Jag grep 2st vandaler civilt.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Nån började skrika o gapa på 2st. personer i 16-17års åldern och jag drog bort och kollade om det var värsta gatuslagsmålet.

De 2 börjar springa iväg och gubben säger att de har sparkat sönder en massa glasrutor på skolan här intill.
Jag såg all glas på marken och sprang ifatt den ena av dem och skrek att den andre skulle komma hit - annars fan.

Det gjorde han också och jag frågade dem varför de krossade alla rutorna. Det visste de såklart inte.

Då sa jag att jag hade gripit dem båda civilt och tänker ringa polisen vilket ajg gjorde. Det tog runt 3 samtal till 11414 och 40 minuter senare efter en massa tjat om att jag har annat att göra än att sitta och hålla 2 ungdomar så kom det äntligen en bil.

Under tiden hade ALLA som sett det hända gått sin väg. Jag hade ju inte SETT när det inträffade men bara hört att de erkänt dådet.

Det slutade med att den enes mamma skulle hämta de båda och försäkringen tar förmodligen rutorna....

VA!??? :confused:

Varför gör man nånting alls över huvud taget??? Då kan de göra om det hela nästa dag igen med resten av rutorna och försäkringsbolagen kan väl gott betala - igen.

Va fan, de erkände inför de båda snutarna, de var över 15 år båda 2.

Borde man gå till skolan och tala om vilka de var? De fastnade nämligen rätt bra på en övervakningskamera i närheten fick jag reda på sen.

Jag trodde skolor var trötta på alla rutkrossare efter Rosengårdsattentaten att föräldrarna måste bli ersättningsskyldiga eller nånting?

Japp, det var märkligt tyckte jag.

I vilket fall bra gjort av dig.. :tummenupp
Polisens agerande uppmuntrar ju knappast till att man ska ingripa -i detta fall iaf.

nice one!
Trevligt att känna sig som e hjälte och sen görs det inte nåt åt saken. :tummenner

Bra gjort Mavve. Trist att det blev sådär. De ska åka fast och bokföras som att utfört något brottsligt. Detta daltande med ungdomar sprider sig fort... de får inga straff och de vet det. De tänjer gränser...

Tror du ska vara glad att du inte fick problem för det. För att få göra ett envarsgripande måste du ha sett brottet när det pågick och sen aldrig ha tappat förövaren ur sikte.

Håller däremot med om att det är synd att polisen inte bryr sig mer om vandalisering.. Hade du inte sett de hade skolan fått betala..

All heder åt dig! Civilkurage!!
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Och så tycker polisen att det är förfärligt att folk tar saken i egna händer och smiskar förövarna lite? Med detta sagt menar jag inte att det på något sätt är rätt att ta lagen i egna händer, men jag har förståelse för att folk gör det när lagens långa arm (näsa) inte gör något. Skulle försäkringen täcka det? Vem betalar självrisken? Skolan, d.v.s kommunen? Alltså skattebetalarna? Eller var det mammans försäkring? Inte konstigt att försäkringarna är svindyra när det tänks på det viset. Dom erkände ju. Det behöver kanske inte gå så långt som polisanmälan, men väl till en ekonomisk uppgörelse med skolan.

Last edited:
Surt som fan, det låter som att er polis där nere har blivit lite för hårdnackad och endast bryr sig om större brott :(
Jag har jobbat som väktare och mina erfarenheter av polisen och vandaler är rätt så bra, de brukar komma omgående när man har såna i sikte. Dock mindre ort där folk inte slåss med knivar varannan minut...

Tror du ska vara glad att du inte fick problem för det. För att få göra ett envarsgripande måste du ha sett brottet när det pågick och sen aldrig ha tappat förövaren ur sikte.

Håller däremot med om att det är synd att polisen inte bryr sig mer om vandalisering.. Hade du inte sett de hade skolan fått betala..

Är det inte även så att kravet för att en civilperson får hålla kvar än annan är att brottet ska ha fängelse på straffskalan? Annars är det frihetsberövning vilket således är ett mycket allvarligt brott, så grabbarna borde i sin tur ha kunnat hållt i Mavve och väntat på polisen. Eller, är jag ute och cyklar?

Jag pangade också rutor när jag var kid, ingen annan som gjorde det?

Tänk på att ta vittnernas telenr så de kan nås av Polisen. att ringa 112 är inte fel, är du ensam så är det bra att ringa 112(kommer fortare fram), samt att du kan få bra direktiv av vakthavande befäl. Du kan ju i det här fallet ingripa, skulle jag tro. Hade de inte haft kameror och hade de inte erkänt så hade utgången varit klart mindre positiv om du inte har tagit vittnernas telenr/uppgifter. Grov skadegörelse antar jag det är och är gripbart.

Är det inte även så att kravet för att en civilperson får hålla kvar än annan är att brottet ska ha fängelse på straffskalan? Annars är det frihetsberövning vilket således är ett mycket allvarligt brott, så grabbarna borde i sin tur ha kunnat hållt i Mavve och väntat på polisen. Eller, är jag ute och cyklar?

Jo, fängelsestraff är ett krav. Men dessa gjorde sig skyldiga till skadegörelse=fängelsestraff på straffskalan även om det mycket sällan utdöms.
Men sen måste man även se brottet begås. Skulle det ha krisat så skulle Mavve kunna säga att han såg dem och så läggs allt ned i vanlig ordning då ord står mot ord...

Jag pangade rutor när jag var 7-8 år EN GÅNG. Sen fick jag ta mitt straff och pangade inte rutor något mer. Ser man äldre ungdomar göra något liknande så är det ju på sin plats att sätta dit dem alternativt tvinga dem att fixa det.

Jo det stämmer minst fängelse på straffskalan. Nu har jag inte koll på straffskalan, men om det brott ungdommarna gjort sig skyldiga till ger mindre straff än fängelse så skulle mavve ha begått ett betydligt grövre brott då han frihetsberövade dem ( vilket han endå gjort med tanke på att han inte såg brottet begås. )

Har man gjort ett envarsgripande kan man heller inte släppa personen i fråga. Bara polis kan ta över gripandet eller släppa dem. ( Det svala intresset från polisen är skrämmande, om inte annat ur en juridisk synvinkel. )

Man ska som regel passa sig för att göra envarsgripanden om man inte är helt säker på att man har rätt att göra det. Att be killarna att stanna eller att följa efter dem tills polis kom hade varit en smartare lösning om man vill vara säker på att slippa juridiska efterspel.

Tänk på att ta vittnernas telenr så de kan nås av Polisen. att ringa 112 är inte fel, är du ensam så är det bra att ringa 112(kommer fortare fram), samt att du kan få bra direktiv av vakthavande befäl. Du kan ju i det här fallet ingripa, skulle jag tro. Hade de inte haft kameror och hade de inte erkänt så hade utgången varit klart mindre positiv om du inte har tagit vittnernas telenr/uppgifter. Grov skadegörelse antar jag det är och är gripbart.

Vittnen och övervakningskameror spelar ingen roll, har du inte sett personerna göra brottet och inte tappat dem ur sikte mellan brottet och gripandet är det frihetsberövande = ett brott i sig.

Last edited:
112 kopplade mig till 11414. Andra gången jag ringde så frågade jag faktiskt ang detta med frihetsberövande och då sa han i luren bara: Nä det kan kvitta, håll dem på plats så kommer det en bil snart.
Därefter dröjde det en halvtimme....

Skolan har väl inte öppet under sommaren men nån måste väl vara ansvarig där man kan påpeka att de finns på en kamera i närheten.

Polis, det är väl bara numera en statlig försäkringsagent, som sköter lite dokumentation till försäkringsbolagen.

Att förvänta sig något av dem är bara naivt och tillhör det förgångna...

Oja, glömde det, väldigt duktiga fordonsinspektörer har de blivit av en del oxå, för staten och samhällets bästa.

112 kopplade mig till 11414. Andra gången jag ringde så frågade jag faktiskt ang detta med frihetsberövande och då sa han i luren bara: Nä det kan kvitta, håll dem på plats så kommer det en bil snart.
Därefter dröjde det en halvtimme....

Skolan har väl inte öppet under sommaren men nån måste väl vara ansvarig där man kan påpeka att de finns på en kamera i närheten.

Be att få prata med vakthavande, då brukar det hända lite grejer. Är inte helt säker men jag antar att det är personen som sitter och skickar bilar hit och dit, och bestämmer vad de ska prioritera. Han/hon vet iaf oftast var alla bilar är osv och den personen brukar vara villig att göra något åt saken.

Det var rådigt gjort. All heders åt dig. Polisens slöa agerande är ju solklart åt helvete, men man bli ju föga förvånad.

Det som hade behövs var ett myndigt förhör på plats, sen att ungarna hade fått hämta städutrustning och städa upp ordentligt, därefter samtal med sociala och föräldrar närvarande, så kanske de blir avskräckta från att göra något dylikt igen och efter det också att på den aktuella skolan jobba av kostnaden för rutorna.

Så att det blir lite konsekvens av handlandet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT