Jag körde i ett potthål och då sköt hojen säkringen till "ignition"...

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Hej.

Jag har en gammelgixxer (GSXR1100-87) och har fått ett el-problem...

Jag var ute på en 20-milarunda och efter ca 7 mil körde jag i ett par rejäla potthål. Precis när jag slog i ett potthål så tvärdog hojen.

Det var 10 amp säkringen till tändningen (ignition) som löst ut. Jag bytte säkring och kom en km sedan löste den ut igen. Bytte säkring igen och körde färdigt rundan utan problem (dock fick jag punktering...) :näsblod

Efter ett par dagar när jag fixat däcket så skulle jag ut igen och då löste säkringen ut igen...

Jag har försökt följa sladdar och kablar så gott jag kan men hittar inget avskavt som skulle kunna kortsluta??? :va

Igår tog jag en runda och fick byta säkring 10 ggr på en mil... Det verkar som att den löser ut oftast vid gupp men ett par gånger löste den ut när jag stod still???

Någon här inne som har en teori?

Vänligen

/ Rickar

Du har garanterat en kortslutning någonstans. Varit med om samma sak på en gammal Yamma.
Starta hojen och följ kabelstammen och ryck och kläm, då borde säkringen lösa ut och du kan lokalisera kortslutningsstället. Sätter en krona på att det är under tanken. :)

Leta el fel kan vara spännande. Jag skulle gjort följande: Ta bort kåpor o annat som sitter i vägen, starta sen hojen och låt den stå på tomgång, därefter är det bara att börja pilla ibland kablarna.
Om du har tillgång till ett elschema så är det bra.
Har själv råkat ut för ett likadant problem där ena blinkerslampan lossnat ifrån sockeln och gav exakt samma symptom.

Fram med elschema på hojen och kolla vilka sladdar som går på säkringen!

Du har kortis men inte hela tiden vilket kan göra det lite besvärligare att mäta fram. Du har börjat med det enkla att leta självklara, synliga fel. Nu är det bara att gå vidare. :)

Var kan det blivit klämt så kablar skavts sönder? Plocka av kåpor som är ivägen. Ta isär stammen om det ser ut som den legat i kläm. Har du tur ser du skadan och kan isolera den/de skadade och återställa stammen.

Anslutningar vara dåliga. Ta isär alla kopplingar och syna. Elschemat hjälper dig att hitta rätt.

Med ett nästan 30 år gammalt elsystem kan mycket hända...

Lycka till! :)

Du har garanterat en kortslutning någonstans. Varit med om samma sak på en gammal Yamma.
Starta hojen och följ kabelstammen och ryck och kläm, då borde säkringen lösa ut och du kan lokalisera kortslutningsstället. Sätter en krona på att det är under tanken. :)
Helt rätt, jag vill bara inflika att du ska dra och bråka bestämt, så att du verkligen triggar felet, men bara på så liten del av kabelhärvan som möjligt varje gång, så att du är relativt säker på var felet är. Drar du och sliter alltför mycket påverkas ju mer eller mindre hela kabelhärvan, och då är det svårare att ringa in felet :)

Helt rätt, jag vill bara inflika att du ska dra och bråka bestämt, så att du verkligen triggar felet, men bara på så liten del av kabelhärvan som möjligt varje gång, så att du är relativt säker på var felet är. Drar du och sliter alltför mycket påverkas ju mer eller mindre hela kabelhärvan, och då är det svårare att ringa in felet :)

Förutom att du kan skapa fel som inte fanns tidigare på ett nästan 30 år gammalt elsystem! :tungan

Jag tänker så här, förutom de tidigare svaren. Du sitter ju på sadeln och där kanske det kommer en duns om du inte står upp? Alltså att sadeln kanske pressas mot nått? Långsökt men ett tipps till

Tack för alla tips.

Det ser ut som att jag har ett par timmars el-mek framför mig... :näsblod

Jag återkommer i tråden om jag behöver mer hjälp och när/om jag hittar var felet sitter.

