Jag hatar Ejjes!!! (Racerapport Gelleråsen SP)

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Då var andra racet avklarat efter mitt första besök på Gelleråsen utan en enda droppe regn. Har varit där som åskådare fyra ggr tidigare och det har regnat varje gång.

Packade och lämnade hemmet kl 16 i fredags och var för första gången någonsin under min korta RR-karriär på rull på planerad tid.
Strax innan Köping står en äldre man vid sidan av vägen och viftar vid sin bil som stannat. Stannar till och lånar ut mobiltelefonen till honom så han får tag på en bärgare.

Rullar vidare och anländer till Åsen ca 19:15 och packar snabbt ur hojarna för att hinna besikta dom innan dom stänger för dan. Vi var dom sista som besiktade för dagen.
Somnar sedan strax innan midnatt till grannens hårdrock som spelades på hög volym.
Vaknar sedan vid 06:00 av en ko som romar konstant under något som känns som en evighet. Inser att det inte är någon idé att försöka somna om så 07:00 kliver jag upp.

Förarmötet som var kl 08:15 kom färre än hälften av klassens deltagare....

Gick sen ut på första kvalet vilket också var min debut på Gelleråsens bana. (Har för övrigt inte kört en meter på bana sen racet i Falkenberg)
Allt kändes skumt och jag kom inte underfund med banan under hela passet.
Satte en bästa tid på 1:26.

Andra kvalet gick något bättre och jag började hitta flytet ända tills jag blev lite för kaxig och missade totalt i Ejjes vilket resulterade i en liten tur rakt fram i stället för att svänga till höger.
Lyckades i alla fall sänka min tid med ca 3 sekunder till 1:23 vilket räckte till en tionde startplats.

Fick sen fördriva ca: 6,5 timme innan racet startade 17:40.
Fick en halvkass start och fegade ur och slog av lite på gasen in i första kurvan. Hade kvar min tiondeplats dock.
Låg sedan och nosade på Kent, Alicia, Ulf och Carl-Johan som låg och fajtades framför mig. Så fort vi kom ut på rakan så drog dom ifrån. Kom sedan ifatt så fort det började svänga lite igen. Höll på så i ca 10 varv innan ett par varvningar ställde till det lite och jag tappade mark. Låg sedan själv de sista varven och på det sista varvet lyckades jag återige missa in i Ejjes och körde rakt fram igen. Som tur var så var det bara Stefan som låg bakom mig för att varva så han fick en enkel omkörning.
Kom ut igen på banan uta att tappa någon placering och eftersom Patric #52 kraschade så blev det en repris från Falkenberg och jag körde in på en nionde plats återigen.
Sänkte mig ytterligare under racet och fick en bästa tid på 1:21.

Är hyffsat nöjd med helgens race eftersom jag inte kört på länge men den där Ejje måste någon fan ta ett snack med. Gillar inte den kurvan nu och kommer nog fan aldrig att göra det heller.

Helgens omtanke går till Patric som vurpade, krya på dig, och Tingen som fick kliva av direkt efter start. Trist att ha åkt så långt återigen och inte få vara med under racet. Men eftersom du är en glad gottlännig så vet jag att vi får se dig igen på nästa race med hel hoj dock utan ny hästtransport. :)

Summa sumarum så var det en bra helg med fint väder.
Tack till min sambo för bra peppning och sällskap. Samt svåger och svärfar som var på plats och hejjade på.

Aaah här lurar man in dig i RR världen och så piskar du mig på banan. Men vad gör man inte för husfriden?
Du diskar fanimej hela veckan så du vet det :näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...