..

Välte en kon i högfarten, gjorde om och det gick bra. Men trafiken gick sådär. Han tyckte jag tittade för mycket! Men men...jag klarade det och nu börjar den riktiga övningskörningen.
 
Klanteri på lågfarten... Inspektören föreslog att jag skulle gå på högfart och därefter bromsproven. Efter dom fick jag köra om lågfartsprovet igen, vilket gick galant...liksom resten av uppkörningen. Klarade mig på första.
 
Kuggade min första uppkörning den 27 Augusti för några veckor sedan. Min manöverbana gick totalt klockrent och vi gav oss ut på Bulten. Allt kändes helt galet bra och vi körde tillbaka mot Tullinge. När jag kliver av är jag säker på att jag klarat det, men icke sa nicke. Jag har kört för mesigt på Bulten i kurvorna? WHAT??? För mesigt??? Jag saktade in vid grustaget för att jag hade åkt där precis innan och visste att det var grusigt så in i h-vete. Nahe tydligen ska man inte köra efter förstånd och vara försiktig.
Fick en ny tid i slutet av September men jag gav inte upp utan satt och ringde till vägverket varje halvtimme tills dom gav mig en ny till den 29 Augusti och då jävlars tänkte jag inte köra nån meskörning så då ökade jag upp hastigheten och låg mellan 70km/h och 80km/h under hela uppkörningen på landsvägen. Fick även köra grusväg och där höll jag väl mellan 40km/h och 65km/h...då tyckte denna vägverkskille istället att jag va lite väl modig och ville att jag skulle lugna ner mig i fortsättningen.
Fick dock kortet med kommentaren att landsvägskörningen såg riktigt säker och bra ut.

:Bugar
 
@PippiT vem var kontrollant vid dit första försök, körde ju upp på 1115 efter att du missat, du skulle köra upp då dagen efter.

Själv hade jag en riktig skön lirare som snackade mycket och "såg mellan fingrarna" på krypen och coachade fram en bra. Högfart och broms inga problem, antar att han ville ut efter att ha harvat på krypen. Sen körde vi ner över pålamalm och in på bulten, hundra meter senare fick jag vända och dra tillbaka. Helt klart skumt enligt mig, ingen grus, inga villaområden etc...Antar att lunchen hägrade;)

Hursom, personligen tror jag att om det går att "krypa under skinnet" på inspektörn blir det lättare, kanske inte självklart att det leder till kortet men underlättade för mig ngt enormt att kunna gaffla lite mellan momenten och snacka allmänna saker också.

/c
 
Kuggade första A1-försöket på grund utav en dålig bromsning, och kuggade också första A-försöket ett par år senare eftersom körinspektören tyckte att min körning bara var ett "skådespel" eftersom jag körde så grymt lugnt (vilket jag också gjorde). Han sa åt mig att komma tillbaka när jag kunde visa hur jag egentligen körde.

missade min första med kommentaren "så kör du inte, släpper jag ut dig nu kommer du inte hem ikväll" efter att hon hade sett oss leka lite innan vi körde testet.

men jag tog det på andra försöket..
 
Hmm, jag körde ju upp 11:15 den 27 och klarade det den 29.
Minns fan inte vad han hette som jag körde upp för först...o ojag kastade det pappret för jag va så förbannad. ;)
Men alltså han va ju asskön när vi gjorde manöverprovet så personkemin verkade stämma först. Jaja, shit happens. :)

@PippiT vem var kontrollant vid dit första försök, körde ju upp på 1115 efter att du missat, du skulle köra upp då dagen efter.

Själv hade jag en riktig skön lirare som snackade mycket och "såg mellan fingrarna" på krypen och coachade fram en bra. Högfart och broms inga problem, antar att han ville ut efter att ha harvat på krypen. Sen körde vi ner över pålamalm och in på bulten, hundra meter senare fick jag vända och dra tillbaka. Helt klart skumt enligt mig, ingen grus, inga villaområden etc...Antar att lunchen hägrade;)

Hursom, personligen tror jag att om det går att "krypa under skinnet" på inspektörn blir det lättare, kanske inte självklart att det leder till kortet men underlättade för mig ngt enormt att kunna gaffla lite mellan momenten och snacka allmänna saker också.

/c
 
@PippiT Ah javisst fan, jag träffade ju dig den 29e på lördagen när jag kom tillbaka till Håga innan du drog, så var det..Själv hade jag en äldre man med skägg, skön som fan. Nåja det är history, nu är det ju klart så att säga!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top