/ Rickar

Kolla samtidigt alla jordpunkter, får styrboxen spelet så kan den dra så mycket ström genom spolen att säkringen får gå in och rädda tändspolens primärlinda.
Har du elchema undersök åt vilka håll/punkter det ska gå sladdar så kan du minimera arbetet. Ett fulknep i felsökningen kan vara att hänga på en rejäl glödlampa (55-80W eller så) istället för säkringen, är man riktigt noga ska man ha både säkring och lampa. Lyser lampan är det kortis! Jag tror dock det är så att lampan är trögare än säkringen så man får ta det lite vackert.

Lycka till!

Dags för liten uppdatering...

Jag har gjort ett par halvhjärtade försök att provocera fram felet men utan resultat :va

Jag tog dig på orden Enkie och jordade upp mina nya Dynatech-tändspolar (när jag monterade dem fick de inte riktigt plats och jag fick bygga ett nytt fäste men jag hade bara aluminium-plattjärn hemma) så nu drog jag en jordkabel från godset till fästet för tändspolen.

Körde en rejäl runda och trodde jag löst problemet eftersom säkringen höll i flera mil. Efter att jag gasat på ordentligt så löste dock säkringen ut. Den löste ut tre ggr till på en km. :näsblod

En liten intressant grej hände dock när jag satte in en ny säkring utan att slå av tändningen... Hojen bak-tände och det small som ett bösseskott ur avgasröret... vad kan det bero på? (Jag tror i.o.f.s. att den går lite fett på 4ans cylinder) Jag kom på att det nog beror på att den drar igenom oförbränd bensin när tändningen lägger av och motorn dras runt av att hojen rullar...

Nu ger jag upp och lämnar in hojen till någon som kan det här med el...

:(

Tillägg... Bytte tillbaka till mina gamla tändspolar idag och körde en mil utan problem...

Kan det vara så att Dynatech-spolarna orsakar problemet???

Turen slutade med att kopplings-slangen small av så jag fick ansiktet fullt av bromsvätska...

/ Rickar

Last edited:
Det verkar som jag debatterar med mig själv här...

... men om någon som är duktig på el har lust att hjälpa mig i mina hemmasnickrade teorier så kom igen...

Idag har jag fixat kopplings-slangen och körde drygt 6 mil med mina "gamla" orgina-ltändspolar... UTAN PROBLEM :va

Kan det vara så att Dynatech-spolarna skjuter säkringen eller är det så enkelt så att jag kommer för nära ramen med någon kabel när jag monterar Dynatech-spolarna... Dynatech-spolarna är ju större än orginal så jag fick ju göra ett specialfäste och då hamnade spolen ganska nära ventilkåpan och sladdarna hamnar på andra ställen än med orginalen.

I vilket fall som helst så verkar det funka idag så jag får väl ha en ficka full med säkringar när jag är ute och kör för säkerhets skull.

/ Rickar

Last edited:
Spolarna kortar säkerligen nånstans, blev då ett jävla fyrverkeri på min när dom kortslöt (utan säkring, skulle bara prova lite....)

Problemet löst (tror jag...)

Har gett upp och plockat bort mina fina dynatech-spolar permanent. Har kört ett antal turer under den senaste månaden problemfritt.

Lite sur dock på att jag inte lyckats lista ut om det är Dynatch-spolarna eller kabeldragningen till dem som är problemet. Nåväl, orginalspolar får det bli...

... någon som vill köpa Dynatechspolar... billigt? :tummenupp

/ Rickar

Du kan ju isolera plattan för tändspolarna med gummi mellan ram och platta och sedan dra fast eländet med buntband.
Gamla tändhattar och tändkablar kan ju också vara boven, speciellt om dynatech ger högre spänning.

Räkna 1 cm / 1000v för att få överslag i luft, på en 400 000 v ledning räcker det med att vara närmare än 4m om man vill bli grillad, förutsatt att man är jordad.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka