Jag kuggade första uppkörningen!

Klarade uppkörningen på första försöket?


  • Antal röstningar
    0

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Vassmolösa
Hoj
1997, Husqvarna TE610
Är väl förmodlingen inte den första som missade första gången.

Lite surt att polaren jag skulle låna hoj av varit iväg o rest, så hann bara köra lite igår kväll med den hojen. Så man var ju inte så van vid den på körningen idag.

Har väl lite tur som bor här nere runt Kalmar, Ny tid om 3 veckor.
 
Last edited:
Är väl förmodlingen inte den första som missade första gången.

Lite surt att polaren jag skulle låna hoj av varit iväg o rest, så hann bara köra lite igår kväll med den hojen. Så man var ju inte så van vid den på körningen idag.

Bin there, done that. Lycka till nästa gång.
 
Vad hände då om jag får fråga? Låter banalt men jag hade en gris, riktigt otrevlig och dryg j*vel. Jag ringde Vägverket och klagade, nästa gång jag kom hade jag fått en ny, snygg var han också så det var extra kul att köra upp då. Och jag fick lappen förstås. =)


Nja, lite "bitterfitta" var de väl så där kanske.. men visst, första gången jag körde högfart med den hojen, så kom man in lite fort mot vändningen, så det blev inget flyt runt där, blev väl ltie ryckig körning.. såg även att bromstekniken var dålig nu.. höll inte upp blicken tillräckligt.
 
När jag körde upp för A1 så kuggade jag första gången pga att vv-gubben inte såg att jag kollade i korsningarna. Jag vred alltså för lite på huvudet, trots att jag såg hela trafiksituationen.

Fick tid dagen efter, med samma snubbe. Inga problem.
 
Kuggade första A1-försöket på grund utav en dålig bromsning, och kuggade också första A-försöket ett par år senare eftersom körinspektören tyckte att min körning bara var ett "skådespel" eftersom jag körde så grymt lugnt (vilket jag också gjorde). Han sa åt mig att komma tillbaka när jag kunde visa hur jag egentligen körde.
 
Klantade mig som bara den på manöverprovet den 15 oktober förra året. Jag låste framhjulet under den hårda inbromsningen i 90. Flög av i cirka 60 km/h. Om jag blev kuggad? Råkuggad!! Om jag var arg? Fly förbannad, på mig själv. :huvet
Fick snällt vänta till den 22 april i år eftersom de stängde för säsongen 2 dagar efter min misslyckade uppkörning samt att lämpet gick ut den 12 april vilket innebar att jag inte fick boka tid då de öppnade några dagar senare för säsongen. Den 16 april fick jag mitt nya lämp och samma dag fick jag en uppkörningstid den 22 april. Jag var tvungen att ta den eftersom teorin gällde bara till den 5 maj. Jag hann köra några timmar på bana men inget i trafik (senaste i trafik var runt den 10 okt). Uppkörningen blev mer en chansning... Som gick finfint. :banana
Idag är jag knasigt nog glad över att jag kuggade!! Jag fick erfara en rejäl vurpa och dessutom så kommer jag förhoppningsvis aldrig att göra om mitt idiotmisstag (tryckte till lite extra med handbromsen efter att ha kramat den :mad:).
 
Jag ramlade i garagesvängen på min första uppkörning. Men fick godkänt i alla fall. :D
 
Klarade min på första försöket efter 3! dagars övning, privat. Hade inte kört moped innan och så... bara testat lite hoj innan.
 
Du fixar det nästa gång:tummenupp. Själv har jag kört upp 3 ggr, och fixat alla. 1987-A lätt MC. 1989- B kort. 1994 A-tung Mc, men då slapp jag teorin. Den gällde sen 1987. Där hade man flyt. Blev 4 körlektioner på körskolan, sen va det fixat. Och alla gångerna, har både bil och mc stått i garaget o väntat. Lycka till. May The Force Be With You.
 
Last edited:
Men nästa gång tar jag dom med storm.. ska nöta in högfartsdelen så mkt det går med hojen jag ska köra upp med.
 
Bättre lycka nästa gång :tummenupp Det kan faktiskt göra mycket om man inte är van vid hojen man kör upp med. Speciellt om typen av hoj är en helt annan än vad man är van vid.

Kuggades också på första försöket för A-kort med begränsning. Missförstod vad inspektören sa i radion :( Men men man ska inte gråta över spilld mjölk :tummenupp
 
Hade en ökänt sträng kontrollant... Men det hade kvittat jag körde som en hussa. Andra gången jag körde upp hade jag samma kontrollant men körde inte som en hussa och klarade uppkörningen. Där med lutar det åt att körningen är mer avgörande än en kontrollant som är ett kötthuvud.

Ursäkter finns det gott om, kör man inte som en hussa så klarar man uppkörningen.

Bara till att bli förbannad på sig själv för sitt dyra misslyckande, hoppa upp på bågen igen och träna som en galning på det momentet man sumpade.
 
Många som varit i din sits, bara att lära av sina tabbar och komma igen!
Hoppas du sätter den nästa gång.

Lycka till!:tummenupp
 
Missade oxå första :mad:

Jag blev underkänd på 70-bromsningen, men godkänd på 90-bromsningen :confused:

Min körlärare var där, och var asförbannad på handledaren. Han tyckte att klarar man 90, borde handledaren förstå att man klarar 70 också.
Jag kan iofs förstå att jag inte blev godkänd på 70, det vinglade alldeles förmycket innan jag stoppade helt. Surt bara att det inte räckte med 90.

Men, ny tid 2 veckor senare, och då gick allt som smort.

Så, det blir nog inga problem för dig, lycka till :tummenupp
 
Bättre lycka nästa gång :tummenupp Det kan faktiskt göra mycket om man inte är van vid hojen man kör upp med. Speciellt om typen av hoj är en helt annan än vad man är van vid.

Kuggades också på första försöket för A-kort med begränsning. Missförstod vad inspektören sa i radion :( Men men man ska inte gråta över spilld mjölk :tummenupp


hehe jo, är ju van vid o köra motarden. Körde 990 i trafik nån timme dagen innan uppkörningen bara. men men, nästa gång så ;) Kommer nog inte vara lika nervös då heller.
 
Jag övningskörde på nån Suzuki 650 av äldre modell c:a 10 lektioner, sen samma dag som jag körde upp fick jag köra en BMW 1200 för första gången, en sån som motorn sticker ut 50cm på varje sida framför benen.

Mer cp hoj har jag aldrig kört, men jag var tvungen för o ta tungt kort, blinkersreglaget var spegelvänt så när jag startade från vägkant blinkade jag höger o körde ut.. 2ggr... MEN som tur gjorde en annan förare samma fel som mig och då insåg läraren att det var hojens "fel" så vi klarade oss båda två :)
 
Missade också första på snabba inbromsningen, 90. Var väl, såhär i efterhand, sisådär-rättvist; han tyckte att jag bromsade för lite och pekade på killen bredvid mig som gjorde samma sak som mig .... Med ABS-bromsar. Som inte jag hade. Jojo, svårt att bromsa som en idiot om man vet att framhjulet inte låser sig. Fick ett försök till och när det inte var bra nog (lyfte bakhjulet :D) så blev det kugg.

Klarade det gången efter, 3-4 dagar senare. Annan förättare då. Kan tilläggas att jag satte ner foten 2 gånger på lågfarten, fick göra högfart + bromsprov och sen åka tillbaka för att klara lågfart, vilket jag gjorde på första försöket. Nervositet är en bitch.
 
körde upp med en asgammal transalp, att rekomendera, tyngdpunkten på de hojarna är så låg att de står upp även om man kliver av, klarade allting efter en timme övningskörning för att bli bekant med hojen.. tog kortet i Rom dock (kalaset kostade 89€ totalt.. eeeeh!)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top