Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

Är det din? Är den till salu?:kär

Haha näe, jag köpte den ju just?!

Yamahas 80-tals offroadhojar är så jäkla kul tycker jag, de var de första som fastnade i mitt huvud som tonåring. Tyvärr börjar priserna raka iväg uppåt vilket i framtiden säkert kommer göra dem lika ouppnåeliga som "vanliga" samlarhojar av idag:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=56239a02-aba2-7800-de6b-6b2f5befc598

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=f04f783f-3026-c3ef-f66b-22f1080e1921

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=f04f783f-3026-c3ef-f66b-22f1080e1921


Det roliga med just hojen jag hittat är att den är mycket lindrigt nerbuskad under åren som stugmoppe. T.ex. har tanken endast fått en mycket svag bränslegulnad, vilket får mig att tro att den förvarats rätt. Som sagt, sånt här blir jag så glad av! :)
 
Haha näe, jag köpte den ju just?!

Yamahas 80-tals offroadhojar är så jäkla kul tycker jag, de var de första som fastnade i mitt huvud som tonåring. Tyvärr börjar priserna raka iväg uppåt...

Mmm, sålde en CR 125 Elsinore 1981 för 1500 för några år sedan :(
 
Mmm, sålde en CR 125 Elsinore 1981 för 1500 för några år sedan :(

Ah, tråkigt. Men jag tror att eftersom Sverige har en relativt liten mc-marknad kan priserna svänga på rätt kort tid.
 
Pja, inget att skriva hem om, kanske? Men downsizing är för mig tokkul och alltså precis tvärtemot det gängse mantrat: "köp gärna något litet men du tröttnar snabbt och vill ha något större." Je, rajt....
 

Bifogat

  • IMG_0842.JPG
    IMG_0842.JPG
    462.4 KB · Visningar: 107
  • IMG_0890.JPG
    IMG_0890.JPG
    448 KB · Visningar: 91
  • IMG_0868.JPG
    IMG_0868.JPG
    506.1 KB · Visningar: 101
Last edited:
IMG_0770.JPG

Efter att par års uppehåll har det blivit en hoj igen. Haft den idag i en vecka och är fantastiskt nöjd :) detta trotts att jag gick från 1000 cc till 675 :)
 
Efter att par års uppehåll har det blivit en hoj igen. Haft den idag i en vecka och är fantastiskt nöjd :) detta trotts att jag gick från 1000 cc till 675 :)

Ser riktgt najs ut! :) Provkörde en sådan på Triumph Roadshow när dom var i Kalmar och tyckte den gick rätt så okej.
 
Jag gick och köpte mig ett stycke rejält 80-talsjärn. Har inget lämpligt för två personer, antingen är det för slött eller solosits. Denna blir nog perfa som skjutshoj.


f0quG7j.jpg
[/IMG]
 
Jag gick och köpte mig ett stycke rejält 80-talsjärn. Har inget lämpligt för två personer, antingen är det för slött eller solosits. Denna blir nog perfa som skjutshoj.

En sån hade min far fast en röd. Det var den första motorcykeln jag någonsin körde. Jag var 14 och den kändes overkligt tung. :crash

Riktigt fin hoj :tummenupp
 
Jag gick och köpte mig ett stycke rejält 80-talsjärn. Har inget lämpligt för två personer, antingen är det för slött eller solosits. Denna blir nog perfa som skjutshoj.


f0quG7j.jpg
[/IMG]

Kul att du hittat en som verkar så original, till och med de stora blinkerserna verkar vara på plats.
I like! :tummenupp
 
Tillbaka på luftkyld Ducce igen. Kommer ihåg när den kom och tyckte den var toksnygg men hade för låg effekt. Har numera insett (=blivit gammal?) att toppeffekt inte är allt så det fick bli affär.

IMG_20180605_172425_HDR.jpg
 
Jag gick och köpte mig ett stycke rejält 80-talsjärn. Har inget lämpligt för två personer, antingen är det för slött eller solosits. Denna blir nog perfa som skjutshoj.


f0quG7j.jpg
[/IMG]

Den är ju så jäkla cool! Avis typ.....:gnissla

Grattis! :tummenupp
 
Cool, hur tycker du den är jämfört med din gamla?
Vrid, vikt, oljud osv?

Vridet är absolut den största skillnaden. Att 100 cc kan gör sån skillnad. 821 är ganska toppig i sin karaktär medans 939 är mer klassiskt Ducati. Powerwheelie på 2 ans växel totalt omöjligt med 821 medans det är lätt med 939. Sammanfattat tycker jag att 939 känns starkare än vad siffrorna antyder.

Ljudet upplever jag att det är typ samma.

Förutom maskinen är fjädringen den största skillnaden då Hyperstradan har 13 cm i fjädrinsgsväg fram och bak medans 939 har 17/15 cm fram/bak, vilket får hojen att ha en annan gång på vägen än Hyperstradan.

Därmed inget illa om Hyperstradan men när jag såg att jag kan försäkra 939 för typ samma peng som 821 var det bara att slå till.
 
Vridet är absolut den största skillnaden. Att 100 cc kan gör sån skillnad. 821 är ganska toppig i sin karaktär medans 939 är mer klassiskt Ducati. Powerwheelie på 2 ans växel totalt omöjligt med 821 medans det är lätt med 939. Sammanfattat tycker jag att 939 känns starkare än vad siffrorna antyder.

Ljudet upplever jag att det är typ samma.

Förutom maskinen är fjädringen den största skillnaden då Hyperstradan har 13 cm i fjädrinsgsväg fram och bak medans 939 har 17/15 cm fram/bak, vilket får hojen att ha en annan gång på vägen än Hyperstradan.

Därmed inget illa om Hyperstradan men när jag såg att jag kan försäkra 939 för typ samma peng som 821 var det bara att slå till.
Najs, jag måste prova en Hypermutta 939 och ge den vad den tål.

Hej hej Desmocenter, beware :hej


( jag älskar att plåga motorcyklar )
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top