Jag har ett ryggskydd som sitter i jackan!

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
Hallå!

När jag köpte mitt ställ, som för övrigt blev ett goretex ställ. Så köpte jag inte ett vanligt ryggskydd(Som man kanske skulle glömma ibland) utan köpte ett sådant som man styrde in i jackan, jättelöjligt tycklte jag! För det var som en ryggskena i lite gummi men dom hävdade att det var minst lika bra, om inte bättre att ha än ett vanligt! Samt att du har det ju alltid på dig! Du riskerar aldrig att glömma det.

Är det fler än jag som åker med sådant?

Är det bra eller anus?

Tacksam för svar. :va

Anus. Köp ett riktigt och ut med det som sitter i jackan. Har inte varit med om ett enda som håller måttet av dem som sitter i jackan.

PGH skrev:
2164482 Anus. Köp ett riktigt och ut med det som sitter i jackan. Har inte varit med om ett enda som håller måttet av dem som sitter i jackan.

Var ju flera tester i mc tidningar som sa köp!

Har du konkreta bevis? Så gladeligen ska jag köpa mig ett nytt =) :banana

heathrow skrev:
Är det bra eller anus?

:arsele <-- Mitt svar

Glömma ryggskydet? Jag glömmer inte ryggskyddet när jag ska åka hoj lika lite som jag glömmer kallingar när man ska till jobbet. Jag känner mig helt enkelt naken utan.

Hade vi pratat skinnställ hade jag kanske kunna tänka tanken på "insytt" ryggskydd MEN i fladdrigt, löst sittande goretex skulle jag inte drömma om något annat än ett separat ryggskydd som jag spänner fast ordentligt med resårband runt kalaskulan.

En gummiskena utan begränsningar i sin rörlighet och med en liten liten smula dämpning. Eller en platta med hårda skydd som medgör böjlighet på rätt håll för ryggen men ger ett skydd som försvårar böjning av ryggen på "fel" håll, samt utjämnar trycket över en större yta på ryggen än dom två kotor som stenen du landar på träffar.
Bra eller anus?
Gummiskena=rövhål
Riktigt ryggskydd=gudomligt bra ( för att tydliggöra skillnaden :näsblod )
//Tobbe
EDIT: Kom på hur det lät när jag köpte mitt tygställ nu. "Åsså är det ju ryggskydd i jackan". Jag klämde lite i ryggen på jackan, öppnade fickan och kikade ner, där låg en plattfisk av liggunderlagsmatrial. "Ryggskydd? Du menar sittunderlag?" "Nä det där är godkänt" "För att inte frysa om röven vid fikarasten ja" :D :EDIT
EDIT2:För att vara lite konkret så kan jag rekomendera att köpa en "säkerhetsväst" En "nätbrynja" med skydd fastsatta i, sitter bra mkt bättre än skydden i jackan. :EDIT2

Last edited:
heathrow skrev:
2164483 Var ju flera tester i mc tidningar som sa köp!

Har du konkreta bevis? Så gladeligen ska jag köpa mig ett nytt =) :banana

Nä, inga bevis. Bara min högst personliga åsikt som du kan göra vad du vill med. Men med tanke på att gårrtekks-kläder sitter lösare=större risk för att skydden skall flytta på sig... Med ett tight "vanligt" ryggskydd är risken mindre att det skall flytta på sig=minskad skaderisk. På dem jackorna jag har provat är det enbart ett tunn "foam"platta, eller hur jag nu skall förklara så väljer jag nog ett "riktigt". Men som jag inledde, min personliga åsikt. Att glömma skyddet, ja vad skall jag säga, glöm ej hjälmen heller :)

heathrow skrev:
2164477 Hallå!

När jag köpte mitt ställ, som för övrigt blev ett goretex ställ. Så köpte jag inte ett vanligt ryggskydd(Som man kanske skulle glömma ibland) utan köpte ett sådant som man styrde in i jackan, jättelöjligt tycklte jag! För det var som en ryggskena i lite gummi men dom hävdade att det var minst lika bra, om inte bättre att ha än ett vanligt! Samt att du har det ju alltid på dig! Du riskerar aldrig att glömma det.

Är det bra eller anus?

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2164497&postcount=2

Där är mitt svar. :)

tobbeviking skrev:
2164490 En gummiskena utan begränsningar i sin rörlighet och med en liten liten smula dämpning. Eller en platta med hårda skydd som medgör böjlighet på rätt håll för ryggen men ger ett skydd som försvårar böjning av ryggen på "fel" håll, samt utjämnar trycket över en större yta på ryggen än dom två kotor som stenen du landar på träffar.
Bra eller anus?
Gummiskena=rövhål
Riktigt ryggskydd=gudomligt bra ( för att tydliggöra skillnaden :näsblod )
//Tobbe
EDIT: Kom på hur det lät när jag köpte mitt tygställ nu. "Åsså är det ju ryggskydd i jackan". Jag klämde lite i ryggen på jackan, öppnade fickan och kikade ner, där låg en plattfisk av liggunderlagsmatrial. "Ryggskydd? Du menar sittunderlag?" "Nä det där är godkänt" "För att inte frysa om röven vid fikarasten ja" :D :EDIT
EDIT2:För att vara lite konkret så kan jag rekomendera att köpa en "säkerhetsväst" En "nätbrynja" med skydd fastsatta i, sitter bra mkt bättre än skydden i jackan. :EDIT2

Det var ett sådant här svar jag behövde =) Ska se om jag har tiden att åka förbi affären idag
:yoparty

PGH skrev:
2164505 Nä, inga bevis. Bara min högst personliga åsikt som du kan göra vad du vill med. Men med tanke på att gårrtekks-kläder sitter lösare=större risk för att skydden skall flytta på sig... Med ett tight "vanligt" ryggskydd är risken mindre att det skall flytta på sig=minskad skaderisk. På dem jackorna jag har provat är det enbart ett tunn "foam"platta, eller hur jag nu skall förklara så väljer jag nog ett "riktigt". Men som jag inledde, min personliga åsikt. Att glömma skyddet, ja vad skall jag säga, glöm ej hjälmen heller :)

För att tydliggöra vad jag menar med att glömma, "du ska bara på affären" Finns ju sådana idioter! Sliter på sig jackan å hjälmen sen rullar dom? Då sitter ju skiten där iaf =)

Bra att ni är ärliga! Försämrade ju inte mitt val direkt!
:pannkyss

tobbeviking skrev:
2164490 Ger ett skydd som försvårar böjning av ryggen på "fel" håll :EDIT2

Det vette fan. Rygskyddet är lättböjligt framåt med det är nog inte så bra skydd mot böj bakåt. Vid en vurpa så böjs det nog ganska lätt bakåt ändå. Däremot så fördelar det kraften över en större yta över ryggen vid en smäll.

Fast ryggskydd framför löst i jacka :tummenupp

heathrow skrev:
2164511 Det var ett sådant här svar jag behövde =) Ska se om jag har tiden att åka förbi affären idag

För att tydliggöra vad jag menar med att glömma, "du ska bara på affären" Finns ju sådana idioter! Sliter på sig jackan å hjälmen sen rullar dom? Då sitter ju skiten där iaf =)

Så klart man är ärlig, oftast :) Så klart det finns några som lider av glömska...Men nu gällde det dig och ingen annan och du är väl ingen idiot va :) :pannkyss

heathrow skrev:
2164511 Det var ett sådant här svar jag behövde =) Ska se om jag har tiden att åka förbi affären idag

Glöm inte ta med dig jackan! Så du inte kommer hem med en säkerhetsväst och grinar över att jag lurat på dig det utan att du får in det under din fina nya jacka :D
Ryggen är ju minst lika bra kroppsdel att ha funktionell vid olika aktiviteter som skallen....även om skallen kanske är irrationell ibland så behövs ju vissa funktioner i den. :gnissla
Jag har gått omkull på grus med tygställ och riktigt ryggskydd. Det gick relativt sakta, ca 50km/h och jag rullade mest. Armbågen gick i backen minst en gång, men skydden i jackan gjorde sitt jobb fast dom flyttade på sig.
Men helt klart ska jag investera i en riktig säkerhetsväst, kanske tom ett axelskydd som lämpar sig bättre till min typ av körning.
Men som sagt, ta med dig din jacka och klä dig som om du skulle köra knarr, sedan provar du lite olika. Kom ihåg att ett skydd som inte är bekvämt är större risk att det ligger hemma och skyddar garderoben än ett som är bekvämt. Med det i åtanke så kanske det där sköna skyddet som kostade 500:- mer inte var så mkt dyrare? You get my point? :)
//Tobbe

joker78 skrev:
2164522 Det vette fan. Rygskyddet är lättböjligt framåt med det är nog inte så bra skydd mot böj bakåt. Vid en vurpa så böjs det nog ganska lätt bakåt ändå. Däremot så fördelar det kraften över en större yta över ryggen vid en smäll.

