Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Bäst är givetvis att byta tätningar, men ibland kan man lyckas få tätt genom att göra rent mellan gaffelben och tätning. Det kan räcka med att använda ett bladmått.

På en äldre hoj är det dock troligare att packningarna är redo för byte, så du landar nog där ändå.
Tack för tipset. Provade med detta innan redan men skrapringarna satt som berget, aldrig varit med om något liknande. Kör på byte då det troligtvis är 26 år gamla packningar!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Igår blev det en 900SS -98.
Nästan helt orörd, varenda skruv är original. Ett väldigt "ärligt" skick med bra historik. Tyvärr upptäckte jag i efterhand att gaffelbenen läckte. Så den behöver packas om!

I övrigt ska jag köra och avnjuta den och eventuellt fixa det som behöver fixas. I form av modifikationer kommer jag förmodligen öppna upp luftfilterboxen och göra något åt bränslet (standard modifikation på dessa, Ducati erbjöd sjäva uppgraderat lock med sportfilter tex).
Lite av en drömhoj för mig, vetefan varför jag aldrig köpt nån. Kanske dags i år.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Visserligen några dagar sedan, men det blev en grushoj denna gången.

2022 KX450SR

SR är lite ovanlig och såldes bara i 500 exemplar. Kommer från fabrik med polerade insugsportar, helsystem, anpassad ECU, KYB-fjädring i båda ändar, osv.

Min brutna vänsterarm säger att den har tillräckligt med pulver… . Får vänta några veckor innan jag ger mig på den igen. Under tiden får det skruvas lite - eftermiddagskaffet intogs i samband med justering av ekrar och montering av timmätare.

Servicemanual är beställd - siktar på en topprenovering senare i vår.


f8178d2b3528f8c36cb99e9322f21f93.jpg
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Min brutna vänsterarm
Har du redan skadat dig? Fasen, det var tråkigt. Ta det lite lugnare, dom är väldigt lynniga dom där, jag kommer ihåg mina första timmar på min 2022 KTM 350 i skogen, den ville 'fly' hela tiden, kastade av mig flera gånger. Jag får fortfarande ta en wirre innan jag åker ut med den.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Har du redan skadat dig? Fasen, det var tråkigt. Ta det lite lugnare, dom är väldigt lynniga dom där, jag kommer ihåg mina första timmar på min 2022 KTM 350 i skogen, den ville 'fly' hela tiden, kastade av mig flera gånger. Jag får fortfarande ta en wirre innan jag åker ut med den.

Hahaha! Nä, ramlade med en häst för någon månad sedan. Om ett par veckor ska allt vara bra igen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En sån dreglade jag över för 20 år sedan. Verkar vara en mysig, men sportig hoj. Hur är den att köra?
Jag har haft en SV650S. Den svängde bara jag tänkte. I början uppfattade jag den som nervös. Sedan lärde jag mig uppskatta att den var så lätt att svänga med , lätt att tajta upp en sväng med lite extra motstyrning mitt i kurvan.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
- Örebro, där och på något mer ställe i Sverige säljs de.
Vill minnas att de även säljer CF Moto i Katrineholm. Minns inte vad butiken heter, men de kör även KTM i samma lokaler.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Blir en spännande säsong 2024.
Jädrar, nu blir det drag.
Har åkt på en sådan en gång, Sthlm till Avesta, i jeans, jeansjacka, jympadojor och tveksamt om jag hade hjälm, men det borde jag nog haft.
I regnväder.
Någon gång 76-77.
Minns att min då obefintliga kunskap om mc gjorde mig omåttligt imponerad av öset.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top