Jag hatar vattenfall

Hatar du vattenfall...

• Antal röstningar
    0
anja skrev:
2527711 Men deras faktureringssystem kommer från helvetet. :huvet

Det är sant! SAP R3 är bland det värsta eländet som någonsin skapats!

Tyck synd om dom stackarna som sitter och brottas med det varje dag och får skäll av kunder istället!

HanneZ skrev:
2528022 Antagligen har dom samma fel som försäkringsbolagen, dom fakturerar så himla mycket hela tiden :mad:

De senaste 14 månaderna har elpriset fördubblats. Statliga Vattenfall vältrar sig i övervinster och hotar med uppköp av elbolag. Landets nya regering bör snarast tillsätta en utredning med målet att elpriset ska halveras, skriver 20 elhandlare.

Det är med sorg i hjärtat vi 20 elhandlare (som tillsammans har 1 miljon kunder) konstaterar att elmarknaden inte fungerar på ett rimligt sätt.

Tyskland har elpriserna på några månader gått upp med 15 procent. Detta har fått den tyske energiministern Michael Glos att gå i taket.
Han föreslår ändringar i konkurrenslagen, så att kartellmyndigheten snabbare kan ingripa mot energibolagen. "När oligopol utnyttjar sin marknadsställning måste staten ingripa", har han sagt.

När året är slut kommer Vattenfalls vinst att motsvara ungefär 10 000 kronor per svensk elkund.

Men mycket vill ha mer. I somras gick den statliga energijättens chef Lars G Josefsson ut och sade att han avsåg att minska antalet elhandelsbolag från cirka 120 till 20 stycken. Uppköpshot, med andra hot.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_13690898.asp

juha01 skrev:
2528004 För att? Ett exempel?

Du tror mig inte? :näsblod Jag klistrar in vad jag skickade med epost till vattenfall idag. Det blir lättast så...

"För ca en månad sen låg det fyra kuvert på min hallmatta när jag kom hem. Allting var från vattenfall och jag förstod ingenting. Ringde då kundtjänst som förklarade att posthögen berodde på att ni fakturerat för mycket och att jag en vecka senare skulle få en utbetalning. Jag frågade då om det var vettigt att skicka ut fyra olika kuvert + utbetalningen för det, och om man inte hade kunnat lösa det på något smidigare och mer förståeligt sätt så att kunden slipper ringa kundtjänst för förklaring. Det gick tydligen inte, på grund av ert nya faktureringssystem.

Här om dagen fick jag åter en utbetalning. På den stod det att beloppet inte kunde regleras mot kommande faktura på grund av systembyte. Hur lång tid tar det egentligen att byta system, och varför byter vattenfall till ett system som inte fungerar?

Tog hursomhelst utbetalningarna med mig till Svensk kassaservice, och får där veta att det kostar 30 kronor per utbetalning.

Jag tycker att vattenfall varken visar respekt för sina kunder, sina kunders tid eller sina kunders pengar. Jag vill inte behöva betala avgift till Svensk kassaservice för att Vattenfalls faktureringssystem åter och åter igen inte fungerar som det ska. Inte heller vill jag få sju utskick från vattenfall under en dryg månads tid. Eller håller Vattenfall Svensk kassaservice och Posten med arbete för sina kunders pengar?

Hur är det tänkt att ert faktureringssystem ska fungera? Jag önskar en redogörelse över tidsplan och hur det är tänkt att återbetalning av annullerade fakturor ska göras, annars tänker jag byta till ett elbolag som inte byter sitt (eller skyller på sitt) faktureringssystem hela tiden. "

anja skrev:
2528292

Tog hursomhelst utbetalningarna med mig till Svensk kassaservice, och får där veta att det kostar 30 kronor per utbetalning.

Du skall ALDRIG gå till posten/kassaservice med sådana. Alltid din bank. De gör det gratis.. Iaf min bank SHB gör det gratis för mig.

Biturbo skrev:
2528331 Du skall ALDRIG gå till posten/kassaservice med sådana. Alltid din bank. De gör det gratis.. Iaf min bank SHB gör det gratis för mig.

Banken ligger inte där jag råkade vara.

anja skrev:
2528292 Du tror mig inte? :näsblod Jag klistrar in vad jag skickade med epost till vattenfall idag. Det blir lättast så...

Åååååå... Det är därför det är 25 minuters telefonkö till kundtjänst nuförtiden!

Själv jobbar jag på Vattenfall, så jag borde iaf veta...

Om man ska gnälla på Vattenfall så måste man gnälla på alla elbolag... När elpriset sätts på marknaden så går man efter den dyraste elen som finns... Det kostar ungefär 9 öre i produktionskostnad för vattenkraft, 15 öre för kärnkraft... efter det ska vinst läggas på och skatt... och det är skatten som är så sjukt jävla dyr... Men även om kärnkrft och vattenkraft är billig så trissar elbolage upp priserna... T.ex. om Fortum går upp med elen 10 öre så följer alla andra bolagen med, detta fungerar på samma sätt som bensinskatten... Jag håller med om att elpriserna är sjuka, eller skatten på elpriserna är sjuka... Men just att gnälla speciellt på Vattenfall är fel, det man ska gnälla på hela elmarknaden...

Sen hur Vattenfalls service är, det kan inte jag svara på...

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...