Jag gillar lätta hojar

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Vad finns det för lätta plastraketer (effekt e' också kul)?
Budget: < 30 ksek.

en Ninja 250 kanske? Våtvikt på ca 170kg

Tror väl dock de flesta "fullstora" sportmaskiner väger runt 190-220kg?

en Ninja 250 kanske? Våtvikt på ca 170kg

Tror väl dock de flesta "fullstora" sportmaskiner väger runt 190-220kg?

Nåja, en ostrypt rs125 har ju i stort samma effekt, och väger runt 130kg, så det känns ju som ett misstag att byta till en sån om man vill ha något lätt. :hihi

Nåja, en ostrypt rs125 har ju i stort samma effekt, och väger runt 130kg, så det känns ju som ett misstag att byta till en sån om man vill ha något lätt. :hihi

Jo, då är nog en CBR250RR, GSXR250 eller en ZX250R roligare, lättare och sportigare på alla sätt och vis. :hihi

Husa 650? Svårslagen om du inte skall stanna kvar med 2-takt. Annars är det RGV/RS 250 som gäller.

KTM RC 390, 147kg torrvikt, svårt för 30000 än så länge. Aprilia RS 250 125kg? Börjar dock bli sällsynta.

Bäst vore väl en 600cc banhoj där du kan skicka allt som inte behövs? Då är ju bara frågan hur långt du vill gå. Tunna kåpor som inte väger ett skit, bort med alla lampor, bort med reglage, en simpel dödarknapp, bort med startmotorn, bort med kablage, lättviktsbatteri, porta litegrann, bort med onödiga delar av bakramen, 520kedja, aludrev, titanbultar osv osv. Du kan komma ner i vikt ordentligt om du är lite ambitiös. Då är den ju å andra sidan inte helt lämplig för en tur till korvmojjen...

Bäst vore väl en 600cc banhoj där du kan skicka allt som inte behövs? Då är ju bara frågan hur långt du vill gå. Tunna kåpor som inte väger ett skit, bort med alla lampor, bort med reglage, en simpel dödarknapp, bort med startmotorn, bort med kablage, lättviktsbatteri, porta litegrann, bort med onödiga delar av bakramen, 520kedja, aludrev, titanbultar osv osv. Du kan komma ner i vikt ordentligt om du är lite ambitiös. Då är den ju å andra sidan inte helt lämplig för en tur till korvmojjen...

Det är Dyrt om man vill ha en lätt 600 och då är den ändå rätt tung, det man hyfsat lätt kan fixa är väl strax under 170 men även det kostar ju och det är ju inte lätt på något vis.

125/250 2T är nog vad som gäller med budgeten, vet inte om det räcker till en 250 då..

Det har ju kommit några nya A2 hojar runt 300 cc som är hyfsat lätta. Plast ja, raket nej.

KTM RC 390, 147kg torrvikt, svårt för 30000 än så länge. Aprilia RS 250 125kg? Börjar dock bli sällsynta.
Vad börjar de äldre Duke på för pris?
De runt 600cc...
Kanske värt att undersöka liksom andra motardmodeller.

400cc R-hojar hittar man ju ganska lätt där men har inte hittat nån 250rr.

Jag letar nog på fel ställe:va

Finns i Tyskland och Australien med... Men man får spana lite efter dem.
Jag tycker Honda, Kawasaki och Suzuki borde tillverka en ny omgång RIKTIGA A2-sportisar, som CBR250RR. Radfyra med 16k varvstopp och lätta hojar med sportig körställning och sånt där. Istället låtsas de att deras i bästa fall sporttourers är A2-sport. :gnissla

Lättare plastraketer med mindre cc är roliga att köra en kortare stund men lider tyvärr som vanligt av det hysteriska scenariumet att de ständigt måste växlas och varvas friskt samtidigt som de oftast låter som om man var på väg till månen med fullt öppna efterbrännkammare för att få ut en måttlig fart.Blir faktiskt trött bara jag tänker på det stressande i denna körning.Säkert roligt på en racebana men mindre kul i allmän trafik.

Last edited:
Lättare plastraketer med mindre cc är roliga att köra en kortare stund men lider tyvärr som vanligt av det hysteriska scenariumet att de ständigt måste växlas och varvas friskt samtidigt som de oftast låter som om man var på väg till månen med fullt öppna efterbrännkammare för att få ut en måttlig fart.Blir faktiskt trött bara jag tänker på det stressande i denna körning.Säkert roligt på en racebana men mindre kul i allmän trafik.
Ja kul en stund är det, men tröttande i längden.
Även en 600cc är för "on/off" för att bli behaglig.
För mig behövs en literhoj för att det ska bli harmonsikt. Bra drag hela vägen kopplat ihop med en spets högst upp i varvtalet.

Men man skulle ju ha flera olika hojjar :hej
Alla är ju kul, på sitt sätt.

Ja kul en stund är det, men tröttande i längden.
Även en 600cc är för "on/off" för att bli behaglig.
För mig behövs en literhoj för att det ska bli harmonsikt. Bra drag hela vägen kopplat ihop med en spets högst upp i varvtalet.

Men man skulle ju ha flera olika hojjar :hej
Alla är ju kul, på sitt sätt.

Alltså.. Små literhojar måste man varva så jäkla mycket för att det ska hända något.

:crash

Honda NS125 -87 är bra hojar :)

Dra ett pm om du är intresserad, har 2st som står. Köpte dem i mitten på 90-talet

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back