Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

BB3 ?
Nääähää, mindre effekt var det ju. TRX, fast jag vet inte vad den gjorde i Tyskland i s f.

Den har en cylinder, 4takt, insprutning och 4ventils topp, motorn är konstruerad tillsammans med Rotax
 
#578, Mäkinen ".. bara jag som tycker att T7 ser ut att ha kört in i en vägg?"
Jag tror att ögat blir lite lurat av hojens framkåpa, den är aningens för vertikal för att designen ska säga "streamline", T7an är hur som helst inte avsedd att köra i så höga hastigheter, i nuvarande konfiguration dvs, motorn är ju kapabel. Jag tror att Teneren är menad som en grusvägshoj med potentialen för längre och bekvämare vägutflykter. Kollar man youtube ser man hur folk använder T7an mest på grusvägar, med några klumpiga försök till off-road. Den enda som eventuellt kan få T7an att se aningens smidigare ut är Pol Tarres (se "the Seeker movie").

#579, Plast: "... min sambo förmodligen kommer lägga dom flesta milen på den"
- Delar ni hoj? Hur f ... trivs du med det?
 
BMW C1 då - små hjul, under 300cc, Rotax... Fast var den är byggd har jag ingen aning om

Grattis, nu måste du prova den
Byggd på Bertones fabrik i Italien
08033a1d5c7b6211ba575aa99ebeafff.jpg
 
Så där. Jag tog på mig att modifiera Teneren lite åt er som säger att det inte är en "snygg hoj". Ordet "snygg" tycker jag borde reserveras åt glidare, klassiker och dylikt, ett terrängfordon ska inte vara snyggt utan snarare funktionellt i sin groteskhet, vilket då resulterar i skönheten. Se på t ex arbetshästar, jämför med gallophästar. Bra design visar sig alltid i föreställningen av dess effektivitet för funktionen. Alltså *design för funktion*.

För att framhäva skönheten ur den annars enkla designen har jag plockat av lite prylar från teneren, bl a är kåpan ersatt med en aningens fult ritad strålkastarhink (ursäkta den breda penseln i fotoshop), samt har jag förkortat hojen typ en decimeter, plockat bort den löjligt onödiga lilla framskärmen, flyttat upp och rätat ut ljuddämparen (vem hos Yamaha har placerat den DÄR NERE??), samt sänkt styret och tanken så att dom hamnar i en mildare linje över 'manken' på hojen. Vi betraktar nu T7an i dess nakna tillstånd. Jag tycker att det ryker feng-shui om den.

2020-Yamaha-Tenere copy.jpg
 
Är det bara jag som tycker att T7 ser ut att ha kört in i en vägg?
Föredrar utseendet på den före 790/890:n som inte är vacker alls även om man är bakom styret i vanliga fall, sen är det som Uncle tom skrev underligt dragna ljuddämpare på dom flesta typ både tenere o 790/890 åt helvete för lågt
 
#578, Mäkinen ".. bara jag som tycker att T7 ser ut att ha kört in i en vägg?"
Jag tror att ögat blir lite lurat av hojens framkåpa, den är aningens för vertikal för att designen ska säga "streamline", T7an är hur som helst inte avsedd att köra i så höga hastigheter, i nuvarande konfiguration dvs, motorn är ju kapabel. Jag tror att Teneren är menad som en grusvägshoj med potentialen för längre och bekvämare vägutflykter. Kollar man youtube ser man hur folk använder T7an mest på grusvägar, med några klumpiga försök till off-road. Den enda som eventuellt kan få T7an att se aningens smidigare ut är Pol Tarres (se "the Seeker movie").

#579, Plast: "... min sambo förmodligen kommer lägga dom flesta milen på den"
- Delar ni hoj? Hur f ... trivs du med det?
Haha. Nä jag har ju kvar min harley. Sen när det gäller att åka grus så följer hon helst inte med på sånt.
 
:lol Om du kör den hit ner (Rom) så lovar jag att provköra den :tummenupp

jag ska fundera på det, det är ju som sagt den större 200 modellen, jag får upp den i 110-115km/h , men ner till Italien vet jag inte om jag är så sugen på att köra den
 
Så där. Jag tog på mig att modifiera Teneren lite åt er som säger att det inte är en "snygg hoj". Ordet "snygg" tycker jag borde reserveras åt glidare, klassiker och dylikt, ett terrängfordon ska inte vara snyggt utan snarare funktionellt i sin groteskhet, vilket då resulterar i skönheten. Se på t ex arbetshästar, jämför med gallophästar. Bra design visar sig alltid i föreställningen av dess effektivitet för funktionen. Alltså *design för funktion*.

För att framhäva skönheten ur den annars enkla designen har jag plockat av lite prylar från teneren, bl a är kåpan ersatt med en aningens fult ritad strålkastarhink (ursäkta den breda penseln i fotoshop), samt har jag förkortat hojen typ en decimeter, plockat bort den löjligt onödiga lilla framskärmen, flyttat upp och rätat ut ljuddämparen (vem hos Yamaha har placerat den DÄR NERE??), samt sänkt styret och tanken så att dom hamnar i en mildare linje över 'manken' på hojen. Vi betraktar nu T7an i dess nakna tillstånd. Jag tycker att det ryker feng-shui om den.

View attachment 460477

Alla har vi olika prioriteringar men utseende är kanske inte det viktigaste om man vill ha en bra gruSHoj.
Det viktigaste i min värld är ändå att köparen är nöjd, inte att jag eller någon annan är nöjd.
Sorgligt om man köper en motorcykeltyp som andra tycker är rätt men man själv inte skulle valt...
 
Jag är absolut inte ute efter att nedvärdera T7 på något sätt utan har mest reagerat på att ingen nämner kejsarens inslagna panna. När jag tog mc-kort tänkte jag att en Honda Dominator skulle passa mig perfekt, men väl i butiken tyckte jag den såg så illa ut att jag köpte en DragStar istället. Tyvärr gick inte den att köra ergonomiskt och efter några byten har jag nu en tillfjollad variant av grushoj ändå.
 
Ja, tur ändå att smaken är som baken. Vi alla slipper slåss om samma brud! ;)

En hoj jag anser nog måste vackrast och snyggast, och mest attraktiv i formen, Honda CB400ss. Påminner om Yamahas SR400 / 500, men Hondan är snäppet vassare. Eller vad tycks?

Lite mer info om den: >> här <<

Honda-cb-400ss-2006-2006-1.jpg
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top