Jag ska se efter vad som kan göras.Barrett skrev:2302237Rookieklassen är ju en nationell inbjudan & står således utanför SM, right? Att man inte får blanda in B förare i SM är en sak, men så är ju inte fallet. Det enda är ju att de utkvalade förarna inte har kvalat in till rookie. Får man inte enl. reglerna använda sig av resultatet från "fel" kval så låt dom starta sist då. Det gäller ju inget så det tror jag ingen skulle hänga upp sig på.
Kan ju hända att ni behöver söka dispense för att få egenom det med Herr Holm. Ring Peter Larsson (svemo) & rådgör med honom. Det är ju viktigt för sporten både att främja tillväxt & dessutom bjuda publiken på bra rejs så det borde finnas en lösning.
Edit: Som förtydligande har ju B-finalen ingen SM-status. Mao, kvalar man inte in så är man ute ur SM för den gången.
Om jag förstått detta rätt, så handlade i detta fall om att det var 2 olika inbjudningar, en SM och en nationell... En förare som är anmäld för SM får sedan inte köra i samma tävling i en nationell tävlingsheat även om de blivit utkvalade ur SM klassen. I den nationella kör man som sagt för uppklassningspoäng till att bli A-förare eller för skoj skull för att testa (första gången eller med någon tävling i nacken) och nackdelen med att blanda är att det kan skilja sig väldigt mycket mellan utkvalade SM förare och de långsammare rookies. I vår tävling skulle det kunna handla om ca 5st rookies och 10st utkvalade SM förare. Samtidigt är en rookie med 117% snabbare tid än den långsammaste inkvalade föraren i SM finalerna, kan man kvala in där om tävlingsledningen anser det, men det är väl knappast troligt.
Men som jag skrev innnan så ska jag kolla upp detta. Är oerhört tråkigt om det inte blir av någon rookie klass på grund av för få anmälda.