Jag har vurpat - eftertankens kranka blekhet

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory -15 & KTM SD 1290 GT -17
En härlig söndagsåkning slutade inte som det var tänkt. Sitter och funderar över vad som hände egentligen?

Tog nya offroadhojen o körde lite skog o stig, allt stämmer så fint efter att ha ställt hänget, kvicktyrd o alert, härligt...

Drar ut på en transportsträcka tilll en timmerutkörningsväg, lungt o fint förbi några hus sedan ökar jag tempot. Laddar lite över ett krön o plötsligt händer det, tänker fan jag vurpar! Nu hoj med mer pulver o ett chassi som automatiskt går fortare o oskärpt förare gör att jag ligger mitt på vägen o hojjen med tank o styre nedåt i högerdiket.

Ligger å vägen o det smärtar i benet o i sidan, reser mig upp ser hojen o går ned i diket. Det första som händer är att min fru ringer o ber mig köpa cig på vägen hem, surrealistiskt på nått sätt..

Förklarar att jag just klotat o hon frågar om jag behöver hjälp med transport hem. (Konstigt nog tar hon detta bra då hon ogillar hojåkning pga tidigare dåliga erfarenheter) Får upp hojen ur diket, f-n vad tung en hoj kan vara när den ligger med tanken ned i diket, adrenalinet gör sitt så jag får upp den.

Kollar skadorna på hojen, gaffeln vriden fotpinne o styre deformerat kopplingshandtag o kopplingscylinder + växelpedal skrot, kan dock köra på ettan hem i 30 knyck.
Jag är mörbultad och byxorna ihåliga efter kontakten med gruset, blodet rinner från knät.

Hemma möts jag av en konstigt nog förstående o omtänksam hustru (älskar henne!) som beklagar det som hänt o pysslar om mig. Hon går tom med ut i garaget o inventerar skadorna.

Usch, skriver detta för att dela med mig av upplevelserna och dokumentera händelsen.

Klota var en ny erfarenhet för mig och till er andra ta det coolt då saker o ting kan ändras o hända fortare än man anar. Det enda som behövdes var ett krön, litet ystert hopp o taskig landning med för långa horn utväxta=mycke gas

Dock är jag sugen på att köra mer o bli bättre på att köra offroad/enduro just i skrivande stund, lite lustigt känns det.

Kör försiktigt vänner!
 
Trist att höra, aldrig kul att gå omkull. Hur pass allvarliga är dina skador? behövde du uppsöka sjukhus?
 
jobbigt när de händer o speciellt när de är en ny hoj :(

men alla som kör hoj vet att de inte är en fråga om om utan när man klotar tyvär..
gjorde det själv 2ggr förra ses, men jag kan i alla fall säga att jag aldrig vurpat likadant 2gånger :D
 
Rekommenderar att du besöker läkare snarast bara för att få det dokumenterat om inte annat, jettteviktigt! Desutom kan det handla om ersättning av försäkringsbolag för ärrbildning och lite sånt så ifall det behövs lite girighet för att få dig till sjukan så har du det nu :tummenupp

I övrigt är det bara att beklaga men tur att det verkar gått bra med dig, leksaker går alltid att ersätta.
 
Lektion 1.

Kör aldrig ensam. speciellt om du kör grusväg, eller stigar, då dessa ofta är väldigt glest trafikerade. Man kan bli liggande i diket rätt länge utan att någon hittar en.
Och om man nu prompt måste göra det, berätta i förväg vilken väg du har tänkt ta, skulle man inte dyka upp hemma på kvällen finns det ju en sportmössa att hitta dig iaf.
 
Oavsett så ha det i åtanke, har själv ramlat på berg, skrotat en moppe, varit med 5 om bilolyckor (inte kört alla ggr) och en tågolycka så jag vet att det är bra att få det dokumenterat. Förklarar du att det varit en mc olycka kommer dom förmodligen lägga dig på en säng och i värsta fall får du ligga där o softa några timmar.

Även om du känner dig odödlig idag så kommer du förmodligen vara mör imorgon och andra skador kan visa sig år senare, har du ingen dokumentation på dig själv efter olyckan då har du en långdragen process framför dig.
 
Skönt att höra att det gick så bra ändå.
hojar är till för att förbrukas.

Men lyssna på BRUTE FORCE ovan ÅK TILL AKUTEN och få en genomgång det är värt 4h väntetid.
dels får du papper på det som hänt, mkt bra om ev nackstul eller motsvarande om några år. Dels kanske de hittar något du inte märkt av än.

Jag ångrar själv att jag inte gjort det när jag vurpat i skogen några gånger.
 
Köra ensam är helt förkastligt när det gäller offroad/enduro håller med om det till 100% Skall försöka hitta mer folk att åka med i fortsättningen, som det är nu har jag bara en o åka med.

Håller även med om vikten med att uppsöka sjukhus men vill förtydliga att JAG hade tur o det är ingen fara med mig men att det kunde lätt gått värre. Landade så att jag gled längs med vägen, alltså förhållandevis mjukt.

Jag lovar att uppsöka hjälp om jag skulle känna mig sämre dock, har hustruns argusöga på mig förövrigt också ;)
 
Ok ett steg i rätt rikning iaf =) Efter min hårdaste vurpa så tog processen 11år, 4 ombud och 3 försäkringsbolag och då hade jag full dokumentation från start. Trots detta fick jag i princip bevisa luftens existens = mucho pappersgöra och helt obegripliga paragraftexter att få fram.

Hoppas du slipper det iaf =)
 
fattar inte varför du inte åker till sjukhus? 4 timmar kan du väll ofra eller? Farsan min blev påkörd med bil och efter ca 11 år så fick har wiplash skador i naken, han hade inte känt av något innan. Men nu vet ju inte jag hur du gick omkull. Men säger du att det är lugnt så är det nog det =) Ta det lugnt i framtiden så du inte blir alvarligt skadad! :D
 
Det fins fantastiska kvinnor..
"Hemma möts jag av en konstigt nog förstående o omtänksam hustru (älskar henne!) som beklagar det som hänt o pysslar om mig. Hon går tom med ut i garaget o inventerar skadorna."
 
Köra ensam är helt förkastligt när det gäller offroad/enduro håller med om det till 100% Skall försöka hitta mer folk att åka med i fortsättningen, som det är nu har jag bara en o åka med.

Håller även med om vikten med att uppsöka sjukhus men vill förtydliga att JAG hade tur o det är ingen fara med mig men att det kunde lätt gått värre. Landade så att jag gled längs med vägen, alltså förhållandevis mjukt.

Jag lovar att uppsöka hjälp om jag skulle känna mig sämre dock, har hustruns argusöga på mig förövrigt också ;)



Dokumentera är alltid bra, rätt vad det är har du fått någon skada som gör sig påmind om 2-3 år... Jag klotade och trodde jag klarat mig bra. Ville inte uppsöka sjukan men slutade med 10 veckor på kryckor och brutet bäckenben...
 
Tråkigt att höra, hoppas allt ordnar sig trots allt. Själv har jag bara vurpat rejält en gång, 130 km/h, kurva lösgrus och en plötsligt genom luften flygande MC-förare. Hela ramen på hojen kröktes men jag klarade mig utan större skador (även om knäna sedan dess var lite känsligare). Inte kul alls och sedan dess har jag varit lite försiktigare när jag kör på okända vägar.
 
Vill tacka för all omtanke, men jag är inte illa däran, ni får liksom jag lita på mitt ömdöme. Lovar att jag dock tagit till mig av de goda råden o hade jag varit det minsta tveksam så hade jag åkt in.


Jag har haft ruggit flyt, det är snarare tanken på hur lätt man kan stå på arslet jag vill plantera hos mina hojbröder o systrar.
 
Vad jag inte blir klok på är hur vurpade du :confused:

Slog du runt på bakhjulet eller sladdade du omkull?

Tycker som andra i kören att du skall ta dig till sjukan o kolla upp kroppen. Sviterna kan komma efter ett halvår, då e de så dax.. :huvet

Krya på dig!
 
Trist att höra att du klotade, skönt att höra att du åtminstone verkar ok. Hojen är värdsligt ting, det går alltid att köpa nytt. Det viktigaste är att du klarade dig.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top