Jag ger upp. 1000:-, fika/öl för några timmars (max) kopplingsjobb i Norra Sthlm..?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
DR 650
Behöver hjälp av någon som kan. Glada, hjälpsamma amatörer är trevligt att kompismeka med:fyllisar men funkar inte här.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...lig-koppling-efter-byte-pga-haveri&highlight=

Haveri. Nya lameller, fjädrar, tryckplatta och wire. Hur jag än gör fixar jag inte att få det att funka:(. Antingen stenhård och kopplar inte ur eller "normal" känsla och kopplar inte ur.
Släpet har körförbud annars hade det blivit verkstad:död.

Står i Vällingby i OK varmt mekutrymme med alla nödvändiga verktyg. Har du en ärlig mindre momentnyckel får du gärna ta med den så kan vi kolla min.
Hämtning/hemskjuts ingår inom rimliga avstånd.

I bästa fall tar det 20 minuter och ett hånskratt (jag är öppen för att jag kanske är ett klantarsle :glömdetoch borde syssla med annat:näsblod).

Snälla:Bugar:Bugar..?

Kommer snart. Inte rivit efter senaste testet ikväll. Något särskilt du vill kolla noga på??

Jag behöver riva min DR också, fast av säkerhets skull, läste på ett forum att dom brukar haverera vid mellan 4000-6000 mil och min har gått 4500. Fast jag fixar det själv, men jag antar att 50mil inte är värt att betala för?

Har du inte fått wire-armen fel?

Bilder på wire infästningen??
Har den möjligen en ställskruv i mitten
eller sitter den direkt i kåpan

Jag håller alla tummar för att du ska få hjälp. Så starkt att vara ödmjuk när inte egna kunskaper räcker till - många mc skulle bli mer långlivade om fler var som du!

det borde rimligtvis vara viss skillnad på en totalt utsliten koppling och en helt flong ny koppling vad gäller materialtjocklek.. det måste finnas något sätt att justera in den?
på bilden ser det ut som att axeln är slitsad så att du kan lossa och flytta för att justera?
detta är vad jag hade testat, dock är jag ingen expert!

lycka till

Sitter och plockar... ser att en av stålskivorna har grundare taggar... Har två kopplingar (lång story...) och den andra omgången stålskivor har samma djup allihop. Sorterade om skivorna och lamellerna och det ser ut som om paketet blev några mm tunnare. Kan det vara/varit problemet? Att lamell/stålskivebunten helt enkelt varit för tjock? fast jag hade samma problem med de gamla lamellerna iofs...
Kollar man i reservdelskatalogen (CMSNL) har en skiva ett annat nummer - den längst ut.

det borde rimligtvis vara viss skillnad på en totalt utsliten koppling och en helt flong ny koppling vad gäller materialtjocklek.. det måste finnas något sätt att justera in den?
på bilden ser det ut som att axeln är slitsad så att du kan lossa och flytta för att justera?
detta är vad jag hade testat, dock är jag ingen expert!

lycka till

Tack!
Jo, absolut ska det vara skillnad. Man tycker ju att nya lameller och ny wire borde vara i nästan ojusterad längd. Men jag har flyttat armen, spänt och slackat wiren, haft spel i axeln och haft den tight. No go...

Inget sån't... Vad var felet?
Vet inte men troligen för tighta toleranser axel vs axeltapp och ingrepp i kopplingskorg och en skevande kopplingskåpa. Har hojen kvar och kopplingskåpan åtdragen med lägre moment en angivna 12Nm i manual.

Sitter och plockar... ser att en av stålskivorna har grundare taggar... Har två kopplingar (lång story...) och den andra omgången stålskivor har samma djup allihop. Sorterade om skivorna och lamellerna och det ser ut som om paketet blev några mm tunnare. Kan det vara/varit problemet? Att lamell/stålskivebunten helt enkelt varit för tjock? fast jag hade samma problem med de gamla lamellerna iofs...
Kollar man i reservdelskatalogen (CMSNL) har en skiva ett annat nummer - den längst ut.
Löste inte problemet...

Nu vet jag inte hur det ser ut på den exakt men pinnen inne i kåpan som påverkas av armen - kolla om den går att pilla ur och att du samtidigt rör armen o se om du hittar ett läge där den arbetar likadant men med annan slaglängd

Förstår vad du menar. Men det är för kort "slaglängd" för att det ska gå att justera där...:(

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!