Jag har vurpat - eftertankens kranka blekhet

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ofrivillig bakhjulskörning över krön, efter krönet tar framhjulet i en sten vilket resulterar i max styrutslag åt höger. Hojen kultar ned i höger dike i lägger sig på vänster sida med bägge hjulen mot vägen med framhjulet mot färdriktningen. Jag ramlar av o glider på vägbanan utan större dramatik än att jag blir chockad, däri ligger min tur, inge tog i.

Repor på hjälm o uppslaget knä på brallorna (Yoko Cordura) Jag har inget ont i nacke/huvud utan bara ett skrubbsår/blåmärke på vänster knä samt lite öm på högra sidan av bålen.

Som sagt skulle jag känna mig minsta orolig så åker jag in, skall förövrigt träffa min läkare på tisdag ändå så på så vis får jag in det i journalen.

Vad jag inte blir klok på är hur vurpade du :confused:

Slog du runt på bakhjulet eller sladdade du omkull?

Tycker som andra i kören att du skall ta dig till sjukan o kolla upp kroppen. Sviterna kan komma efter ett halvår, då e de så dax.. :huvet

Krya på dig!
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Ofrivillig bakhjulskörning över krön, efter krönet tar framhjulet i en sten vilket resulterar i max styrutslag åt höger...

Uh hujja... :gnissla

Jag förstår det blev en snabb skräckis. Jag hade själv en "närakraschupplevelse" förra veckan så jag kan tänka mig microögonblicket då det är på g att ske.

Upp på hoj igen så snabbt det går o kör samma väg igen så spökena håller sig borta. :)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
trist som fasen, olyckor händer ofta med nyköpta grejer eller sista repan men tur du inte fick fysiska skador.

Själv tog jag en tur på lite labyrintiska grusväger med motarden i helgen, tankarna snurrade... "tänk om skiten går sönder eller jag står på huvudet", jag hade ju inte en aning om vart jag var o skulle inte kunna guida dit nån.
Ute på asfalten igen får jag soppatorsk o telefonen är nästan utan batteri :huvet

Vad lär man sig av det? spara pengar till en gpstracker i kläderna :tummenupp
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Lektion 1.

Kör aldrig ensam. speciellt om du kör grusväg, eller stigar, då dessa ofta är väldigt glest trafikerade. Man kan bli liggande i diket rätt länge utan att någon hittar en.

Jag hade haft en himla tråkig ungdom ifall jag följt det rådet, inte för att rådet är dåligt i sig.
 

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
Ofrivillig bakhjulskörning över krön, efter krönet tar framhjulet i en sten vilket resulterar i max styrutslag åt höger. Hojen kultar ned i höger dike i lägger sig på vänster sida med bägge hjulen mot vägen med framhjulet mot färdriktningen. Jag ramlar av o glider på vägbanan utan större dramatik än att jag blir chockad, däri ligger min tur, inge tog i.

Repor på hjälm o uppslaget knä på brallorna (Yoko Cordura) Jag har inget ont i nacke/huvud utan bara ett skrubbsår/blåmärke på vänster knä samt lite öm på högra sidan av bålen.

Som sagt skulle jag känna mig minsta orolig så åker jag in, skall förövrigt träffa min läkare på tisdag ändå så på så vis får jag in det i journalen.

Kruxet med ditt läkarbesök på tis e att d e för långt efter incidenten, FB kräver som regel att du ska ha uppsökt sjukhus inom 24 tim. Detta sa både tantens FB när vi vart påkörda och bilsportmc när jag klota 5/9 på lockarps knixen ifjor.
Jag fick papper på att jag inte hade brutit ngt el några sprickor, finns folk som klotat rest sej å knallat me brutna ben. Tror absolut att du har koll men jag hade tatt d säkra före, får jag bekymmer om nåt år så har jag papper på att jag uppsökt läkare.
Jag klarade mej med ett fett blåmärke på låret å lite öm i axeln men åkte hem bytte kläder å for in till akuten.
Hoppas du får ordning på hojen snabbt iaf :tummenupp !
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag hade haft en himla tråkig ungdom ifall jag följt det rådet, inte för att rådet är dåligt i sig.

Om man nu åker ensam (som jag nästan alltid gjort/gör) så är det guld att alltid ha nyladdad mob :)

Okej, är man medvetslös så hjälper det inte (eller jo, går troligen pejla om det tar lååång tid att komma hem) men ligger man med brutet lårben är det inte så kul om fanskapet dör när man ringer 112 :gnissla
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
vafan kan väl inte åka till sjukan för varje liten crash heller, tänk om alla gjorde det... inte kosntigt det e näst intill omöjligt att få läkartid när man väl behöver det.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Klota var en ny erfarenhet för mig och till er andra ta det coolt då saker o ting kan ändras o hända fortare än man anar.

Det där med att klota.. kör man mc så är det inte en fråga om om man kommer klota, utan bara en fråga om när.

Alla kör vi omkull nån gång.

Precis som du själv skriver.. det går sjukt fort när det väl händer.
Och chansen att man alltid kan rädda alla situationer är obefintlig.

Handlar bara om att se till att ha marginaler för att minimera skadorna den dan det händer.

Skönt att höra att det gick bra med dig!
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Om man nu åker ensam (som jag nästan alltid gjort/gör) så är det guld att alltid ha nyladdad mob :)

Okej, är man medvetslös så hjälper det inte (eller jo, går troligen pejla om det tar lååång tid att komma hem) men ligger man med brutet lårben är det inte så kul om fanskapet dör när man ringer 112 :gnissla

Det där med att du kan "pejla" en mobiltelefon är en myt. Operatören kan, efter ett polisbeslut, se vilken sektor din telefon befinner sig inom men ute på landet, beroende på vilket nät man ligger på, är dom rätt stora.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Grusåka modell kul innebär vurpor, var glad att det gick bra, laga hojen och på det igen.
Du kommer vurpa igen, jag vurpar varje år under grusbus, men skillnaden är att det aldrig går särskilt fort utan man klarar sig oftast rätt bra, som du gjorde nu.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Det där med att du kan "pejla" en mobiltelefon är en myt. Operatören kan, efter ett polisbeslut, se vilken sektor din telefon befinner sig inom men ute på landet, beroende på vilket nät man ligger på, är dom rätt stora.

Inte direkt korrekt.
Faktum är att man oftast kan pejla ganska bra, iomed att telefonen pratar med flera master.
ett exempel på detta var telia friendfinder som lagts ner, ett exempel som jag inte har testat själv är lociloci.com
där kan man ju testa själv hur bra/dåligt det blir.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tack för all omtanken i tråden och jag hoppas att min erfarenhet kan vara till nytta för någon annan.

Idag känner jag mig ok, lite öm o med ett lätt svullet o skrubbat knä.

Skall påt igen så snart det går!

Grusåka modell kul innebär vurpor, var glad att det gick bra, laga hojen och på det igen.
Du kommer vurpa igen, jag vurpar varje år under grusbus, men skillnaden är att det aldrig går särskilt fort utan man klarar sig oftast rätt bra, som du gjorde nu.

Du har en poäng men som vanligt när det gäller all hojåkning så gäller det att välja sina tillfällen att gasa och investera i marginaler.

Jag trodde jag hade koll med sedan smacka jag omkull blixtfort.
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nu var det dags igen..

Gjorde en avstickare efter att ha harvat i grusgrop/crossbana så jag var trött o omdömeslös.

Missa en sten sätter framhjulet i den o får ett ofrivilligt gaspådrag då jag står o kör o som sagt trött.

Står på näbbet i ca 45 km/h lägger cykeln på sida återigen med ofrivilligt max styrutslag.

Lite lätt mörbultad och med ett redigt jack på sidan ovanför vänster handled.

Kollar lite snabbt o ser bara kött o blod så det blev direkt till vårdcentralen o sys o kollas över.

Ensamtur igen men nära hemma så hustrun ryckte ut på stubinen o hämta upp mig.

Nu får det det bli nya endurotag o totalslut på ensamgrusbuset på nån vänster. :(

Vet inte bara riktigt hur, men det ger sig.

Återigen vill jag bara säga att det är lätt o vurpa o det kan vara tillfälligheter eller dåligt omdöme som gör det så ta det försiktigt vänner, det gör ont o är farligt o jobbigt :näsblod :huvet
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
helt seriöst.. uppsök läkare och få det dokumenterat oavsett om du anser att du själv inte är skadad. jag klotade i maj och sket i att åka till läkare. Några veckor efter ringer försäkringsbolaget och frågar om hur jag mår osv. Hon frågar om jag besökt läkare - svarar ärligt nej och får då till svar att det va synd för då skulle du få ut mer. Jag fick 600 kr om lite plåster på såren men hade jag besökt läkare och fått min lårkaka fotad så hade jag fått ett par tusen istället... så uppsök en vårdcentral..
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ja Boris det är KTMen som får ta smällarna, har inte vurpat med ngt annat än sålänge.

Denna gången var jag hos läkarn omedelbums.

Tar inget på hojen på försäkring så jag är inte dyr i drift för er andra :)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vem fan bryr sig om försäkringen så länge man klarar sig och du hojen är de billigare kostnaderna i ett ärende ;)

Simma lugnt :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vi bor nästgårds och jag saknar gruspolare.
Lappa ihop all skit och hör av dej vetja?
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Vurpa är väl kanske inte skitkul, men så länge man inte gör sig allt för illa kan man kosta på sig ett garv, en lärdom och sedan rycka på axlarna åt det.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top