Fast ryggskydd framför löst i jacka :tummenupp
Det har du helt rätt i, men jag med :rolleyes:
Utan ryggskydd så har du inget som hindrar böjning bakåt alls, med ryggskyddet så finns det iaf ett litet motstånd.
Gummiremsa=inget böjskydd, kass tryckfördelning
"Riktigt skydd"=bättre böjskydd, ultrabättre tryckfördelning.
Var inte tanken att det skulle bli tonvikt på "böjskyddsbiten".
//Tobbe

PGH skrev:
2164527 Så klart man är ärlig, oftast :) Så klart det finns några som lider av glömska...Men nu gällde det dig och ingen annan och du är väl ingen idiot va :) :pannkyss

Klart jag inte är någon idiot, varför jag frågar är eftersom jag aldrig vart omkull så vet jag inte hur det känns. Nu då man sitter på en hojj med så pass mycket åka med, å kanske inte alltför mycket i skallen att vara rädd om så kan det ju vara bra att om man rullar av så kan man ställa sig upp och tacka sina skydd =)

Man brukar väl säga att gränsen mellan Professor och idiot är hårfin. Tur jag inte är någon Professor!

:confused: Ser att ni är väldigt noga med ryggskydd och sådant, varför ser jag så många av er yngre och föralldel äldre också, som kör utan skyddsbyxor och handskar och i gympaskor??

I Lelle-träffen förra året var det tämligen många som körde till Visby med shorts och t-shirt. Det händer inget på den lilla sträckan, jo jo tack .........!

Ryggskyddet ska alltid sitta mot kroppen så det följer med ryggens rörelser, aldrig sitta i ett plag. Köp ett nytt.

heathrow skrev:
2164684 Klart jag inte är någon idiot, varför jag frågar är eftersom jag aldrig vart omkull så vet jag inte hur det känns. Nu då man sitter på en hojj med så pass mycket åka med, å kanske inte alltför mycket i skallen att vara rädd om så kan det ju vara bra att om man rullar av så kan man ställa sig upp och tacka sina skydd =)

Man brukar väl säga att gränsen mellan Professor och idiot är hårfin. Tur jag inte är någon Professor!

Exakt. Har inte heller varit ute och kasat i åkern, ännu. Håller helt klart med dig att man skall använda bästa tänkbara skydd, när man är ute och kör i inspirerat tempo med pulver mellan benen :tummenupp

heathrow skrev:
2164477 Hallå!

Är det bra eller anus?

Jag har 3 st såna gummibitar liggande i garderoben.. kör bara med riktigt ryggskydd... Vem fan vågar chansa!!!?

2fast4hjo skrev:
2164489 Köper du ett löst så har du (oftast) även med ett njurbälte så satsa på ett sådant

...som dock inte gör ett vitten nytta, har det konstaterats. Mosar ihop allting, men det påverkar ju inte direkt infästningen av de inre organen. De skvalpar inte omkring lösa. Fanns visst någon tråd om det här för ett bra tag sedan?

ft skrev:
2165941 ...som dock inte gör ett vitten nytta, har det konstaterats. Mosar ihop allting, men det påverkar ju inte direkt infästningen av de inre organen. De skvalpar inte omkring lösa. Fanns visst någon tråd om det här för ett bra tag sedan?
Njurbälte är väl egentligen enbart ett skydd för njurarna när man sitter och kör hojen, tex om man kör grusväg eller annan gropig teräng. Inte som ngt skydd vid fall... eller har jag fattat fel? :va
//Tobbe

heathrow skrev:
2164477

Är det bra eller anus?

När jag köpte mitt skinnställ vardet ett liknande ryggskydd insytt (kunde plockas bort). Satt där bak på sambons mc förra säsongen. Men nu när jag håller på med eget kort så köpte jag ett separat ryggskydd istället. Vet inte om det insydda ryggskyddet är bra eller anus, men det lösa som jag köpte (halvarsson) känns som om det skulle vara säkrare..

EDIT: Å andra sidan är alla skydden som följde med skinnstället godkända, så det ska ju vara fullt dugligt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph