Jag hoppar..

Skulle gärna hänga på och hoppa, men får vänta med det lite. Ekonomin är kärv :rolleyes:

Dock rekomenderas Bungy Jump för dom som vill ta ett "lågbudget" alternativ. Helt sjuk känsla att stå på plattformen och kasta sig ut i tomma intet. När marken är så pass "nära" så blir det annorlunda än fallskärm.

Kommer ihåg det jag tänkte precis när jag hoppade över kanten, när jag gjorde mitt första hopp:

"Nu vet jag inte om linan håller förrän jag antingen studsar upp eller slår i vattnet!" :rofl

/edit Innan dess hade jag sagt till instruktören: "Om jag inte hoppar sparkar du ut mig, för jag ÅKER fan inte ner igen!"

Ett tandemhopp kostar här i stan 2200 kr + 600 om man vill ha det filmat.

Jag ska ta mitt cert i sommar, intensivkurs (AFF-kurs) på 1 vecka, 6200 kr i Linköpings Fallskärmsklubb. Samma pris som för vanlig kurs.

Det är en grymt cool känsla, man faller i drygt 200 km/h i knappt 1 minut innan man fäller ut skärmen, sen blir det bara tyst och man glider runt däruppe och tittar... :rock

//Emmi

Emmi skrev:
Ett tandemhopp kostar här i stan 2200 kr + 600 om man vill ha det filmat.

Jag ska ta mitt cert i sommar, intensivkurs (AFF-kurs) på 1 vecka, 6200 kr i Linköpings Fallskärmsklubb. Samma pris som för vanlig kurs.

Det är en grymt cool känsla, man faller i drygt 200 km/h i knappt 1 minut innan man fäller ut skärmen, sen blir det bara tyst och man glider runt däruppe och tittar... :rock

//Emmi

Låter härligt!! Funderar på att ta i cert i sommar. Har några kompisar som hoppar.

MVH Martin

Emmi skrev:

Låter som en annan sport... bortsett från att vi reglerar farten mellan 250 och 80 lite som vi vill, stannar uppe några timmar, tar oss bort från fälten och även åker uppåt... ;)

discus_s.jpg

(Foto: Christian Boysen)

Bikerbitch skrev:
gärna fallskärm i sommar. Finns det fler som är sugna på att hänga med och prova ? Har en tjejkompis som hoppar och jag blev riktigt nyfiken på den känslan som infinner sig när man kastar sig ut från ett plan och svävar i luften. Borde vara snäppet under roadracing och därmed det roligaste man kan göra med kläderna på.

Intresserade?

Gör det BB det är en otroligt häftig upplevelse. Har "bara" hoppat tandem men det räcker långt. G-kraften när man hoppar ut från planet går inte att föreställa sig, du bara kippar efter luft, tänker "shitt vad är det som händer" och magen är uppe vid huvudet. 0 till 200 km/h på några sekunder. Fritt fall ett tag. Sen bromsar man upp (duktig inbromsning, gäller att inte ha lagt remmarna fel runt kulorna) och svävar omkring i luften några minuter. Fantastisk utsikt och kul att sväva omkring som en fågel.

Gjorde det för fem år sen och funderar starkt på att göra om det igen, bland det häftigaste jag gjort. Det kostar några kronor men är värt varenda öre. Hör av dig om du gör slag i saken så är jag nog på.

UrbanTiger skrev:
Dom säger att heroin ger en djävusk kick men jag tror jag skiter i det också :gnissla

Ähh, vaddå`? Ca 1 av 100 blir inte beroende första gången de prövar det. Vem vet, du kan vara den personen så det är ju bara att pröva så du vet eller inte :tummenupp

Om man inte blir beroende av heroin då man provar så tror jag inte det är någon idé för då kan man inte tycka det är så skönt. Man får ju inte något speciellt fysiskt beroende av att bara provat en gång däremot så är det så behagligt så att man gör allt vad man kan för att få känna den känslan igen trots att man vet att det är fruktansvärt farligt att hålla på med.

Det va en som hoppade ihjäl sig i tisdags uppe i Gryttjom.

Jag kan se om jag kan fixa lite mängdrabatter på tandem. Är säker på att jag kan få bra mycket billigare film (syrran filmar) och troligtvis kan jag fixa bra priser på tandemhopp (känner en tandempilot)

Jag skulle väldigt gärna hoppa fallskärm, men inte i sommar..snyft. Nästa sommar hänger jag absolut på..Har ej hoppat förut men tror att det är en jättekick.. En kompis till mej har hoppat o sa direkt vid nedkomst att det va det häftigaste han upplevt.....Nettan

honkiie skrev:
Om man inte blir beroende av heroin då man provar så tror jag inte det är någon idé för då kan man inte tycka det är så skönt. Man får ju inte något speciellt fysiskt beroende av att bara provat en gång däremot så är det så behagligt så att man gör allt vad man kan för att få känna den känslan igen trots att man vet att det är fruktansvärt farligt att hålla på med.

Här har vi en som borde pröva kanske :) Det är bara vad flk har sagt till mig, det är tydligen olika områden i hjärnan som stimuleras och du kan få ditt rus utan att bli beroende. Den mentala biten blir dock beroende efter ett sådant rus antagligen. Eller så ger man fan i det och kn***ar lite istället.

Hinkas skrev:
Gör inte som brorsan bara, första solo hoppet han gjorde efter att ha kört ett gäng tandem hopp. Han drog i snöret, inget hände... drar mer i snöret, inget händer fortfarande.... PANIK!!! Så kom han på att det finns ett reserv snöre också, kaploff så var det en skärm ovanför honom ;)

Inte konstigt inget hände det finns inga snören på en rigg..........

Ingel, det var därute jag hade tänkt hoppa. Fasiken så läskigt!

Vi kan väl samla ihop oss ett litet gäng och hoppa. tror det kostar under 2000:- i gryttjom och sen kanske lite billigare om man är fler.

Jag och brorsan hoppade några sommrar för ett antal år sedan. Var rätt kul. Första 3-4 hoppen var läskiga tyckte jag iallafall, sen blev det roligt. Man får ingen hisnande känsla i magen när man hoppar ur ett flygplan; man färdas redan i ca 200 knyck så när man kliver ut ändrar man bara riktning. Däremot känns det rätt bra när man hoppar ur stillastående objekt tex ballonger. Det jag upplevde som konstigast i början var avsaknaden av någon fast stödpunkt, kan tänka mig att det känns naturligare om man är van att dyka. Höjdskräck är ett mindre problem vid fallskärmshoppning än vid klättring, tycker jag iallafall.
Hur som helst, både jag och brorsan tycker det är roligare att köra hoj, särskilt i skogen, än att hoppa fallskärm. Har alltid tänkt återuppta hoppandet dock när ekonomin tillåter. De flesta som hoppar använder större delen av sina semestrar till det och det bör man nog göra om det ska vara värt det rent ekonomiskt. Det kostar rätt mycket med licenser, försäkringar, ompackningar och inspektioner av skärmarna, klubbavgift osv, per år så man bör göra några hopp per år för att det ska vara värt det om man inte har pengar som gräs.
Alla som får chansen borde testa att hoppa, känslan kan knappast beskrivas i ord (men det gäller väl de flesta känslor) och det är en väldigt social sport. Man får snabbt många nya kompisa samt möjligheter att öva upp sitt ölsinne :fyllisar .

Klippt från www.skydive.se:

Vad kostar det ?
1 st tandemhopp/presentkort 1900 kr
2 eller fler tandemhopp/presentkort 1700 kr
Vardagstandem hopp som utförs på icke röda vardagar (juni - aug) 1600 kr
Videofilmning 700 kr

Helt sjukt kul! :hoppa
/Erika

Snackade med syrran - de är inte längre tilllåtna att rabatera tandemhopp, men hon filmar gratis förutom att ni får betala hennes lift upp + ett VHSband(200 spänn)

Problemet är ju att hon bara kan filma en i taget (kan filma alla inne i planet iofs)
hoppar ni olika ggr kan jag ta och klippa ihop en liten film.
2:a problemet är att hon lever på detta och vill inte filma gratis lördag/söndag då hon har fullt upp med fullt betalande hoppare.

Om ni bestämmer en dag ska jag snacka med henne så hon är beredd på att ge ut MickeIngel-rabatten

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT