Jag efterlyser tävlingssugna "nybörjare"

Barrett skrev:
2302237 Rookieklassen är ju en nationell inbjudan & står således utanför SM, right? Att man inte får blanda in B förare i SM är en sak, men så är ju inte fallet. Det enda är ju att de utkvalade förarna inte har kvalat in till rookie. Får man inte enl. reglerna använda sig av resultatet från "fel" kval så låt dom starta sist då. Det gäller ju inget så det tror jag ingen skulle hänga upp sig på.

Kan ju hända att ni behöver söka dispense för att få egenom det med Herr Holm. Ring Peter Larsson (svemo) & rådgör med honom. Det är ju viktigt för sporten både att främja tillväxt & dessutom bjuda publiken på bra rejs så det borde finnas en lösning.

Edit: Som förtydligande har ju B-finalen ingen SM-status. Mao, kvalar man inte in så är man ute ur SM för den gången.
Jag ska se efter vad som kan göras.

Om jag förstått detta rätt, så handlade i detta fall om att det var 2 olika inbjudningar, en SM och en nationell... En förare som är anmäld för SM får sedan inte köra i samma tävling i en nationell tävlingsheat även om de blivit utkvalade ur SM klassen. I den nationella kör man som sagt för uppklassningspoäng till att bli A-förare eller för skoj skull för att testa (första gången eller med någon tävling i nacken) och nackdelen med att blanda är att det kan skilja sig väldigt mycket mellan utkvalade SM förare och de långsammare rookies. I vår tävling skulle det kunna handla om ca 5st rookies och 10st utkvalade SM förare. Samtidigt är en rookie med 117% snabbare tid än den långsammaste inkvalade föraren i SM finalerna, kan man kvala in där om tävlingsledningen anser det, men det är väl knappast troligt.

Men som jag skrev innnan så ska jag kolla upp detta. Är oerhört tråkigt om det inte blir av någon rookie klass på grund av för få anmälda.

Ja det stämmer nog som du säger.
Ang. skillnaden mellan rookiesar & utkvalade A-förare så tror jag inte skillnaden kommer bli mkt större än mellan toppen & botten i SM-klasserna. Så det borde fungera.

Lycka till & hoppas det löser sig! :tummenupp

Jockwell skrev:
2302393 Jag ska se efter vad som kan göras.

Om jag förstått detta rätt, så handlade i detta fall om att det var 2 olika inbjudningar, en SM och en nationell... En förare som är anmäld för SM får sedan inte köra i samma tävling i en nationell tävlingsheat även om de blivit utkvalade ur SM klassen. I den nationella kör man som sagt för uppklassningspoäng till att bli A-förare eller för skoj skull för att testa (första gången eller med någon tävling i nacken) och nackdelen med att blanda är att det kan skilja sig väldigt mycket mellan utkvalade SM förare och de långsammare rookies. I vår tävling skulle det kunna handla om ca 5st rookies och 10st utkvalade SM förare. Samtidigt är en rookie med 117% snabbare tid än den långsammaste inkvalade föraren i SM finalerna, kan man kvala in där om tävlingsledningen anser det, men det är väl knappast troligt.

Men som jag skrev innnan så ska jag kolla upp detta. Är oerhört tråkigt om det inte blir av någon rookie klass på grund av för få anmälda.
Det måste ju rimligen vara upp till er om ni anser att man även är anmäld till den nationella tävlingen om man anmält sig till SM.
Inga problems att blanda rookies som vill ta uppklassningspoäng eftersom man kan köra fler klasser på banan samtidigt men räkna dem som separata klasser, det görs hela tiden i bl.a RR där man ofta blandar 250SP, 250R och 125jr om det behövs.
Den markerade meningen fattar jag inte alls :va

Supermoto skrev:
2302432 Det måste ju rimligen vara upp till er om ni anser att man även är anmäld till den nationella tävlingen om man anmält sig till SM.
Inga problems att blanda rookies som vill ta uppklassningspoäng eftersom man kan köra fler klasser på banan samtidigt men räkna dem som separata klasser, det görs hela tiden i bl.a RR där man ofta blandar 250SP, 250R och 125jr om det behövs.
Den markerade meningen fattar jag inte alls :va
Hade ingen mer innebörd i sig mer än att visa att det funkar åt motsatt håll ifall man kan som rookie förare kvalificiera sig till SM klassen under tävlingen om man kör snabbt nog i tidskval men att det är troligast något som inte sker.

Men de rookies som testar detta för skoj skull som inte kör för att uppklassa sig och är långsammare än de snabbar rookies. Blir inte skillnaden ännu större då när utkvalade SM förare körs i det racet!? Visst går det att skilja åt vem som kör vad, rookie eller b-final.

Fick svar precis igen av Holm X2 efter att nämnt denna fråga igen. De tycker att man inte ska blanda utkvalade SM förare och rookies. De menar att skillnaden kan vara för stor. Fick i alla fall beskedet att vi avvaktar till och med på lördag om beslut angående rookie race.

Edit: Jag vill inget annat hellre än att få köra och ger inte upp förrän det sägs vara kört. Tyvärr så har jag inte beslutet i denna fråga.

Last edited:
Barrett skrev:
2302425 Ja det stämmer nog som du säger.
Ang. skillnaden mellan rookiesar & utkvalade A-förare så tror jag inte skillnaden kommer bli mkt större än mellan toppen & botten i SM-klasserna. Så det borde fungera.

Lycka till & hoppas det löser sig! :tummenupp

Jag är helt inne på samma linje som dig. Kollade för skojs skull hur det såg ut på highland cup delt 2. Siste man i open skulle ha kvalat som 24:e man i rookie och näst siste man skulle varit runt 16:e plats om han kört rookie istället. Snabbaste rookie skulle haft 4 man bakom sig om han kört i open. Att då låta några utkvalade a-förare få köra en b-final med rookies borde väl inte vara några problem?

Det är kanske inte helt rättvist att jämföra tider som jag gör men det ger ändå en liten fingervisning om hur det ser ut i de olika klasserna och vad en blandning av a- och b-förare skulle kunna ge för resultat.

erik skrev:
2303648 Jag är helt inne på samma linje som dig. Kollade för skojs skull hur det såg ut på highland cup delt 2. Siste man i open skulle ha kvalat som 24:e man i rookie och näst siste man skulle varit runt 16:e plats om han kört rookie istället. Snabbaste rookie skulle haft 4 man bakom sig om han kört i open. Att då låta några utkvalade a-förare få köra en b-final med rookies borde väl inte vara några problem?

Det är kanske inte helt rättvist att jämföra tider som jag gör men det ger ändå en liten fingervisning om hur det ser ut i de olika klasserna och vad en blandning av a- och b-förare skulle kunna ge för resultat.

Ja det är iaf ofta så att sista förare i elitklasserna & snabbaste i rookie ligger bra nära varandra. Så fartskillnaden i en rookie/B-final bör inte bli nämnvärt (om ens alls) större än i en normal rookieklass.

Barrett skrev:
2304006 Ja det är iaf ofta så att sista förare i elitklasserna & snabbaste i rookie ligger bra nära varandra. Så fartskillnaden i en rookie/B-final bör inte bli nämnvärt (om ens alls) större än i en normal rookieklass.
Ni har rätt i det, jag har också kollat tidigare race lite. Det borde nog vara ganska lika stor skillnad i rookie som i elitklasserna (om än lite större).

MEN grejen är ju det att både vår jury ordföranden och tävlingsledare tycker att vi inte ska blanda dessa 2 klasserna. Hade jag fått bestämma, vilket inte är fallet, så skulle vi köra de utkvalade och rookies tillsammans för att spara heat och få en bred startfält.

Jockwell skrev:
2304146 Ni har rätt i det, jag har också kollat tidigare race lite. Det borde nog vara ganska lika stor skillnad i rookie som i elitklasserna (om än lite större).

MEN grejen är ju det att både vår jury ordföranden och tävlingsledare tycker att vi inte ska blanda dessa 2 klasserna. Hade jag fått bestämma, vilket inte är fallet, så skulle vi köra de utkvalade och rookies tillsammans för att spara heat och få en bred startfält.

Blir situationen så på lördag att det fortfarande bara är ett fåtal som kvalas ut & det fortfarande är för få som är anmälda för att en rookieklass ska bli av så är det rent av fördjävligt om det inte går lösa på detta sättet.

Att stryka en klass är illa. Tillväxten för oss är väldigt viktig så att stryka en rookieklass vore väldigt synd, speciellt om det finns alternativ.
Som publiksport kan man ju oxå undra vilket som är roligast att se. 2 halvfulla av fyra finaler totalt, eller 3 fulla?

Stå på dig! :tummenupp

Barrett skrev:
2304196 Blir situationen så på lördag att det fortfarande bara är ett fåtal som kvalas ut & det fortfarande är för få som är anmälda för att en rookieklass ska bli av så är det rent av fördjävligt om det inte går lösa på detta sättet.

Att stryka en klass är illa. Tillväxten för oss är väldigt viktig så att stryka en rookieklass vore väldigt synd, speciellt om det finns alternativ.
Som publiksport kan man ju oxå undra vilket som är roligast att se. 2 halvfulla av fyra finaler totalt, eller 3 fulla?

Stå på dig! :tummenupp
BINGO :tummenupp :)

Jag tror inte domaren egentligen har nåt att säga i den här frågan. Är det inte ett brott mot reglementet är det upp till tävlingsledaren. Men förankra med Peter L innan ni gör nåt.

Om det inte slås ihop så blir det väl varken B-final eller Rookie. Och det ser ut som ni kan slå ihop Quad-klasserna också. :tummenupp

RookieSM skrev:
2304602 Om det inte slås ihop så blir det väl varken B-final eller Rookie. Och det ser ut som ni kan slå ihop Quad-klasserna också. :tummenupp
Det återstår att se. Jag tror att det kommer att bli fler anmälningar på 450 och Open. Quad beror på om de inte blir fler, så kan det bli att de kör tillsammans.

Jaha... Då var beslutet taget... :gråta Blir ingen rookie klass i tävlingen på grund av för få anmälda.

Varför det inte blev att mixa de utkvalade SM-förarna med rookies är att varken juryordförande och vår tävlingsledare inte ville blanda A och B förare. Detta på grund av att det är skillnad mellan dem i det längre loppet och att det skulle kunna bli farligare när det börjar vara dags för varvningar med orutinerade förare. Motprestationen till detta om man skulle köra racet var att dra ner på varvantalet, vilket inte var fullt intressant av alla anmälda förare. Vi har kommit in i en återvändsgränd och det verkar inte finnas annan utväg än att den nu är inställd.

Hoppas att vi till framtida race kan locka fler rookies att komma och köra. Ska kolla genom efter tävlingen vad vi skulle kunna göra bättre och hur vi ska lyckas få hit fler. Eventuellt så kan det handla om en träningshelg som avslutas med race... Vi får se.

/J

Jockwell skrev:
2307650 Jaha... Då var beslutet taget... :gråta Blir ingen rookie klass i tävlingen på grund av för få anmälda.

Varför det inte blev att mixa de utkvalade SM-förarna med rookies är att varken juryordförande och vår tävlingsledare inte ville blanda A och B förare. Detta på grund av att det är skillnad mellan dem i det längre loppet och att det skulle kunna bli farligare när det börjar vara dags för varvningar med orutinerade förare. Motprestationen till detta om man skulle köra racet var att dra ner på varvantalet, vilket inte var fullt intressant av alla anmälda förare. Vi har kommit in i en återvändsgränd och det verkar inte finnas annan utväg än att den nu är inställd.

Hoppas att vi till framtida race kan locka fler rookies att komma och köra. Ska kolla genom efter tävlingen vad vi skulle kunna göra bättre och hur vi ska lyckas få hit fler. Eventuellt så kan det handla om en träningshelg som avslutas med race... Vi får se.

