Jag kan bara köra rakt fram...

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Jag har insett att jag bara kan köra rakt fram med min cykel. Med andra ord finns det bara 2 saker att göra. Det ena är att köpa en H-D som är byggd för detta ändamål, att endast gå rakt fram. Det andra är att gå en kurs och lära mig svänga och då tänkte jag lägga en fråga här:

Jag som nybörjare som bara kan köra rakt fram, finns det några bandagar med en handledare så jag kan lära mig att köra utanför motorvägarna?

Då jag bara har halvförsäkring är jag inte skitsugen på att vurpa, gör man det på en sådan kurs eller är det bara andra som gör det?

Tacksam för hjälp!

Du ska gå SMCs Broms och kurvkurs, alla försäkringar gäller och du får mycket bantid med bra instruktörer som berättar de olika övningarna. Gör det NU så kommer du uppleva glädjen med hojåkningen.

Har man någon form av utbildning i ryggen så blir all körning mkt roligare. Så anmäl dig till just SMC kurs innan du säljer, mkt lärorikt!

P.S Även HD åkare brukar vara med på sådana kurser också!

Var ju bara SKITSYND att alla dom kurserna redan vart då. Då får jag ju inte roligt förrän om ett år igen, skall jag sälja cykeln och köpa en båt istället? :huvet

En dum grej som du säkert redan kollat, men du har väl luft i däcken? För lågt däcktryck gör att det blir halvt om halvt omöjligt att svänga, vet flera som åkt omkring med 1,5 i fram utan att veta om det.

Akn78 skrev:
2293529 Var ju bara SKITSYND att alla dom kurserna redan vart då. Då får jag ju inte roligt förrän om ett år igen, skall jag sälja cykeln och köpa en båt istället? :huvet
NEEEEJ det ska du inte, fråga någon på sh som bor nära dig ifall dom inte kan ge dig lite tips.
Läs lite tråda om motstyrning och hur man ska flytta kroppstyngd osv.

Lycka till,...
:pannkyss

Akn78 skrev:
2293529 Var ju bara SKITSYND att alla dom kurserna redan vart då. Då får jag ju inte roligt förrän om ett år igen, skall jag sälja cykeln och köpa en båt istället? :huvet

Näää, sälj den inte. Gå en kursen i vår istället. Det måste jag göra. Jag kan inte heller svänga. :rolleyes:
På mig sitter det mycket i huvudet. Får hjärnsläpp ibland i kurvorna. Måste verkligen gå en sån kurs. :)

Last edited:
Akn78 skrev:

De har det INTE. Finns enligt rycktet platser kvar på Sporthojs-kursen på Gälleråsen den 9 augusti.

Det är väl bara att hänga med när det är åkning från gp finns massa som kan köra hoj på dessa turer

Rakt fram...

Akn78 skrev:

Tja!

Sälj inte hojen. Jag hade en DR600 innan min ER6:a och är väl inte riktigt van att köra i kurvor så snabbt och jag skapar en snygg "fegrand" på mina däck.
Men jag är inte bitter för det, läs om motstyrning, det gjorde jag....är inte specillt mycket bättre nu än innan men Att ta det lungt och fint och träna måste vara det bästa samt en sån där kurs vill jag också gå på (smc).

Lycka till!!

ps sälj inte kattungen:)

RocketQueen skrev:
2293546 Näää, sälj den inte. Gå en kursen i vår istället. Det måste jag göra. Jag kan inte heller svänga. :rolleyes:
På mig sitter det mycket i huvudet. Får hjärnsläpp ibland i kurvorna. Måste verkligen gå en sån kurs. :)

I huvudet ja. Jag håller med om detta. Det gäller bara att lita på cykeln och våga. Jag lärde mig mycket genom att åka med några här på forumet. Såg dom och gjorde likadant. Det funkar för mig. Ska nog ändå gå någon kurs så man blir bäst på vägen :banana

Ju mer man sitter på bettan, ju mer släpper det. :yoparty

Akn78 skrev:
2293475 Jag har insett att jag bara kan köra rakt fram med min cykel. Med andra ord finns det bara 2 saker att göra. Det ena är att köpa en H-D som är byggd för detta ändamål, att endast gå rakt fram. Det andra är att gå en kurs och lära mig svänga och då tänkte jag lägga en fråga här:

Jag som nybörjare som bara kan köra rakt fram, finns det några bandagar med en handledare så jag kan lära mig att köra utanför motorvägarna?

Då jag bara har halvförsäkring är jag inte skitsugen på att vurpa, gör man det på en sådan kurs eller är det bara andra som gör det?

Tacksam för hjälp!

Kom ut till Lycke så ska Martin lära dig att köra :tummenupp
Jag har lycke raceway precis vid mig = perfekta kurvor o inge grus !!!!

du får väl börja köra dragrejsing :yoparty

Gottschalk skrev:
2293748 Kom ut till Lycke så ska Martin lära dig att köra :tummenupp
Jag har lycke raceway precis vid mig = perfekta kurvor o inge grus !!!!

Den är tagen! Lägg ett sms om du skall ut och åka i veckan, jag har semester denna veckan oxå.

Henkebenke skrev:
2293637 I huvudet ja. Jag håller med om detta. Det gäller bara att lita på cykeln och våga. Jag lärde mig mycket genom att åka med några här på forumet. Såg dom och gjorde likadant. Det funkar för mig. Ska nog ändå gå någon kurs så man blir bäst på vägen :banana

Ju mer man sitter på bettan, ju mer släpper det. :yoparty

Ja verkligen!! Det där med att våga... när man gör det emellan åt går det bra men sen fryser man typ innan nån kurva. :brinnerup
Jag är rätt stel men märker att ju mer jag kör desto mer släpper det hela.
Ja, gör det. Det ger nog skitmycket. :)

Åk till en stor parkering eller nåt annat öppet område utan saker ivägen, sen kör du runt runt och tränar nerlägg och placering på hojen. Det gjorde jag och en polare och vips! så hade man gjort sin första knäskrapning, du får också en bra känsla för hur mycket du kan svänga och lägga ner hojen. :tummenupp

Jag tror inte att du svänger så mycket sämre än någon annan här på SH. Snarare så tyder väl ditt påstående på att du kör med insidan och inte går på för hårt i svängarna ute på vägarna.

Gatkörning innebär ju att precis vad som helst kan dyka upp mitt i en sväng:

en grävling, en förvirrad och naken kärring på 90 år, en lastbil på "bresladd", ja kort sagt vad som helst. I det läget så kvittar det hur bra du nu än är att svänga, kärringen (eller gubben) kommer ändå att påverka ditt vägval (dubbelmacka) och du kommer att vara toast.

Däremot är nog en bandag med instruktör otroligt nyttigt och svinkul (jag själv ska ta en sådan). Väl där så kanske man upptäcker att man inte är Rossi men med lite träning så kommer nog utvecklingen även på detta område.

Så oroa dig inte för mycket för att du inte kan svänga utan kör på som du brukar du. Sen om du tar alla svängar i 20 km/h ja då kan man ju börja fundera men det tror jag knappast du gör?

Last edited:
Akn78 skrev:
2293475 Jag har insett att jag bara kan köra rakt fram med min cykel. Med andra ord finns det bara 2 saker att göra. Det ena är att köpa en H-D som är byggd för detta ändamål, att endast gå rakt fram. Det andra är att gå en kurs och lära mig svänga och då tänkte jag lägga en fråga här:

Tacksam för hjälp!

Läs igenom denna! :tummenupp

Twist of the Wrist

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...