Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

Grattis till en grym hoj! Hoppas att du blir lika nöjd med din som jag är med min. Har kört 2100 mil med min nu och gillar den mer för varje mil jag kör:banana
Tack, har faktiskt inte provkört, bara testat vanliga v4 s men föll för de extra attribut som rally har. Inget som strulat? Några goda råd? 🙂
 
Har inte haft ett enda strul :tummenupp Hade en V4s innan och kan intyga att Rallyn är ett större steg upp än man kan tro. Förutom den större tanken, så drar den betydligt mindre soppa i måttliga farter. Annan kam, mappning och deaktiveringen av de bakre cylindrarna under 3800 rpm gör skillnad. Vill man, kommer man lätt 50 mil på en tank. Den nya och längre fjädringen har flera sensorer och bättre elektronisk styrning och fungerar ännu bättre än på V4s. Bakbromsen har en annan pump och fungerar ypperligt, till skillnad mot V4s. Den större rutan är mycket bättre och aluminiumväskorna är av riktigt hög kvalitet. Var nere i Montenegro förra sommaren, så de har testats ordentligt. Kör du mest asfalt, rekommenderar jag ett mer kompromisslöst däck. Jag kör nu Metzeler Tourance Next 2. Ett 90/10 däck som jag tycker är riktigt bra.
Har alla åtdragninsmoment om du ska skruva lite själv. Jag gör mellanservice, däckbyte, bromsbelägg och dylikt själv.
 
Efter drygt 10 år utan hoj så köpte jag i slutet på sommaren en Trident 660. Jättefin hoj, gillade trippeln, men efter inkörning kände jag att jag ville ha lite "mer". Det blev därför en MT09-24! Beställde i februari, hämtade i förra veckan. Lite extragrejs med liten kåpa, tankpads och värmehandtag blev det också.

Hittills känns den kanonbra! Riktigt bra och "oryckig" insprutning och allmänt lätthanterlig. Får precis ner båda fossingarna helt och hållet, är 174 cm. Väldigt lite vibrationer och riktigt fläskigt mellanregister :) Nu kör jag fortfarande lite lugnt på grund av inkörning, men det känns som att det kommer dröja länge innan man tröttnar! Man fattar varför CP3-trippeln blivit så populär.

Väldigt mycket teknik med appar, navigationsgrejs, körlägen och annat. Antispinn, Antiwheelie, ABS.... Upp till en själv hur mycket man vill pilla med grejorna, men möjligheter finns. Bromsar och fjädring känns helt klart ett steg upp från Tridenten, utan att den förra alls var dålig.

Den lilla skärmen jag valde till styr bort en hel del fartvind från bröstet, så lite nytta gör den.

Blir en kul säsong!IMG_1322.jpg
 
Igår blev det en 900SS -98.
Nästan helt orörd, varenda skruv är original. Ett väldigt "ärligt" skick med bra historik. Tyvärr upptäckte jag i efterhand att gaffelbenen läckte. Så den behöver packas om!

I övrigt ska jag köra och avnjuta den och eventuellt fixa det som behöver fixas. I form av modifikationer kommer jag förmodligen öppna upp luftfilterboxen och göra något åt bränslet (standard modifikation på dessa, Ducati erbjöd sjäva uppgraderat lock med sportfilter tex).
 

Bifogat

  • 900ss.jpg
    900ss.jpg
    122.7 KB · Visningar: 37
Igår blev det en 900SS -98.
Nästan helt orörd, varenda skruv är original. Ett väldigt "ärligt" skick med bra historik. Tyvärr upptäckte jag i efterhand att gaffelbenen läckte. Så den behöver packas om!

I övrigt ska jag köra och avnjuta den och eventuellt fixa det som behöver fixas. I form av modifikationer kommer jag förmodligen öppna upp luftfilterboxen och göra något åt bränslet (standard modifikation på dessa, Ducati erbjöd sjäva uppgraderat lock med sportfilter tex).

Bäst är givetvis att byta tätningar, men ibland kan man lyckas få tätt genom att göra rent mellan gaffelben och tätning. Det kan räcka med att använda ett bladmått.

På en äldre hoj är det dock troligare att packningarna är redo för byte, så du landar nog där ändå.
 
Bäst är givetvis att byta tätningar, men ibland kan man lyckas få tätt genom att göra rent mellan gaffelben och tätning. Det kan räcka med att använda ett bladmått.

På en äldre hoj är det dock troligare att packningarna är redo för byte, så du landar nog där ändå.
Tack för tipset. Provade med detta innan redan men skrapringarna satt som berget, aldrig varit med om något liknande. Kör på byte då det troligtvis är 26 år gamla packningar!
 
Igår blev det en 900SS -98.
Nästan helt orörd, varenda skruv är original. Ett väldigt "ärligt" skick med bra historik. Tyvärr upptäckte jag i efterhand att gaffelbenen läckte. Så den behöver packas om!

I övrigt ska jag köra och avnjuta den och eventuellt fixa det som behöver fixas. I form av modifikationer kommer jag förmodligen öppna upp luftfilterboxen och göra något åt bränslet (standard modifikation på dessa, Ducati erbjöd sjäva uppgraderat lock med sportfilter tex).
Lite av en drömhoj för mig, vetefan varför jag aldrig köpt nån. Kanske dags i år.
 
Visserligen några dagar sedan, men det blev en grushoj denna gången.

2022 KX450SR

SR är lite ovanlig och såldes bara i 500 exemplar. Kommer från fabrik med polerade insugsportar, helsystem, anpassad ECU, KYB-fjädring i båda ändar, osv.

Min brutna vänsterarm säger att den har tillräckligt med pulver… . Får vänta några veckor innan jag ger mig på den igen. Under tiden får det skruvas lite - eftermiddagskaffet intogs i samband med justering av ekrar och montering av timmätare.

Servicemanual är beställd - siktar på en topprenovering senare i vår.


f8178d2b3528f8c36cb99e9322f21f93.jpg
 
Last edited:
Min brutna vänsterarm
Har du redan skadat dig? Fasen, det var tråkigt. Ta det lite lugnare, dom är väldigt lynniga dom där, jag kommer ihåg mina första timmar på min 2022 KTM 350 i skogen, den ville 'fly' hela tiden, kastade av mig flera gånger. Jag får fortfarande ta en wirre innan jag åker ut med den.
 
Har du redan skadat dig? Fasen, det var tråkigt. Ta det lite lugnare, dom är väldigt lynniga dom där, jag kommer ihåg mina första timmar på min 2022 KTM 350 i skogen, den ville 'fly' hela tiden, kastade av mig flera gånger. Jag får fortfarande ta en wirre innan jag åker ut med den.

Hahaha! Nä, ramlade med en häst för någon månad sedan. Om ett par veckor ska allt vara bra igen
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top