/J

Fy fan. Det är alltså ok att svenska mästaren kör i samma rejs som "Lille kalle" som är snabb som en snigel i ett vanligt rejs, men utkvalade förare under en SM-helg får han inte köra mot? Det står uttryckligen i reglementet att man får blanda A & B förare i nationella rejs & precis så va det på så gott som varje tävling fram tills i år.

Jag hoppas du förstår att detta inte är det minsta riktat mot dig.

Men B-final blir det fortfarande förutsätter jag?

Barrett skrev:
2307668 Fy fan. Det är alltså ok att svenska mästaren kör i samma rejs som "Lille kalle" som är snabb som en snigel i ett vanligt rejs, men utkvalade förare under en SM-helg får han inte köra mot? Det står uttryckligen i reglementet att man får blanda A & B förare i nationella rejs & precis så va det på så gott som varje tävling fram tills i år.

Jag hoppas du förstår att detta inte är det minsta riktat mot dig.

Men B-final blir det fortfarande förutsätter jag?
Jag förstår din reaktion och hur du tänker. Tycker också att det är tråkigt att vi ens kom i denna situation, och allra minst om resultatet.

Att det skulle blandas med troligen fler antal A-förare med färre rookies, samt om racet skulle köras så skulle den kortas ner rejält gillades inte riktigt av alla anmälda rookies. Därav kändes det ännu mer definitivt utöver vad Holm x2 tyckte i frågan.

B-final har vi kvar i planerna.

eek kan jag få köra Rookie-rejs? fick A-licens i tron jag var snabb. Jag är snabb på asfalt (eller dugligt iaf), men grus i sucka äss! men rookie-racing vore nått!

Fast nu är det försent för det här märker jag. Trist...

Swedie skrev:
2307751 eek kan jag få köra Rookie-rejs? fick A-licens i tron jag var snabb. Jag är snabb på asfalt (eller dugligt iaf), men grus i sucka äss! men rookie-racing vore nått!

Fast nu är det försent för det här märker jag. Trist...
Ja, tyvärr är det lite sent nu då vi var tvugna att avlysa det idag... Det hade inte hjälpt för racet så mycket om du fick köra rookie race och anmält dig i innan idag då det behövdes närmare totalt 10st för att köra och vi var bara 5 anmälda.

Du är välkommen hit när vi har race igen (vilket jag inte vet när än).

Jag tror det kan vara dax att börja anordna enklare tävlingar för nybörjare och övriga som inte har tävlat så mycket. Kanske lägga dom på en Tisdag tex, och ta ut en anmälningsavgift på 100 kr istälet för 700- 1000 kr som det har kostat hittills. Kanske göra ett enklare klubbmästerskap där alla som vill får bli medlemmar i klubben för en krona. Då går det ju att arrangera en tävling med enkla medel. Lite fult kanske, men om det kan få flera att börja köra, och sporten att växa så tycker jag att det är ok. Däremot så måste alltid säkerheten komma i första hand.

Jag har träffat på en del folk nu under säsongen lite överallt, och lyssnat lite med vad dom tycker. Bland annat så tycks det att det är för hög anmälningsavgift. Att sedan inte rookieklassen existerar i media, gör ju inte tillväxten snabbare. Kolla i IB tex hur mycket uppmärksamhet rookisar får där jämfört med A-förare. Ta bort titeln "rookie" och benämn alla som inte kör med A-licens för B-licens förare. Det låter bättre. Och media kanske kommer att respektera "rookisarna" Och dom som bara läser tidningar men inte hittar ut till tävlingar ser att det finns en klass för dom med.

Exempel: Han som vann SM deltävlingen i Örebro nu i Juni var ju "Rookie" Att han sedan var flerfaldig back-sm vinnare och har tävlat motocross med A-licens sedan 80 talet borde ju inte göra att han benämns som rookie.
Kolla vårat höstrace som var i Höstas. Han som vann då i rookieklassen hade som jobb att köra motorcykel. Är man rookie då??? :va

Övriga som är rookies blir ju inte mera tävlingssugna av att bli bli likställda med sådana förare. Det måste ju ta på självförtroendet.

Själv så vill jag inte bli benämnd Rookie. Jag har aldrig tävlat eller innehaft en A-licens i någon motorsport. Däremot så har jag haft en del crosshojjar genom åren på 80 talet och tränat på dom. Att tävla för mig är något nytt. Som man åxo behöver träna på har jag märkt. Så en B-licens passar utmärkt för mig i år tycker jag. Då har jag säsongen på mig att lära. Sen kanske man blir klassificerad för en A-licens.

Min fråga till er andra är om det finns intresse för att anordna tävlingar på en lägre nivå utan höga kostnader som tex hyra för ljud till speaker, tidtagning, publik, grillafton, mm där A-licens förare är bannade att deltaga. Däremot får dom gärna flagga osv. Eller vara med som meck. Kanske en cup som går ihop med flera klubbar. Och en anmälningsavgift som är så låg det bara går.

Ni som läser detta och inte har tävlat ännu, kanske kör omkring på bakhjulet i trafiken. Skulle detta kunna få er att komma och tävla?

Det som hände i Östersund borde inte få hända en gång till. Det måste finnas tio ggr så många potentiella B-förare som det finns A-förare. Det är bara det att dom (en del som läser detta) inte deltager i tävlingar av ett eller annat skäl. Kanske man kan få dom skälen publicerade här av en del förare iaf.

Detta blev mycket att läsa, hoppas andemeningen kom fram. Kom igen och tyck till nu.

RaceMe skrev:
2340622 Jag tror det kan vara dax att börja anordna enklare tävlingar för nybörjare och övriga som inte har tävlat så mycket.

Det tycker jag låter som en bra ide.. :tummenupp Tror iofs att det skulle komma fler om det gick att anordna på en helg, många har kanske svårt att komma ifrån i veckorna..

/R

RaceMe skrev:
2340622 Jag tror det kan vara dax att börja anordna enklare tävlingar för nybörjare och övriga som inte har tävlat så mycket. Kanske lägga dom på en Tisdag tex, och ta ut en anmälningsavgift på 100 kr istälet för 700- 1000 kr som det har kostat hittills. Kanske göra ett enklare klubbmästerskap där alla som vill får bli medlemmar i klubben för en krona. Då går det ju att arrangera en tävling med enkla medel. Lite fult kanske, men om det kan få flera att börja köra, och sporten att växa så tycker jag att det är ok. Däremot så måste alltid säkerheten komma i första hand.
.
.
.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp
Jag kan bara hålla med om allt du skriver.

Vi (vi = SVEMO [Peter Larsson] och de flesta som var med från TMC på SM i Östersund) diskuterade faktiskt just "enklare tävling" och alla tyckte att det borde finnas mer sånt och vi talade då om att köra en enklare tävling med kanske två klasser, en 250 (för att locka lite mer MX-folk och pejla intresset för en sån klass) och en "motion" (istället för rookie men med samma folk). Klasserna spånades det vilt i såklart och inget är självfallet beslutat men vi (vi = TMC) borde slå ner oss och spåna lite mer om detta och när det isf är lämpligt att köra. Inga A-killar tillåtna = liten bunt självskrivna funkisar klara.

För er som inte kan reglementet är det arrangörsmässigt störtenkelt att ordna en enklare tävling jämfört med nationell inbjudan eller "större". Hela regelverket ryms på en sida i boken.

Mycket bra idéer grabbar! :tummenupp
Vi har ju banan, en enklare tävling borde vi kunna köra redan i år som test? Skita i tidtagningsutrustning, köra lottad startordning, några snabba kvalheat för att få fram startordning till stora finalerna och sånt. Alla som vill vara med tar med sig varsin funktionär.

Nu kvittar väl namnet men jag tycker Rookie känns helt ok, mycket hellre det än Amatör, Motion och allt annat man blivit kallad hittills. Även om man är det så tycker jag det känns förnedrande.

Varför inte utlysa en namnförslagstävling så vi får heta nåt riktigt ballt! :D

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP